خبرنگاران نماینده مجلس: شرکت نفت در میانکوه اردل خدمات اجتماعی ارائه دهد

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، شهرکرد-خبرنگاران-نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: عبور لوله نفت مارون به خوزستان از منطقه میانکوه سال هاست مشکلاتی برای مردم در پی داشته است که می طلبد در مقابل آن خدمات اجتماعی از سوی شرکت نفت در این منطقه ارائه گردد.

خبرنگاران نماینده مجلس: شرکت نفت در میانکوه اردل خدمات اجتماعی ارائه دهد

قدرت الله حمزه روز پنجشنبه در نشست آنالیز مسائل آلودگی نفتی منطقه میانکوه شهرستان اردل که با حضور نمایندگانی از شرکت نفت برگزار گردید، اضافه کرد: بارها بر اثر شکستگی و یا ترکیدگی لوله نفت در منطقه میانکوه اردل، مردم متحمل خسارت های بسیار شده اند از این رو در کنار جبران این خسارت ها، خدماتی نظیر احداث مدارس، کانون های فرهنگی و دینی و باشگاه های ورزشی احداث گردد.

وی ادامه داد: مردم این منطقه در سال های گذشته به لحاظ مالی مستقل بوده اند اما اکنون دچار مشکل شده اند چرا که نشت نفت، اقتصاد و معیشت آنها را تحت تاثیر خود قرار داده که اگر چه به دنبال مقصر نیستیم اما پیگیر آن هستیم که از این اتفاقات ناگوار بار دیگر رخ ندهد و مسئولان در این خصوص تضمین دهند.

حمزه توضیح داد: از دسترس خارج شدن چشمه ای که یک هزار لیتر بر ثانیه آبدهی داشت، تعطیلی 55 مزرعه شیلات، تعطیلی مزارع کشاورزی و دامداری و مهاجرت بخش از جمعیت از جمله خسارت هایی که بر مردم منطقه تحمیل شده است که باید جبران گردد.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست گفت: از سال 53 تا به امروز هشت حادثه و آلودگی نفتی در منطقه میانکوه اردل اتفاق افتاده که برگشت پذیری آن در مقایسه با وقوع زلزله بیشتر بوده است.

خسرو کیانی اضافه کرد: 23 آذر 99 هشتمین حادثه نشست لوله نفت در میانکوه اردل رخ داد که پیش از آن هفت مرتبه دیگر این اتفاق تکرار شده بود.

وی با بیان اینکه خط لوله نفت مارون به اصفهان از سال 53 در منطقه میانکوه احداث و به بهره برداری رسیده است، گفت: این خط لوله از آن موقع تا به امروز هشت بار طی سالهای 56، 61، 65، 87، 88، 90 و 95 و 99 دچار حادثه و شکستگی شده است که به طور میانگین هر هفت سال یکبار این منطقه شاهد وقوع یک حادثه آلودگی نفتی بوده است.

کیانی توضیح داد: این در حالی است که میانگین متوسط رخداد زلزله های بالای پنج ریشتر در این استان دست بالا 50 سال و دست کم 10 سال است که این موضوع نشانگر آن است که دوره بازگشت آلودگی نفتی در استان زودتر از حوادث مخربی نظیر زلزله است.

وی با بیان اینکه خط لوله انتقال نفت مارون به اصفهان دارای 430 کیلومتر طول در استان چهارمحال و بختیاری است، گفت: این خط لوله روزانه 550 هزار بشکه نفت خام را انتقال می دهد و عمر آن بالای 45 سال است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به انجام مطالعات فرسودگی این خطوط لوله، اضافه کرد: طی این مطالعات 67 کیلومتر تعمیر پیشنهاد شده بود اما تا به امروز در محدوده استان ما اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

کیانی با اشاره به اینکه آلودگی نفتی در میانکوه اردل 15 هزار نفر جمعیت را متاثر نموده است، گفت: آلودگی نفتی در منطقه بیش از 176 میلیارد تومان خسارت به بخش های مختلف و معیشت مردم و نیم میلیون خسارت به محیط زیست وارد نموده است.

وی، جلوگیری از تکرار حادثه را مهمترین خواسته مردم منطقه میانکوه خاطرنشان کرد و گفت: همچنین باید در جبران خسارت ها تسریع گردد و شرکت نفت نسبت به تعهدات خود در این منطقه بیش از پیش اهتمام ورزد.

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، وقوع حادثه و نشت نفت در منطقه سرخون شهرستان اردل از سال 53 تا به امروز هشت بار اتفاق افتاده است که در تازه ترین مورد آن روز یکشنبه (23 آذر) بر اثر شکستگی خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه خانه روستای گندمکار رخ داد.

این حادثه منجر به ورود نفت به رودخانه سرخون و اراضی اطراف آن به طول 6 کیلومتر شده است که در پی آن بعضی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده، دچار آتش سوزی شد که با کوشش نیروهای امدادی و آتش نشانی یک روز پس از این حادثه به طور کامل مهار شد.

قرار دریافت چهارمحال و بختیاری در جهت خط انتقال نفت مارون به اصفهان، سال هاست که مردم منطقه میانکوه به ویژه شهر سرخون وروستاهای اطراف آن را با مسائلی روبرو نموده است.

بخش میانکوه از بخش های شهرستان اردل است که تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری 150 کیلومتر و تا اردل مرکز شهرستان 80 کیلومتر فاصله دارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نماینده مجلس: شرکت نفت در میانکوه اردل خدمات اجتماعی ارائه دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نماینده مجلس: شرکت نفت در میانکوه اردل خدمات اجتماعی ارائه دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید