خبرنگاران هرس گیاهان آپارتمانی!

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، ممکن است تا به حال حتی فکر هرس گیاهان تان هم به فکر تان خطور نکرده باشد و با خود بگویید چه فایده ای برای گیاه دارد! اما اگر فواید این کار را می دانستید یک لحظه هم معطل نمی کردید!

خبرنگاران هرس گیاهان آپارتمانی!

اگرچه برای هرس گیاهان خانگی نباید مانند گیاهان بیرون از خانه نگران بود، اما دیر یا زود همه ما باید یک قیچی برداریم و به جان گیاهان آپارتمانی مان بیوفتیم!

دلایل مختلفی برای هرس گیاهان خانگی وجود دارد: با هرس شاخ و برگ مرده و خشک شده از گیاه جدا می گردد و ظاهر آن آراسته تر می گردد، هرس باعث تشویق گیاه به رشد بیشتر می گردد، هرس باعث محدود شدن رشد گیاهان سریع رشد می گردد و از گرفته شدن فضای خانه تانبه وسیله گیاهانی بزرگ الجثه جلوگیری می کند!

چه زمانی گیاه مان را هرس کنیم؟

گیاهان معمولا باید در ابتدای فصل رشد هرس شوند. که این یعنی اواخر زمستان یا بعد از تمام شدن گل دهی. اما هرس کردن گیاه درست بعد از ریختن گل ها و شکوفه ها فکر خوبی نیست چرا که با این کار بسیاری از جوانه ها را از بین می برید. بهتر است هرس را همان اواخر زمستان و قبل از بیدار شدن گیاه انجام دهید.

در طول سال هم تمام شاخه ها و برگ های خشک شده و مرده گیاه را هرس کنید. در هنگام هرس این شاخه ها مواظب باشید که قسمت های سبز ساقه را نبرید. می توانید بعد از هرس شاخه گیاهان چوبی از چسب باغبانی برای پوشاندن محل زخم استفاده کنید.

هرس، برای سلامت گیاه

وقتی هرس را برای حفظ سلامتی گیاه انجام می دهید، قبل از انجام هر گونه برشی ابتدا کمی عقب بایستید و گیاه را از دور نگاه کنید و نقشه ای فکری از شکلی که می خواهید بعد از هرس داشته باشد، مجسم کنید و سپس هرس را شروع کنید. در هر مرحله از هرس همین کار را تکرار کنید تا گیاه به شکلی که می خواهید درآید و هرس از کنترل تان خارج نگردد.

در هر بار هرس بیشتر از 25 درصد از کل گیاه را هرس نکنید چرا که با این کار به آن صدمه زده اید و برگشت دوباره گیاه برایش مشکل خواهد بود. مگر اینکه با گیاهی سر و کار دارید که هر زمستان باید تا طوقه کوتاه گردد.

برای هرس مناسب گیاه ابتدا باید الگوی رشد آن را بدانید. گیاهانی که از سر شاخه ها رشد می کنند، یعنی جوانه های رشدی شان در انتهای هر شاخه یا برگ قرار گرفته است. گیاهان سلول های رشدی دارند که این سلول های خاص پتانسل لازم برای رشد نو را دارا هستند. به این سلول ها که معولا در انتهای هر شاخه قرار گرفته است مریستم گفته می گردد. این سلول ها در محل اتصال برگ به شاخه قرار دارند. برای پر پشت شدن گیاه و تشویق آن به رشد جانبی به جای بلند شدن، نوک چند شاخه از گیاه را هرس کنید تا به جای مریستم های انتهای شاخه، مریستم ها جانبی شروع به رشد کنند.

برای هرس، بعضی شاخه ها را تا یک چهارم طول شان، بعضی دیگر را تا نصف طول شان و بعضی را هم تا نزدیکی پایه ببرید. به این ترتیب رشد نو گیاه از شاخه های بیرونی انجام می گیرد و گیاه تان پر پشت تر می گردد.

هرس گیاهان نرم ساقه

برای هرس گیاهانی که ساقه شان چوبی نیست و یا رونده هستند، باز هم لازم است که الگویی در فکر داشته باشید اما این گیاهان ممکن است کار بیشتری از انواع دیگر ببرند. در درون خانه باید گیاهان رونده را تشویق به رشد در امتداد قیم شان کرد. پس برای هرس آنها شاخه های جانبی را ببرید و جوانه های سرگردانی که می خواهند فرار کنند را هم هرس کنید! ممکن است این گیاهان در فصل بهار و تابستان هرس بیشتری نیاز داشته باشند تا به حالتی قابل کنترل درآیند.

گیاهانی که نباید هرس شوند!

بعضی از گیاهان به ندرت به هرس نیاز دارند. اما بعضی دیگر اصلا نباید هرس شوند و در صورت هرس، گیاه می میرد! نخل خرما و نخل نارگیل هر دو دارای سلول های مریستم انتهایی هستند و سلول های دیگری برای رشد جانبی بر روی ساقه ندارند. در نتیجه اگر جوانه انتهایی گیاه را هرس کنید، گیاه تان می میرد. همینطور خیلی از گونه های گل ارکیده هم نباید هرس شوند و به جای هرس تنها برگ ها و گل های مرده را از گیاه جدا کنید.

منبع: فوت و فن

به "خبرنگاران هرس گیاهان آپارتمانی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران هرس گیاهان آپارتمانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید