ماشین بی نظیری که از هواپیمای جنگنده سریع تر است!، عکس
به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، روزیاتو نوشت: سریع ترین خودروی دنیا، خیلی سریع نزدیک می گردد، و بعد در کسری از ثانیه از کنار شما عبور می نماید و تازه می توانید صدای آن را بشنوید. بله، این خودرو با سرعتی بالاتر از سرعت صوت (1,235 کیلومتر بر ساعت) حرکت می نماید، بنابراین ما ابتدا نزدیک شدن آن را می بینیم و چند ثانیه بعد صدای نزدیک شدنش را می شنویم.
Bloodhound LSR، در واقع نه یک ماشین است و نه یک موشک. این خودرو فقط برای شکستن رکورد سرعت موجود و رسیدن به سرعت 1,609 کیلومتر در ساعت ساخته شده است. بدنه ای کشیده با طول 12.8 متر و عرض آن 2.4 متر است. بنابراین میزان آن تقریبا با یک اتوبوس مدرسه برابر است. اما اتوبوس مدرسه یک یک چیز کم تر از Bloodhound LSR دارد و آن هم موتور جت است. در واقع چند موتور جت.
اولین موتور جت، سرعت این خودرو را به حدود 1050 کیلومتر در ساعت می رساند. اما برای دستیابی به سرعت بالاتر، راکت هیبریدی به کار می افتد. این دو جت در هر ثانیه اندازه زیادی سوخت مصرف می نمایند و برای اطمینان از تامین آن، موتور دیگری وجود دارد! پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ جگوار برای تامین نیروی پمپ های راکت ها مورد استفاده قرار گرفته است. اما طراحان قصد دارند در آینده آن را با یک موتور الکتریکی جایگزین نمایند.
نوک تیز جلوی این خودرو به علت مسائل آیرودینامیکی این چنین طراحی شده است. واقعیت این است که هرچه سریع تر حرکت کنید، هوا مقاومت بیشتری پیدا می نماید. وقتی در زندگی روزمره در اطراف شهر رانندگی می کنید، آن را حس نمی کنید. اما وقتی در بزرگراه هستید دست خود را از پنجره بیرون ببرید، احساس خواهید کرد که هوا سخت تر شده است.
بنابراین هنگام طراحی این خودرو، مهندسان از تکنولوژی های هوافضا استفاده کردند. به هر حال، ظاهر Bloodhound LSR واقعا شبیه به شاتل فضایی است. یکی دیگر از جزئیاتی که این خودرو از هواپیماها گرفته است، چرخ ها هستند. برای تست سرعت پایین، از 4 تایر اصلی جنگنده الکتریک لایتنینگ انگلیسی استفاده شد. اما برای آزمایش سرعت بالا در آفریقای جنوبی در سال 2019، آن ها با چرخ هایی از آلیاژ قوی با عرض 90 سانت جایگزین شدند که وزن هر یک از آن ها بیش از 95 کیلوگرم است. این چرخ ها باید بتوانند در برابر سرعت 10 هزار دور بر دقیقه مقاومت نمایند. در این سرعت نیروی فوق العاده ای به چرخ ها وارد می گردد.
بعلاوه چندین صفحه نمایش برای ردیابی عملکرد سیستم های خودرو وجود دارد. هیچ چیز برای سرگرمی و یا راحتی در این خودرو استفاده نشده است. سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی حذف شده است تا خودرو تا جای ممکن وزن کمی داشته باشد. اما علی رغم تمام کوشش ها، این خودرو هنوز حدود 6 تن وزن دارد که به علت موتورهای جت بسیار سنگین و مخزن سوخت آن است. اما اگر دوباره Bloodhound را با اتوبوس مدرسه مقایسه کنیم، خواهیم دید که تقریبا دو برابر سبک تر است: 6 تن در مقابل 11 تن.
اندی گرین، خلبان نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا است و رکورد سرعت فعلی را در اختیار دارد. او بعلاوه اولین کسی است که سد صوتی روی زمین را شکسته است. در 15 اکتبر 1997، او فرمان TrustSSC را به دست گرفت. TrustSSC، یک خودروی مشابه با دو موتور توربوفن مانند جنگنده آمریکایی داگلاس اف 4 فانتوم است. آن ها در مجموع 110،000 اسب بخار قدرت داشتند و تقریبا 5 گالن سوخت در ثانیه مصرف می کردند. در آن موقع، اندی گرین توانست تنها در 30 ثانیه به سرعت 1,228 کیلومتربرساعت برسد. هنگامی که خودرو دیوار صوتی را شکست، صدای بلندی فراوری کرد.
این بار هدف Bloodhound رسیدن به 1,609 کیلومتر در ساعت است. فرض کنید اندی گرین این بار پشت سریع ترین خودروی دنیا نشسته است. تیم شمارش معکوس را درست مانند زمان پرتاب یک موشک فضایی شروع می نماید. در طول شتاب گیری، اندی گرین بار بیش از میزان ای را تجربه می نماید که فضانوردان در طول پرتاب موشک احساس می نمایند. ابری بزرگ از گرد و غبار پشت خودرو به هوا بلند می گردد. در کم تر از نیم دقیقه، سریع ترین خودروی دنیا، دیوار صوتی را می شکند. دوباره صدایی کر نماینده بلند می گردد. دمای داخل موتور در این لحظه به 3,000 درجه سانتی گراد می رسد. این دما دو برابر دمای داخل آتشفشان است.
در عرض یک ثانیه دیگر، رکورد سرعت شکسته و این خودرو به 1600 کیلومتر بر ساعت می رسد! حالا وقت ترمز کردن است خلبان دریچه های دریچه گاز را می بندد. این امر جریان هوا را به وسیله موتور مسدود می نماید و خودرو مقاومت آیرودینامیکی بسیار بالایی را احساس می نماید.
سرعت خودرو، به سرعت صوت نزدیک می گردد و زمان ترمز آیرودینامیکی فرا می رسد. این خودرو با فلاپ و اسپویلر مقاومت بیشتری در برابر هوا ایجاد می نماید و سرعت آن همچنان کاهش می یابد. هنگامی که سرعت به 965 کیلومتر بر ثانیه بر ساعت می رسد، چتر ترمز باز می گردد و به 640 کیلومتر بر ساعت می رسد.
در این مرحله، اگر ترمز به میزان کافی سریع نباشد، چترنجات دوم آزاد می گردد. زمانی که سرعت به 400 کیلومتر بر ساعت برسد، زمان استفاده از ترمزهای دیسکی قدیمی فرا می رسد. هنگام ترمز کردن، آن ها آنقدر گرم می شوند که مانند فلز داغی در کوره می شوند.
اگرچه پول و زمان زیادی روی این پروژه سرمایه گذاری شده است، اما هیچ کاربردی در زندگی روزمره ندارد. واقعیت این است که نمی توان از Bloodhound LSR در جاده های واقعی استفاده کرد.
جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرست قیمت روز خودرو در وبلاگ ادکلن شنل مراجعه کنید.
5858
منبع: خبرآنلاین