یوتیوب تعداد دیسلایک ها را مخفی می نماید
به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، یوتیوب دیروز بیان کرد که تعداد دیسلایک (Dislike) ویدیوها را برای تمام بینندگان مخفی می نماید. این شرکت می گوید چنین تغییری به منظور جلوگیری از اذیت و آزار سازندگان نه چندان معروف و بعلاوه ترویج تعامل های محترمانه بین بینندگان و تولیدکنندگان محتوا صورت می گیرد. اگرچه قرار نیست دکمه دیسلایک از پایین ویدیوها حذف گردد، اما تعداد این دیسلایک ها فقط برای سازندگان ویدیوها نمایش داده می گردد و دیگر به عنوان ابزاری برای خجالت دادن این افراد استفاده نمی گردد.

این اقدام یوتیوب ناگهانی محسوب نمی گردد. مدت ها قبل این شرکت اعلام نمود که در حال آزمایش قابلیت مخفی کردن تعداد دیسلایک از دید بینندگان است و البته خود تولیدنمایندگان محتوا هم مدت هاست که می توانند چنین آماری را به طور کامل مخفی نمایند. اما حالا این یک تغییر بسیار بزرگ به شمار میرود که طبق اعلام یوتیوب، به تدریج برای تمام کاربران عملی می گردد. بسیاری از بینندگان یوتیوب طی این سال ها عادت نموده اند که بعد از کلیک برای تماشای ویدیو، ابتدای نسبت تعداد لایک به دیسلایک را ببینند و این موضوع روی تماشای ویدیو تأثیر می گذارد. اما حالا که دیگر چنین کاری امکان پذیر نخواهد بود، احتمالا اذیت و آزار تولیدنمایندگان محتوا هم کاهش پیدا می نماید.
یوتیوب اعلام نموده از وقتی آزمایش مخفی کردن تعداد دیسلایک را شروع نموده اند، افرادی کمتری از این دکمه برای حمله به سازندگان ویدیوها استفاده می نمایند. البته یوتیوب خاطرنشان نموده که تعداد دیسلایک های ویدیوها همچنان برای الگوریتم های این شرکت استفاده می گردد و هرچقدر تعداد این دیسلایک ها بیشتر باشد، آن ویدیوها به تعداد کمتری از کاربران پیشنهاد داده می گردد.
در این زمینه می توانیم به اینستاگرام و فیسبوک هم اشاره کنیم که به کاربران خود اجازه می دهند تعداد لایک را مخفی نمایند تا برای این موضوع تحت فشار کمتری قرار بگیرند. در همین زمینه باید بگوییم که رکورددار تعداد دیسلایک در تاریخ یوتیوب، یکی از ویدیوهای موسوم به Rewind است که خود این شرکت برای مروری بر سال 2018 منتشر کرد. این ویدیو چنان حاشیه ساز شد که یوتیوب در نهایت اعلام نمود پروژه ساخت ویدیوهای Rewind را به طور کامل کنار گذاشته است.
از طرف دیگر، بعضی کاربران می گویند که مخفی کردن دیسلایک باعث می گردد که کاربران از کیفیت پایین ویدیوی مدنظر خبردار نشوند و وقت خود را بر سر تماشای آن هدر بدهند. با این حال، استدلال یوتیوب برای حمایت از سازندگان کوچک در برابر اذیت و آزار بخشی از کاربران کاملا منطقی به نظر می رسد. البته در این زمینه طی سال های گذشته ایده های مختلفی مطرح شده است. مثلا می توانیم به اجباری شدن ارائه علت دیسلایک کردن یک ویدیو یا فعال شدن این دکمه در صورت تماشای بخشی از آن ویدیو اشاره کنیم. در هر صورت حالا که تعداد این دیسلایک ها فقط برای سازندگان ویدیوها نمایش داده می گردد، احتمالا ترول ها دیگر انگیزه کمتری برای کلیک بر این گزینه خواهند داشت.
منبع: The Verge
منبع: دیجیکالا مگ