این اثر جامع ترین کتاب درباره اختلال وسواسی، جبری و اختلالات مرتبط با آن است

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، مصطفی یزدی مترجم کتاب راهنمای جامع بالینی اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط در گفت وگو با خبرنگاران درباره این اثر شرح داد: این راهنمای جامع، درمان مبتنی بر شواهد اختلال وسواسی - جبری و اختلالات مرتبط را برای گستره ای از مخاطبان بالینی آنالیز می نماید. این نوشتار با تمرکز بر بچه ها و بزرگسالان مبتلا به این اختلال ها، درباره نمودهای مختلف (OCD) (برای مثال آلودگی، کمال گرایی)، اختلال های مرتبط (برای مثال انباشت، وسواس کندن مو و سندرم توره) و مواردی با عوامل پیچیده و مشکل ساز بحث می نماید. هر فصل ویژگی های مراجع را توصیف می نماید، رهنمودهای ارزیابی را ارائه داده و روان درمانی مبتنی بر شواهد را تشریح می نماید. نمونه های موردی، پیچیدگی هایی که در درمان واقعی رخ می دهند را نشان می دهد، به ویژه از نظر اختلال های هم زمان و زیرگروه های جمعیتی که سخت تر درمان می شوند.

این اثر جامع ترین کتاب درباره اختلال وسواسی، جبری و اختلالات مرتبط با آن است

او ادامه داد: اختلال وسواسی-جبری (OCD) و اختلالات مرتبط با آن یعنی وسواس کندن مو، اختلال انباشت، اختلال بدریخت انگاری بدن، اختلال کندن پوست و سندرم توره از اختلالات روان پزشکی به نسبت شایع هستند که بیمار و خانواده او را دچار پریشانی می نمایند و اثر منفی بر عملکرد و کیفیت زندگی می گذارند. خوشبختانه، در دهه های گذشته شاهد پیشرفت های درمانی چشمگیری بوده ایم که کارآیی مداخلات رفتاری برای اختلال وسواسی-جبری، وسواس کندن مو، اختلال انباشت، اختلال بدریخت انگاری بدن، اختلال کندن پوست و سندرم توره را نشان داده اند. با این حال، توسعه این مداخلات با تأخیر زیادی انجام شده است و افراد بسیاری هنوز به این مراقبت ها دسترسی ندارند.

او اضافه کرد: با توجه به توسعه کم مداخلات مبتنی بر شواهد برای اختلالات مرتبط با اختلال وسواسی-جبری، وجود شکاف بزرگ، میان آموزش و فرصت استفاده از مهارت های مربوطه در عمل، امری عادی است. در اقدامات عمومی (غیر تخصصیِ اختلالات مرتبط با اختلال وسواسی-جبری) برای این بیماران، ممکن است ماه ها (اگر نه بیشتر) این شکاف وجود داشته باشد. علاوه بر این، در عمل، بسیاری از اوقات آموزش بر موارد ساده و نمونه وار متمرکز است که هم ابتلایی و سایر پیچیدگی ها بر گستردگی این شکاف می افزاید. صرف نظر از این موضوع، آماده سازی بالینگران برای درمان طیف کامل بیماران، تنها از راه آموزش نظری امکان پذیر نیست. با این ذهنیت، در پی ترجمه این کتاب برآمدیم که توضیحات موردی روشن، ساختاریافته و به آسانی قابل انجام را ارائه می نماید.

یزدی درباره ضرورت ترجمه این اثر گفت: امیدواریم که ترجمه این کتاب، اطلاعاتی را در خصوص درمان مبتنی بر شواهد برای اختلالات مرتبط با اختلال وسواسی-جبری در بزرگسالان و نوجوانان توسعه دهد و درک عمیق تری از مفهوم پردازی و درمان را برای بالینگرانی که با افراد مبتلا به اختلالات مرتبط با اختلال وسواسی ـ جبری کار می نمایند، فراهم کند. بسیار می بینیم افرادی را که به طور خستگی ناپذیر پیگیر مداخله بوده اند و در کوشش های خود برای آسودگی از اختلال ناکام مانده اند، زیرا نتوانسته اند به مراقبت مبتنی بر شواهد دست پیدا نمایند. با این ذهنیت، امیدواریم که این کتاب به توسعه بیشتر شبکه بالینگران متخصص ما یاری کند تا موجب بهبود دسترسی به درمان و نتایج بهتر در افراد مبتلا به اختلالات مرتبط با اختلال وسواسی-جبری گردد.

به گفته او، راهنمای جامع بالینی اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط، برای درمانگران و متخصصان و بعلاوه پژوهشگران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی روان شناسی بالینی، روان پزشکی، مددکاری اجتماعی، برنامه های مشاوره، اطفال، بهداشت عمومی و رشته های مرتبط، یک منبع ضروری و قابل استفاده برای ایشان است.

این محقق با بیان اینکه این کتاب با رویکردی موردی نوشته شده است یادآور شد: هر فصل از کتاب درباره مراجعی واقعی است که به همه جزئیات درمانی مراجع از جمله (توضیح حال مراجع، سابقه خانوادگی، پیشینه اقدامات درمانی و ...) پرداخته است. این ویژگی کتاب باعث شده که خواندن کتاب برای عموم مردم و مراجعان آگاهی بخش و امیددهنده باشد و بعلاوه برای این قشر از جامعه قابل استفاده است.

او عنوان نمود: از نظر جامعه دانشگاهی؛ کشور ما در داشتن درمانگرانی ماهر در حوزه اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط کمبود دارد و بعلاوه درک و شناخت بسیار کمی نسبت به اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط با آن و درمان های مبتنی بر شواهد علمی برای این اختلال ها (حتی از سوی ارائه دهنده دوره کارورزی یا کارگاه ها) وجود دارد و یا به ارائه مطالب کلی و بدون آنالیز دقیق گزارش های موردی بسنده می گردد.

او ادامه داد: از نظر عموم مردم؛ با توجه به توسعه کم مداخلات مبتنی بر شواهد برای اختلالات مرتبط با اختلال وسواسی-جبری بسیار می بینیم افرادی را که به طور خستگی ناپذیر پیگیر مداخله بوده اند و در کوشش های خود برای آسودگی از این اختلال ها ناکام مانده اند، زیرا نتوانسته اند به مراقبت مبتنی بر شواهد دست پیدا نمایند. در نتیجه، احتیاج به داشتن منبعی جامع و کاربردی همراه با ارائه گزارش های موردی و آنالیز دقیق آنها برای درک بهتر اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط و بعلاوه منبعی مقرون به صرفه و در دسترس برای همگان به گستره ایران عزیز به شدت احساس می شد. از همین روی انجام این کار در دستور کار نهاده شد.

یزدی در خاتمه اعلام کرد: این اولین و جامع ترین کتاب ترجمه شده در حوزه اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط با رویکردی موردی است و هدف آن تربیت نیروی متخصص و حرفه ای در گستره ایران است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "این اثر جامع ترین کتاب درباره اختلال وسواسی، جبری و اختلالات مرتبط با آن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این اثر جامع ترین کتاب درباره اختلال وسواسی، جبری و اختلالات مرتبط با آن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید