تجربه رانندگی با فونیکس تیگو 8 پرو

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، یکی از جدیدترین محصولات چری با نام فونیکس تیگو 8 پرو +E قرار است در آینده وارد بازار ایران گردد.فرصتی پیش آمد تا تجربه آنالیز این خودرو را از نزدیک داشته باشیم و در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل این خودرو را نقد کنیم.

تجربه رانندگی با فونیکس تیگو 8 پرو

امیرمسعود عابدین: برند چربی که در ایران با نام فونیکس شناخته می شود، یکی از برندهای مهم چینی محسوب می شود که در چند سال اخیر اقداماتی در زمینه خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی انجام داده که ماحصل یکی از این اقدامات، اکنون در حال گذراندن تست های فنی برای ورود به بازار ایران است.

نکته ای که در ابتدای این مقاله لازم می دانیم ذکر کنیم این است که نسخه در دسترس برای آنالیز، نسخه وارداتی بوده و طبیعتا تفاوت هایی هم از لحاظ کیفیتی و هم از لحاظ تعیینات با نسخه مونتاژی خواهد داشت.

طراحی کلی خودرو آنچنان با نسخه های قبلی عرضه شده تفاوتی نداشته و از این لحاظ، انگار با نسخه پلاگین هیبریدی مدل پرومکس روبه رو هستیم.

اگر بخواهیم به طور خلاصه درباره طراحی این خودرو صحبت کنیم، با یک طراحی محافظه کارانه و کمی تهاجمی روبرو هستیم که هم جوان پسند است و هم خانوادگی.در نمای جلویی تمرکز زیادی روی قسمت جلوپنجره دیده می شود که به نظر می رسد هدف از این کار، عضلانی کردن طراحی این قسمت باشد که تا حدودی پیروز شده است.

در نمای پشتی انتظار طراحی بهتر و جسورانه تری داشتیم؛سادگی طراحی چراغ های پشتی در مقایسه با اقداماتی که در نمای جلویی اجرا شده بود، ممکن است کمی دور از انتظار به نظر برسد.البته که سعی شده این کم کاری در طراحی به وسیله گرافیک داخلی چراغ ها تا حدودی جبران شود.

نوشته طولانی تیگو 8 پرو +E در پایین درب صندوق عقب، از هماهنگی و نظم این قسمت بسیار کاسته است؛به کار بردن نوشته های متعدد و کوتاه و بلند در این قسمت از سنت های قدیمی بعضی خودروسازان چینی است که علت این علاقه شان را واقعا نمی دانیم!

بیشتر بخوانید:

بالاخره پرواز خودروهای پرنده در آسمان را می بینیم؟

قابل اطمینان ترین ماشین/ بنز، پورشه یا تویوتا نیست/ عکس

نمای داخلی خودرو در قیاس با سایر نسخه های عرضه شده تفاوتی پیدا ننموده و احتمال زیاد از نظر امکانات، تغییراتی داشته باشد؛مانند اضافه شدن گرمکن صندلی به ردیف عقب و یا اضافه شدن دکمه های EV و HEV روی کنسول وسط.

طراحی کابین تیگو 8 پرو E پلاس ارگونومیک و متناسب با موقعیت راننده بوده و بیشتر کنترلرها مثل دسته دنده الکترونیکی و ترمز دستی برقی به خوبی در دسترس هستند.البته که همه کنترلرها از موقعیت خوبی برخوردار نیستند و برای مثال دکمه استارت استاپ می توانست در جای بهتری قرار گیرد.

یکی از انتقاداتی که می توان وارد کرد، به متریال کنسول وسط برمی شود.استفاده از متریال پیانویی در یکی از پر استفاده ترین قسمت های خودرو، یکی از نقاط ضعف آن محسوب می شود.تعیین نیست که این قسمت در آینده چقدر در برابر خط و خش مقاوم باشد، به خصوص در نسخه هایی که در ایران مونتاژ می شود.از جهتی دیگر به هنگام حرکت در روزهای آفتابی، انعکاس نور آفتاب در این قسمت برای سرنشینان قسمت جلویی به خصوص راننده آزاردهنده است.

کیفیت چرم صندلی و تودری ها در اولین برخورد، خوب و مجذوب کننده به نظر می رسید، اما بیشتر جنبه زیبایی ظاهری دارد و انتظار داشتن کیفیت بالا در مدت زمان طولانی به چشم نمی خورد.

یکی از نکاتی که در هنگام رانندگی به چشم می خورد، این بود که این نمایشگرهای به هم چسبیده، به خصوص نمایشگر اینسترومنت یا کیلومترشمار، به راننده بیش از حد نزدیک بوده و وجود آپشنی مثل هدآپ دیسپلی را الزامی می نماید.

حرف از نمایشگرها شد؛انیمیشن های مربوط به مصرف باتری و دوربین ها در این نسخه روان جابجا می شدند و آن کندی های موجود در نسخه مونتاژی تیگو 8 را نداشتند و امیدواریم که این کندی در نسخه مونتاژی این خودرو دیده نشود.

به علت به کار بردن دو موتور الکتریکی در کنار یک پیشرانه بنزینی، در هنگام حرکت در دورهای پایین و قبل از وارد مدار شدن موتور بنزینی، سکوت زیادی در کابین برقرار است که عایق بندی نسبتا خوب نسخه وارداتی هم به این مهم یاری می کرد.یکی از نکات مجذوب کنندهی که چری در امر ساخت خودروی برقی به آن توجه نموده، این است که به علت بی صدایی خودرو در دور پایین برای اطرفیان، صدایی در نظر گرفته شده تا دیگران از حضور خودرو آگاه شوند.طبیعتا با بالا رفتن دور موتور و در هنگام شتاب گیری، صدا وارد کابین می شود.

فرمان نرم در کنار پایداری نسبت خوب، از ویژگی های فنی خودرو محسوب می شد.البته به علت دیفرانسیل جلو بودن، هنگامی که ESP خاموش می شود، شاهد هرزگردی خواهیم بود.

عملکرد ترمزها در کل تیز و قابل اطمینان بود، البته که به علت فشارهایی که وارد شده بود، از عملکردی که همواره داشت کمی ضعیف تر شده بود.

هندلینگ خودرو با به کار بردن لاستیک هایی با میزان مناسب فاق لاستیک، نسبتا خوب بود و حرف هایی برای گفتن داشت.

پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی توربوشارژ در کنار دو پیشرانه برقی، در مجموع 326 اسب بخار قدرت و 510 نیوتون متر گشتاور فراوری می نماید.شتاب صفر تا صد این مدل 7.6 ثانیه اعلام شده است.گیربکس DHT که در واقع یک گیربکس هیبریدی محسوب می شود، وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد.این گیربکس تاثیر زیادی روی کاهش مصرف سوخت دارد.

فقط در حالت برقی، 75 کیلومتر مسافت را پس از هربار شارژ می توان طی کرد.اما در مجموع و با فعالیت هر 3 موتور، نزدیک به 1000 کیلومتر مسافت را می توان طی کرد که عدد قابل توجهی است.

نبود زیرساخت های مناسب برای شارژ موتورهای برقی ممکن است در آینده کمی مشکل ساز باشد.

احتمالا تیگو 8 پرو E پلاس در رنج قیمتی مشابه نسخه پرومکس عرضه شود.

جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرستقیمت روز خودرو در وبلاگ ادکلن شنل مراجعه کنید.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "تجربه رانندگی با فونیکس تیگو 8 پرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه رانندگی با فونیکس تیگو 8 پرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید