همه چیز درباره موزه آرمیتاژ

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، موزه آرمیتاژ یا هرمیتاژ را می توان سلطنتی ترین جاذبه تاریخی در سن پترزبورگ دانست. موزه ای با بیش از 3 هزار قطعه هنری و تاریخی که همه جا سخن از شگفتی های معماری اش یا اشیای تاریخی اش می شود. با تور روسیه همراه باشید تا به دیدن قصری دیدنیی از خاندان تزارها بروید. قصری که در دل خود گنجینه ای از همه نقاط جهان را جای داده است و هر بار، یک برگ از تاریخ را به روی شما می گشاید.

همه چیز درباره موزه آرمیتاژ
  • موزه آرمیتاژ؛ گنجینه ای از هنر و تاریخ
    • تاریخچه موزه آرمیتاژ
    • شاهکارها و اشیای مهم موزه آرمیتاژ
    • فرش پازیریک؛ ارزشمندترین گنجینه ایرانی در آرمیتاژ
    • اطلاعات تکمیلی، قیمت و شرایط بازدید از موزه آرمیتاژ
    • محل دقیق موزه آرمیتاژ
    • نکات کلیدی برای بازدید از موزه آرمیتاژ در تور روسیه
    • ممنوعه های موزه آرمیتاژ
    • دریافت ویلچر برای تماشا موزه آرمیتاژ

موزه آرمیتاژ؛ گنجینه ای از هنر و تاریخ

قرار است در تور روسیه به تماشا موزه ای با گنجینه های تاریخی فراوان و متعلق به خاندان تزار بروید. موزه هرمیتاژ (the Hermitage)، ارمیتاژ (Ermitage) یا آرمیتاژ، به معنی خانه مسکونی گوشه نشین است و علت این نام گذاری به کاترین کبیر برمی شود. او در ابتدا موزه ای با 200 نقاشی هنری، راه اندازی کرد. موزه ای خصوصی که فقط خودش و موش ها به تماشا تابلوهای مونه یا رامبرانت می رفتند. بعد ها ملکه الیزابت برای اینکه موش ها به آثار موزه خصوصی اش آسیب نرسانند، 70 گربه شناسنامه دار را به کار گرفت! بله این یک روایت واقعی است!

عمومی شدن بازدید از موزه هرمیتاژ را مدیون تزار اول هستیم. زمانی که دیگر خبری از موش و گربه در آرمیتاژ نیست و جای آن را نمایشگاه های متعدد، کارگاره های هنری، کلاس های آموزشی برای بچه ها و جلسات نقد آثار هنری موزه پر کرده است. با خواندن این مقاله، اطلاعات کلی و البته جالبی درباره موزه آرمیتاژ به دست می آورید.

تاریخچه موزه آرمیتاژ

معماری شگفت انگیز سلطنتی آرمیتاژ یا هرمیتاژ، هر بیننده ای را مانند آهنربا به سمت خود می کشاند؛ معماری که منشأ آن را می توان به سال 1764 ردیابی کرد. زمانی که کاترین کبیر مجموعه ای چشمگیر از نقاشی های تاجر برلینی یوهان ارنست گوتزکوفسکی را به دست آورد. این مجموعه اولیه شالوده موزه را تشکیل داد. این مجموعه ابتدا غرفه ای کوچک در مجاورت کاخ زمستانی و به شکل خصوصی بود. در طول سال ها، مجموعه موزه به لطف تصاحب حاکمان بعدی روسیه، مانند کاترین دوم، به طور تصاعدی رشد کرد اما تا اواسط دهه 1800 میلادی برای عموم باز نشد. در دوره تزار اول و با کشف مجموعه گنجینه پازیریک، طلاهای تروا و غارت موزه برلین از طریق ارتش سرخ، هرمیتاژ بزرگتر شد؛ به قدری که تزار تصمیم به بازگشایی موزه و بازدید عمومی آن گرفت. در حال حاضر، کل مجموعه موزه آرمیتاژ را 7 ساختمان و کاخ زیر تشکیل می دهند.

کاخ زمستانی پیتر کبیر با پله های به سبک باروک و اقامتگاه اصلی امپراتورهای روسیه

تئاتر آرمیتاژ

ساختمان آرمیتاژ تازه با بیشترین گنجینه نقاشی از هنرمندان اروپایی برجسته

هرمیتاژ کوچک با سالن جشن پاویلیون و ساعت معروف طاووس

ساختمان بزرگ (قدیمی) هرمیتاژ با مجموعه ای از هنر رنسانس ایتالیا

ساختمان کاخ منشیکوف سن پترزبورگ

ساختمان کارکنان عمومی

بخش هایی مثل موزه کارخانه ظروف چینی، گالری لباس های مجلسی و قدیمی روسی، ساختمان مرکزی انبار و بازسازی آثار، گالری گنجینه با دو اتاق الماس و طلایی و بسکمک از فضاهای گالری و نمایش آثار هنرمندان معاصر، باقی فضاهای موزه هرمیتاژ را تشکیل می دهند. تازه این فضاها، جدای از محوطه بیرونی و حیاط کاخ هاست. همچنین بناهای موزه به سن پترزبورگ ختم نمی شوند و این موزه در باقی کشورها هم شعبه دارد. شعبه های رسمی آرمیتاژ در شهرهای کازان و ویبورگ روسیه، آمستردام هلند، ونیز در ایتالیا، لندن و لاس وگاس هستند.

شاهکارها و اشیای مهم موزه آرمیتاژ

در مجموع بیش از 3 میلیون اشیای باارزش و تاریخی در موزه آرمیتاژ نگه داری می شود. در هر بار نمایش آثار فقط 15 درصد اشیای گران بها به معرض نمایش گذاشته می شود. فضای موزه چنان بزرگ است که در یک بازدید 4 ساعته، گردشگران فقط حدود 1 درصد از اشیای داخل آرمیتاژ را می بینند.

آثار موزه به 4 بخش نقاشی، طراحی، مینیاتور و چاپ دسته بندی می شود. در موزه نقاشی های دیواری، مجسمه های سنگی و آثار گرانقیمتی از نقاشان بزرگ جهان مانند میکل آنژ، لئوناردو داوینچی، پیتر پل روبنس، آنتونی فان دیک، رامبرانت، آگوست رودن، کلود مونه، پل سزان، ونسان ون گوگ، پل گوگن و پابلو پیکاسو وجود دارد. این مجموعه گسترده از آثار امپرسیونیستی و پست امپرسیونیستی متعلق به فرهنگ ها و دوره های مختلف بوده و موضوعی است که بازدید از موزه آرمیتاژ را در تور خارجی روسیه مجذوب کننده می کند. بعضی از برجسته ترین شاهکارهای موزه آثار زیر هستند:

تابلوی مدونا لیتا از لئوناردو داوینچی

تابلوی بازگشت پسر ولگرد از رامبراند

نقاشی مدونای کانستبیل اثر رافائل

مجسمه پسر خمیده میکل آنژ

اثر روبنس با نام نزول از صلیب

اشیایی از هنرمندان اروپایی، خاورمیانه، آسیا، آفریقا و ایران باستان در سده های مختلف تاریخی در موزه یافت می شود. علاوه بر این، هرمیتاژ مجموعه ای چشمگیر از اشیای یونان و روم باستان دارد. وسایلی مانند کاسه ها و مجسمه های برنزی، فرش های نفیس، مجسمه های سنگی، سکه های یونانی یا نقشی موزاییک های باستانی، آثاری از بین النهرین و مصر باستان در موزه بزرگ ارمیتاژ نگهداری می شوند. این موزه حتی کالکشین های آنلاین هم داره که می توانید بعضی از آثار را به صورت آنلاین تماشا کنید.

فرش پازیریک؛ ارزشمندترین گنجینه ایرانی در آرمیتاژ

در میان مجموعه وسیع ارمیتاژ، یکی از قابل توجه ترین آثار باستانی، فرش پازیریک، فرش باستانی ایرانی است که قدمت آن به قرن پنجم قبل از میلاد می رسد. این فرش نفیس که در تپه سکایی ها در کوه های آلتای کشف شده، گواهی بر تکنیک های پیشرفته بافندگی و استعداد هنری تمدن های ایران باستان است. فرش پازیریک یک شاهکار واقعی با طرح های پیچیده و رنگ های پرجنب و جوش را به نمایش می گذارد که به طرز چشمگیری در آزمون زمان سربلند بیرون آمده است.

جدای از فرش پازیریک با نقوش منسوب به یک شاهزاده خانم هخامنشی، سوارکاران و حیوانات اساطیری، آثار ایرانی موزه آرمیتاژ به 45 اثر تاریخی و باستانی ختم می شود. آثاری که شامل نقاشی های مینیاتوری، سنگ عقیق تاریخی، یک تبرزین، شمشیرها و خنجرها و سنگ نگاره ها هستند. آثار ایرانی معمولا در طبقه سوم کاخ زمستانی به نمایش گذاشته می شوند.

اطلاعات تکمیلی، قیمت و شرایط بازدید از موزه آرمیتاژ

موزه آرمیتاژ همه روزه به جز روزهای دوشنبه پذیرای بازتماشامایندگان بوده و ساعات کاری موزه از 11 صبح تا 6 عصر روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و یکشنبه است. آخرین ساعتی که در روز می توانید به موزه وارد شوید، نهایت ساعت 4 بعدازظهر خواهد بود.

هزینه ها و قیمت ورودی بسته به نوع بلیط و هر نمایشگاه فرق دارد اما برای مبلغ ورودی موزه اصلی آن حداقل، 500 روبل درنظر بگیرید. برای مبلغ ورودی به گالری گنجینه ها به ارزش 1200 روبل و برای اتاق های طلایی پوشکین 1200 روبل از گردشگران گرفته می شود.

اگر قصد بازدید از اتاق ّهای الماس و شرکت در برنامه پوشکین را دارید هم بایستی، 1200 روبل جداگانه بپردازید. البته افرادی با ناتوانی جسمی یا ذهنی، از بلیت های رایگان برای دو مسیر موزه برخوردار می شوند. هنگام ورود به موزه اگر بخواهید می توانید با تورهای راهنما همراه شوید یا از راهنماهای صوتی روی هر اشیای موزه کمک بگیرید. راهنمای صوتی با پرداخت هزینه اضافی در اختیار بازتماشامایندگان قرار داده می شود.

محل دقیق موزه آرمیتاژ

موزه آرمیتاژ در میدان قصر قرار گرفته است و به همین علت دسترسی به موزه در تور روسیه بسیار آسان است. شما به راحتی با وسایل حمل ونقل عمومی مانند مترو یا اتوبوس می توانید خود را به موزه برسانید. اتوبوس های شهری شماره 7، 10، 24 و 191 شماره را از اطراف شهر به موزه هرمیتاژ می رساند. ترولی یا قطارهای زمینی با شماره 1، 7، 10 و 11 را هم می توانید سوار شوید.

از آنجایی که اشیای درون موزه مدام تغییر می کند، قبل از خرید تور خارجی یا شرکت در تور روسیه به سایت موزه مراجعه کنید. سایت موزه با آدرس www.hermitagemuseum.org اطلاعات تکمیلی مانند روزهای تعطیلی و خبرهای روز موزه را به اطلاع همگان می رساند.

نکات کلیدی برای بازدید از موزه آرمیتاژ در تور روسیه

موزه آرمیتاژ بیش از 233 هزار متر مربع (دقیقا 233345 مترمربع) مساحت دارد. تصور کنید که قرار است به یک پیاده روی طولانی در قصری پر از پله بروید. برای اینکه کمتر احساس خستگی کنید و بیشتر از موزه لذت ببرید، نکات زیر را در تور خارجی موزه آرمیتاژ رعایت کنید.

1. اولین نکته و ساده ترین آن، پوشیدن کفش های راحت مخصوص پیاده روپی یا به اصطلاح رانینگ است. زیرا موزه منطقه وسیعی را پوشش می دهد و پیاده روی زیادی خواهید داشت.

2. غذاخوری های محدودی در موزه وجود دارد و شما فقط می توانید تنقلات ساده مثل شکلات را به همراه داشته باشید.

3. خرید یک راهنمای چند رسانه ای یا پیوستن به یک تور راهنما را از قلم نیاندازید تا بهتر با موزه و اشیای تاریخی آن ارتباط برقرار کنید.

4. برای بازدید از موزه برنامه بچینید و به سراغ بخش هایی بروید که موضوع آن را بیشتر می پسندید.

5. افرادی که در اوج شلوغی فصول گردشگری در تور خارجی روسیه شرکت کرده اند، خودشان را برای یک صف طولانی جلوی موزه آماده کنند.

6. داخل موزه وای فای برای اتصال به اینترنت وجود داشته و برای سوغاتی هم مغازه آنلاین شاپ موزه همیشه فعالیت دارد.

ممنوعه های موزه آرمیتاژ

در موزه آرمیتاژ یا هرمیتاژ انجام یک سری کارها مثل سیگار کشیدن، غذا خوردن، حمل نوشیدنی مایع، حمل ساک های دستی بزرگ، به همراه داشتن حیوان خانگی، عکس برداری با فلاش یا حتی پوشیدن کت های بلند ممنوع است. از کافه موزه، می توانید نوشیدنی و تنقلات موردعلاقه خود را تهیه کنید. برای لباس های بلند، هنگام ورود به موزه، اتاق لباس وجود دارد و پالتوها از شما گرفته می شود.

دریافت ویلچر برای تماشا موزه آرمیتاژ

افراد با ویلچر هم می توانند از خدمات ویژه بازدید در تور خارجی موزه هرمیتاژ استفاده کنند. به طور مثال، ورودی موزه رمپ دارد. اگر کسی برای تور داخل موزه ویلچر بخواهد می تواند از قبل سفارش دهد.

سخن آخر

موزه آرمیتاژ، واقع در سن پترزبورگ روسیه، یکی از بزرگترین و قدیمی ترین موزه های هنری جهان است. موزه هرمیتاژ یا آرمیتاژ یک جواهر واقعی است که به بازتماشامایندگان فرصتی بی نظیر برای غوطه ور شدن در تابلوهای غنی از هنر، تاریخ و فرهنگ می دهد. هرمیتاژ با مجموعه های شگفت انگیز و عظمت معماری خیره کننده اش، مقصدی است که در تور خارجی روسیه می تواند برای تان مجذوب کننده باشد.

منبع: دالاهو

به "همه چیز درباره موزه آرمیتاژ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره موزه آرمیتاژ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید