جلد مجله چگونه طراحی و چاپ می شود ؟

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، طراحی و چاپ جلد مجله از مهمترین بخش های طراحی مجله و چاپ مجله به شمار می آید. اگر شما هم طراحی مجله را انجام داده باشید باید به این نکته رسیده باشید که جلد مجله بصورت ویترین یک مجله، تاثیرگذار است. جلد مجله نسبت به دیگر صفحات آن هم از لحاظ جنس کاغذ، هم از لحاظ طراحی و چاپ اهمیت بیشتری دارد.

جلد مجله چگونه طراحی و چاپ می شود ؟

بیشتر بخوانید : بهترین چاپخانه چاپ کاتالوگ در ایران کجاست ؟

جلد مجله چیست و چه کاربردی دارد ؟

جلد مجله علاوه بر آن که محافظ صفحات مجله است، در ترغیب خواننده برای خرید و خواندن مجله سهم مهمی دارد و ماهیت کلی مجله را نشان می دهد. بنابراین صفحه آرایی صفحات اول روزنامه ها و روی جلد مجله ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. پس از مشخص شدن طرح سرلوحه و قطع مجله، روحیه کلی جلد که اصطلاحا به آن اونیفورم می گویند، باید طراحی شود.

بیشتر بخوانید : فهرست قیمت ساک دستی آماده کاغذی کرافت و گلاسه

طراحی و چاپ جلد مجله به چند روش انجام می شود ؟

به طور کلی در طراحی جلد دو روش وجود دارد:

  1. طراحی جلد باز یا تمام صفحه. در این حالت تصویر اعم از عکس یا طرح و همه سطح جلد را می پوشاند.
  2. طراحی جلد با استفاده از کادر ویژه جهت قرار دادن عکس یا طرح، به گونه ای که بخشی از جلد به صورت آزاد باقی باشد تا عنوان نشریه و سایر اطلاعات ضروری در آن قسمت قرار گیرد.

اگر طراحی روی جلد مجله دارای ترکیب بندی نامناسب باشد، این باور در خواننده به وجود می آید که مطالب درون مجله هم از نظر محتوایی بی ارزش اند. اگرچه اونیفورم طرح جلد، در شماره های مختلف باید ثابت بماند ولی از آنجا که تنوع روی جلد شماره های مختلف بسیار مهم است، ممکن است طرح روی جلد با رنگ های آن در هر شماره تغییر کند.

بیشتر بخوانید : بهترین مرکز هدایای تبلیغاتی ایران کجاست ؟

ویژگی های مهم طراحی و چاپ جلد مجله به چه صورت است ؟

روی جلد می تواند با تصاویر خاص، گرافیک و عکس شناخته شود. بعضی نشریات برای تنوع هربار با ترکیب رنگ ها و کم و زیاد کردن یک عنصر جزیی و جانبی در عین حفظ آشنایی قبلی سعی در تازه نگه داشتن ناموارد می کنند. شاید تفاوت اساسی رنگ ها در روی جلد دو شماره متوالی هر نشریه از نظر متوجه ساختن مخاطب به انتشار یک شماره تازه لازم است. در بعضی موارد طرح روی جلد در ارتباط مستقیم با مطالب داخل مجله نیست. با این وجود نباید طراحی و انتخاب عناصر گرافیکی روی جلد طوری باشد که در تضاد با مطالب داخل مجله به نظر برسد. یک مجله سیاسی از نظر طراحی روی جلد سبک و روالی کاملا متفاوت از یک مجله علمی دارد.

بیشتر بخوانید : بهترین مرکز چاپ و بسته بندی ایران کجاست ؟

ویژگی های عکس جلد مجله چیست ؟

عکس یا تصویر روی جلد باید گیرا و تاثیر گذار باشد و کنار مجموعه نشریات عرضه شده دیده شود. در صورتی که لازم است از عکس اشخاص در طرح جلد استفاده شود باید دقت شود اگر تصاویر اشخاص زاویه دید خنثی ندارند، زاویه دید تصویر به سمت عطف مجله نباشد.

در واقع باید زاویه دید عکس به سمت بازشوی مجله باشد که در مجلات فارسی بازشو سمت چپ قرار می گیرد. اگر مجله به خط لاتین باشد نوشته های روی جلد مجله از چپ به راست نوشته می شود و زاویه دید تصویر نیز به سمت راست می شود. در واقع باید زاویه تصویر روی جلد با جهت نوشته های روی جلد هماهنگ باشد.

اگر در مواردی زاویه دید تصویر منطبق با شرایط استفاده بر روی جلد نباشد، می توان هنگام تهیه گراور، زاویه دید عکس را تغییر داد. البته این تکنیک زمانی قابل استفاده است که عکس مربوط به شخصیت معروفی نباشد. زیرا خوانندگان معمولا با خصوصیات ظاهری شخصیت های مشهور آشنایی دارند و بلافاصله متوجه جابه جایی و گردش چهره در عکس چاپ شده بر روی جلد مجله می شوند. تصاویر روی جلد باید به نوعی به کار فرایند که سنگینی تصویر در پایین صفحه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید : بهترین چاپخانه چاپ ساک دستی کاغذی در ایران کجاست ؟

جنس و نوع کاغذ روی جلد مجله چگونه باید باشد ؟

جنس و نوع کاغذ روی جلد مجله و ارتباط آن با طرح از نظر چاپ اهمیت بسیار دارد. گاه طرح روی جلد خیلی خوب انتخاب با طراحی شده اما به دلیل عدم تناسب با جنس و نوع کاغذ روی جلد پس از چاپ کیفیت کار مطلوب نخواهد شد.

توجه به مکان عرضه مجله برای فروش و اهمیت دادن به فرهنگ مخاطبان از دیگر نکاتی که باید به آن توجه شود. صفحه آرایی مجله از روی جلد گرفته تا صفحات داخلی، معمولا متناسب با خواسته ها و فرهنگ خوانندگان و اهداف مجله انجام می شود. گاهی اوقات مجله بانو آوری در طراحی و صفحه آرایی، سلیقه مخاطبین را سمت و سو می دهد و با رعایت نظم هنری در کار و رعایت قوانین زیبایی شناسی در کار، جایگاه خاصی را در میدان رقابت و بازار فروش مطبوعات پیدا می کند.

بیشتر بخوانید : بهترین چاپخانه چاپ بروشور در ایران کجاست ؟

رنگ جلد مجله در طراحی و چاپ آن چه تاثیری دارد ؟

تجربه نشان داده است رنگ آمیزی جالب روی جلد زودتر از تیترهای هیجان انگیز تاثیر بصری دارد. چرا که در زمان کوتاه تری بر خواننده اثر می گذارد و نظر مخاطب را به خود جلب می کند. در واقع در ارتباط مکتوب، خواننده باید ابتدا یک تیتر جالب را رویت کند، آن را بخواند و سپس درک کند. اگرچه این سه عمل در زمان کوتاهی صورت می گیرد ولی در مقایسه دیدن رنگ سریع تر اتفاق می افتد. پس در یک نگاه زودتر اثر نافذ خود را بر مخاطبین بر جای می گذارد.

همان طور که گفته شد رنگ های استفاده شده در روی جلد بسیار مهم هستند. معمولا از بالاترین کنتراست بین رنگ ها در طراحی روی جلد استفاده می شود. انواع قرمز، آبی، سیاه، نارنجی و زرد دارای تاثیر و گیرایی خاص خود هستند و معمولا از فاصله دور، طرح روی جلد را قابل رویت می کنند. البته توان اثر بصری انواع سیاه و سفید و خاکستری در ایجاد کنتراستها و شاخص تر کردن تاثیر رنگ های دیگر را نباید فراموش کرد.

بیشتر بخوانید : بهترین چاپخانه چاپ کارت ویزیت در ایران کجاست ؟

کاربرد فهرست در طراحی و چاپ جلد مجله چیست ؟

فهرست مطالب مجله خواننده را به مطالب داخل مجله راهنمایی می کند. ضمن آن که فهرست می تواند به سبب تنوع مطالب در صورت طراحی خوب یکی از زیباترین صفحات مهم مجله باشد. زیرا که خلاصه مطالب را به سرعت به خواننده منتقل می کند. خواننده با خواندن صفحه فهرست مطالب به راحتی می تواند مطلب موردنظر خود را انتخاب کند. گاهی در فهرست مطالب، نمونه کوتاهی از آغاز یا قسمت جالب موضوع ارائه می شود که در بعضی و از مجلات فهرست مطالب به طور کامل و صفحه تصویر همراه است. بعضی از مجلات نیز ممکن است عکس های مربوط به مطب مهم مجله را در فهرست مطالب به کار ببرند. در پاره ای از مجلات فهرست مطالب به طور ارایه نمی شود و فقط به چاپ مطالب مهم اکتفا می شود که در این صورت ذکر شماره لزومی ندارد.

بهتر است که فهرست مطالب در صفحات اول مجله به چاپ برسد و لازم است که حتما نام مجله در طراحی صفحه فهرست مورد استفاده قرار گیرد. ثابت بودن محل چاپ فهرست مطالب مجله در هر شماره به القای نظم و ترتیب به خواننده کمک می کند.

هر مجله معتبر در بخش شناسنامه خود باید اطلاعات دقیقی در مورد تشکیلات مجله در اختیار خوانندگان بگذارد تا بتوانند در صورت لزوم به راحتی با قسمت های مختلف مجله ارتباط برقرار کنند. اندازه اطلاعات و آگاهی هایی که مجله در قالب شناسنامه در اختیار مخاطبان قرار میدهد، به گستردگی طیف مخاطبین مجله بستگی دارد. مسلما مجلات بین المللی که دارای بخش های گسترده تری هستند، اطلاعات مفصل تری را ارایه می دهند.

از دیگر اطلاعات ضروری که مجله باید در شناسنامه به آن اشاره کند، در درجه اول نام مجله در بالای شناسنامه است که در پی آن شماره و تاریخ روز و ماه و سال، شماره پیاپی مجله، نوبت انتشار - هفتگی یا دو هفتگی، ماهانه یا فصلنامه بودن - مجله ذکر می شود.

نام دارنده امتیاز انتشار مجله و در پی آن اسامی مدیر مسئول، ناشر و مدیر امور اداری، سردبیر یا شورای نظارت نویسندگان، معاون سردبیر و مسئول آگهی با شماره تماس باید در شناسنامه مجله ارایه شود. همین طور نشانی دفتر مجله و ذکر صندوق پستی برای مکاتبه و یا نشانی نمابر از نکات دیگری است که باید آورده شوند.

نام چاپخونه و مشخصات فنی مجله از نظر چاپ، همراه با شماره تلفن چاپخانه در شناسنامه مجله، اطلاعات فنی مورد نیاز خوانندگان را نیز فراهم می کند. ذکر قیمت تک فروشی و نیز ذکر اطلاعاتی در مورد اشتراک مجله در داخل و خارج کشور، همراه با اطلاعاتی در مورد بخش گرافیک و عکاسی و نام طراح روی جلد در شناسنامه مجله، توجه مجله به خوانندگان را تایید می کند.

محل چاپ شناسنامه مجله و اندازه آن باید ثابت باشد. مشخص بودن جای شناسنامه و فهرست مطالب در مجله، افزون بر آن که موجب ارتباط آسان خوانندگان با این بخش ها می شود، به حفظ نظم و یکدستی مجله از نظر شکل در هر شماره کمک می کند. اندازه فضایی که شناسنامه مجله اشغال می کند باید همواره ثابت باشد.

برای مشخص کردن شناسنامه مجله و با زیبایی آن لازم نیست از رنگ استفاده شود. اما چنانچه مجله ای در چاپ شناسنامه از رنگ استفاده می کند، بهتر است که رنگ موردنظر همواره ثابت باشد و به سبب حفظ هویت رسمی مجله، نباید جنبه تزیینی پیدا کند. بهترین محل برای چاپ شناسنامه صفحات اول یا آخر مجله است.

معمولا شماره گذاری صفحات مجله یا در پایین صفحه یا در انتهای قسمت بازشوی مجله انجام می گیرد تا خواننده برای دیدن شماره صفحات مجبور نباشد مجله را کامل باز و بسته کند. علاوه بر شماره صفحه، نام، شماره و تاریخ انتشار مجله را نیز می توان در هر صفحه چاپ کرد تا هویت مجله، هنگام جدا شدن اوراق مجله از هم و یا تکثیر آن به وسیله کپی مشخص باشد.

منبع: مجله چاپخونه

به "جلد مجله چگونه طراحی و چاپ می شود ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلد مجله چگونه طراحی و چاپ می شود ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید