ماسال کجاست ؟ طعم خوش سفر به ماسال را نچشیده اید؟

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، به ماسال سفر کرده اید؟ گیلان را گشته اید؟ اگر هنوز نمی دانید ماسال کجاست و در کدام قسمت گیلان زیبا قرار گرفته است باید به شما بگوییم که در شناخت یکی از زیباترین نقاط خطه شمال کمی کوتاهی کرده اید. اما عیبی ندارد. با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که ماسال دیدنی در همسایگی کوه های تالش چقدر زیباست و چرا این قدر اصرار داریم که با این شهر کوچک و مجذوب کننده آشنا شوید.

ماسال کجاست ؟ طعم خوش سفر به ماسال را نچشیده اید؟

گفتیم که ماسال در کنار کوه های تالش قرار گرفته است. این نکته کلیدی را در فکر داشته باشید تا برای تان مشخص شود که چرا به این شهر، ماسال گفته اند.

ماسال در لغت به معنی کوه وار یا مکانی است که در کنار کوه قرار گرفته است. پس می توان نتیجه گرفت که همسایگی با کوه های تالشی علت نام گذاری این شهر است. البته این را هم بدانید که در گذشته ها به ماسال، رودکنار هم می گفته اند. البته این هم علتی دارد که در ادامه متن متوجه آن خواهید شد.

ماسال کجاست ؟

شهر کوچکی را در نظر بگیرید که پر از سبزی و زیبایی است و رودخانه ای به نام خالکایی هم از کنار آن می گذرد. این شهر کوچک و زیبا پر است از آبشارهای مرتفع و جنگل هایی که گشت وگذار در آنها بیشتر شبیه واردشدن به پوستری مجذوب کننده و رنگی است.

پس اگر می خواهید بدانید که ماسال کجاست و چه دیدنی هایی دارید، فعلا این درونما را از آن در فکر تان ثبت کنید تا به سراغ ریزه کاری ها و تعریف از دیدنی هایش برویم. رودخانه خالکایی که از آن صحبت شد، از کوه های تالش و دامنه های کوه شاه معلم سرچشمه می گیرد و بعد از گشت وگذارش از کنار ماسال روانه تالاب انزلی می شود.

آبشارهای ماسال هم فوق العاده دیدنی هستند. مثلا آبشار ویوز در کنار منطقه ییلاقی اولسبلنگاه قرار گرفته است و آبشاری مرتفع به شمار میرود. ماسال آبشارهای دیگری هم دارد که می توان از میان آنها به موارد زیر اشاره داشت:

  • آبشار خون با ارتفاع 15 متر؛
  • آبشار تولی نسا با ارتفاع 10 متر؛
  • آبشار رامینه با ارتفاع 10 متر.

ماسال شهر مرتفعی است و در میان شهرهای استان گیلان از نظر ارتفاع، بعد از رودبار در جایگاه بلندترین و مرتفع ترین شهر می ایستد.

موقعیت ماسال در میان شهرهای گیلان چطور است؟

برای اینکه از موقعیت جغرافیایی ماسال بیشتر باخبر شوید، خوب است به شما بگوییم که در همسایگی کدام شهرهای گیلانی قرار گرفته است. رضوانشهر، فومن، صومعه سرا، خلخال و اردبیل، دور و اطراف ماسال را از جهات مختلف گرفته اند.

در گذشته های دور، رودکنار یا همین ماسال امروزی، روستایی کوچک بوده که در آن شنبه بازارهای پررونقی برگزار می شده است. این شنبه بازارها باعث می شوند تا رشد و شکوفایی ماسال بیشتر و بیشتر شود و حالت شهری به خود بگیرد.

این روزها، ییلاق های مجذوب کننده ماسال از مهم ترین دلایل محبوبیت و معروفیتش به شمار می فرایند. مردمان ماسال به زبان شیرین تالشی صحبت می کنند.

این زبان از پیچ و خم تاریخ همچنان حفظ شده است و مطالعه آن می تواند راهنمای شگفت انگیزی درباره تاریخ و زبان گذشته های ایران باشد. ماسال جمعیت زیادی ندارد. از همین تعداد اندک هم که در نُه سال پیش یعنی سال 1390، حدود 49 هزار و 389 نفر بوده است، عده زیادی مسن هستند و بیشتر جوان ها برای کار و گذران زندگی در شهرهای بزرگ تر، شهر مادری شان را ترک کرده اند.

فصل مناسب برای سفر به ماسال چیست؟

یکی از مهم ترین نکاتی که باید درباره سفررفتن در فکر داشته باشید، انتخاب مناسب ترین زمان سفر است. برای سفر به ماسال هم باید از اواسط بهار تا آخر تابستان برنامه ریزی کنید. همان طور که گفته شد، ماسال از نقاط مرتفع گیلان است. پس تعجب ندارد که در بهار و تابستان، آب وهوای دلنشین و مطبوعی دارد. سرزدن به منطقه ها ییلاقی ماسال از بهترین کارهایی است که می توانید در سفر به این شهر ترتیب بدهید. یکی از مجذوب کننده ترین نقاط ییلاقی گیلان یعنی اولسبلانگاه در ماسال قرار گرفته است.

دهکده ییلاقی اولسبلنگاه از جنوب ماسال حدود 25 کیلومتر فاصله دارد. گذراندن تابستان یا بهار در کلبه های چوبی این منطقه سرسبز و مرتفع حال و هوای دلربایی دارد. فکر کنید، در کلبه چوبی تان را باز می کنید و با تپه ای سبز در همسایگی جنگلی زیبا روبه رو می شوید. عالی نیست؟ اگر صبح خیلی زود از خواب بیدار شوید و سری به بیرون کلبه های چوبی بزنید هم شاهد اقیانوسی از ابر و مه خواهید بود که دورتان را می گیرند و انگار شما را به سرزمینی فرازمینی منتقل می کنند.

از این صبح مجذوب کننده تر هم داریم؟ البته قطعا سلایق افراد در انتخاب مقاصد و منطقه ها گردشگری فرق دارد. شاید بعضی ها دوست داشته باشند که صبح در هتلی چندستاره از خواب بیدار شوند و از محیط های محلی زیاد خوشش شان نیاید. در هر حال، انتخاب با شماست. اما اگر اهل طبیعت هستید و دل در گروی مکان های بکر و جنگلی دارید، به احتمال بسیار بسیار زیاد از ییلاق ماسال هم خوش تان خواهد آمد.

راستی از قلم نیاندازید که در حوالی ییلاق اولسبلنگاه در روستایی به نام گیلوانه می توانید بر سر مزار میرزاکوچک خان جنگلی هم بروید. ماجرای مرگ این مرد بزرگ زیاد خوشایند نیست. او در فرار خود به سمت خلخال از شدت سرمای زیاد هوا یخ می زند و جانش را از دست می دهد.

گشت وگذار در ییلاق ماسال یعنی بازدید از صحنه های سبز و مه گرفته ای که حالتان را خوب و رخوت و لختی زندگی شهری را از وجودتان تا حدی پاک می کند. اولسبلنگاه برق کشی نشده است و با وجود موتور برق است که نور لازم برای کلبه های ییلاقی تأمین می شود. این یعنی، همه چیز در حدی بکر در این مکان به جای مانده است. البته معروفیت ییلاق زیبای ماسال باعث شده تا پای شمار بیشتری از گردشگران به آنجا باز شود. امیدواریم که این استقبال به بهای تخریب و دست خوردگی طبیعت بکر ماسال تمام نشود.

دیدنی های دیگر ماسال را می شناسید؟

در سفر به ماسال می توانید آبشار، جنگل، رودخانه و تمام پدیده های طبیعی زیبا را در کنار هم ببینید. غارهای مختلف هم از دیگر دیدنی های این شهر زیباست. غارهایی با اندازه های بزرگ و کوچک در ماسال وجود دارد. مثلا غار آویشو از غارهای بزرگ این شهر است که معروفیت زیادی هم دارد. آویشو در کوه های شاندرمن قرار گرفته است. غارهای دیگری هم در ماسال وجود دارند. مثلا:

  • غار خندیله پشت؛
  • غار چسلی؛
  • غار کلچال؛
  • و… .

سوغاتی های ماسال چیست؟

اگر از آن دسته افراد هستید که در سفر به ماسال یا هر شهر دیگری در پی خرید سوغاتی و یادگاری می شد، باید بدانید که با دستی پُر از ماسال برخواهید گشت. شیرینی ها و صنایع دستی ماسالی ها بسیار مجذوب کننده است و با خرید آنها می توانید اطرافیان تان را در بازگشت از سفر، حسابی راضی کنید. شال بافی، قلاب دوزی، حصیربافی، گلیم بافی و هنرهایی از این دست در ماسال زیاد است و به همین علت می توانید در فروشگاه ها و بازارهایش به سوغاتی های زیبایی برسید.

اجازه بدهید که به مقوله سوغاتی در سفر به ماسال کمی بیشتر بپردازیم و برای تان بگوییم که می توانید به بازارهای ماسال زیبا بروید و چه چیزهایی خریداری کنید:

  • زرین نان: یکی از نان های سنتی گیلانی است که در ماسال و شاندرمن پخته می شود و خمیری دارد که میانه آن را با موادی نظیر زردچوبه، دارچین، شکر، گردو، آردبرنج و… پُر می کنند. این نان خوشمزه روی سنگی داغِ داغ پخته می شود و بسیار طعم و بوی خوشی دارد.
  • بافتنی هایی از جنس پشم: شال ها، دست کش ها و انواع لباس های پشمی با طرح ها و نقش های سنتی هم از صنایع دستی مهم ماسال است که در سفر به آن می توانید برای خود یا به عنوان هدیه برای دوستان و خانواده تان تهیه کنید.
  • تولیدات چوبی متنوع: نازک کاری چوب و خراطی هم از جمله هنرهای دیگر شمالی هاست که در سفر به ماسال می توانید از نزدیک شاهد آن باشید. شمال است و صنایع دستی چوبی آن دیگر. با سر زدن به فروشگاه ها و مغازه های مختلف ماسال هم می توانید انواع وسایل و ظروف چوبی را خریداری کنید. اشیایی از جنس چوب همیشه مجذوب کننده و زیبا هستند و حسی از طبیعت را به محیط پیرامون شان منتقل می کنند.

انواع دیگری از صنایع دستی در ماسال هم وجود دارد که با حضور در مغازه ها و بازارهای آن می توانید به خریدشان مشغول شوید.

در آخر

طبیعت شمال واقعا نعمتی بزرگ است که با سفر به ماسال یا تک تک شهرهای گیلان و مازندران متوجه آن خواهید شد. جالب نیست؟ در کشوری زندگی می کنیم که شمالش سبز و مرطوب است و در گوشه های مختلف آن، انواع آب وهوا دیده می شود؟ این کشور زیبا نیاز به رسیدگی و عشق کسانی دارد که با مسئولیت و احترام از آن پاسداری و حفاظت کنند.

من و شما که مسئول و مدیر و وزیر و وکیل نیستیم. پس نمی توانیم تصمیم های کلان و بزرگ برای شکوفایی هر چه بیشتر ایران زیبا بگیریم. اما از دل مراقبت های کوچک و مسئولیت پذیری مان در قبال این خاکِ خوب، امکان سبز و زنده نگه داشتن آن وجود دارد. پس بیایید به هم قول بدهیم که به هر نقطه از ایران که سفر کردیم، از آن خوب پاسداری و مراقبت به عمل آوریم و نگذاریم که زباله ها و تخریب طبیعت یا آثار تاریخی به عادتی زشت و نمادی از بی فرهنگی در کشورمان بدل شود.

حالا که می دانید ماسال کجاست و برنامه سفر به آن را هم در فکر تان پرورانده اید، دفترچه مخصوص به مقاصد سفرتان را بیاورید و نام این شهر کوچک و زیبا را به آن اضافه کنید. حس کردن طبیعت زیبا در شهری کوچک اما شگفت انگیز از نظر زیبایی های طبیعی به طور قطع خالی از لطف نخواهد بود. پس در نخستین فرصت خود، کوله ها و چمدان ها را ببندید و راهی ماسال شوید. سفرتان خوش!

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "ماسال کجاست ؟ طعم خوش سفر به ماسال را نچشیده اید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسال کجاست ؟ طعم خوش سفر به ماسال را نچشیده اید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید