جواهرده ییلاقى در دل ابرها

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، اینجا رامسر است. شهرى بسیار زیبا و دیدنى که از یک سو روبه دریا دارد و از آن سوى دیگر به تپه هاى پر از درخت و درختچه مى نگرد. مى گویند نام رامسر در گذشته سخت سر بوده است چون مردم این سرزمین در برابر حکام و جباران

جواهرده ییلاقى در دل ابرها

نویسنده:وحید صابرى

اینجا رامسر است. شهرى بسیار زیبا و دیدنى که از یک سو روبه دریا دارد و از آن سوى دیگر به تپه هاى پر از درخت و درختچه مى نگرد. مى گویند نام رامسر در گذشته سخت سر بوده است چون مردم این سرزمین در برابر حکام و جباران سرسختانه مقاومت مى کردندو سخت سر خوانده شد . یکى دیگر از دلایل این نامگذارى، وجود صخره هاى آهکى و زمین هاى سخت بوده است.

عده اى دیگر معناى سخت سر را به معناى مکان و اوضاع طبیعى رام نشده و اینکه زندگى کردن در آنجا مشکل بوده است، مى دانند.

یک روایت دیگر نیز حاکى از آن است که با توجه به اینکه معناى سیر در گویش این منطقه به معناى جا و مکان است، رامسر به معناى مکانى آرام و رام مى باشد. در عین حال هم به گفته مردم، سبب این نامگذارى این بوده که در گذشته هاى دور، رامسر هرگز به یاد ندارد که مردمش در برابر زورگویان دوره خود تسلیم شده باشند و با سرسختى تمام مبارزه مى کردند.

رامسر، سرزمین آبهاى معدنى است.

نیدشت از جمله آبهاى معدنى است که در دوازده کیلومترى جنوب رامسر در کنار رودخانه صفارود که آب آن براى گرفتگى مفاصل و عضلات و دفع سنگ کلیه نافع است، انجیره بن، نارزان و در منطقه سادات محله از جمله دیگر این مکان هاست.

رامسر آب گرم هاى معروفى هم دارد که عبارتند از: محمود گرما، اشکر گرما، کش گرما و ...

از سال 1300 شمسى با ساخت بناهاى مجلل و مهمانخانه هاى نو و نیز به علت وجود چشمه هاى آب معدنى گرم به همراه چشم اندازهاى طبیعى بسیار مجذوب کننده به رامسر توجه بیشترى شد.

نمى دانم تا بحال به جواهرده رفته اید یا نه. اما اگر سفرى به رامسر داشتید حتما از جاده باریک، پرپیچ و خم، پردست انداز بادرختان سر به فلک کشیده و زیبا به جواهر ده بروید.

ییلاق جواهرده ، بهشت گمشده ایران، در 25 کیلومترى رامسر و در ارتفاع 2 هزارمترى از سطح دریا قرارگرفته است ییلاقى در وسط ابرها.

مردم ییلاق جواهرده اصالتا رامسرى هستند. 4 ماه از سال را اینجا مى آیند و آبان ماه ییلاق را ترک نموده و به رامسر برمى گردند. شغل مردم بیشتر کارگرى و فروشندگى است.

زنها چادر شب مى بافند. بعضى چند دام(گاو) هم در خانه دارند.

پرورش زنبورعسل و ماهى نیز در اینجا رواج دارد.

واژه جواهرده به خاطر زیبایى توصیف ناپذیر این ییلاق به کار رفته است.

مسجد جمعه جواهرده از جمله میراث کهن ایران است که پیشینه اى 800 ساله دارد. چند سال قبل ساختمان قدیمى مسجد براثر صاعقه به کلى ویران شد و سوخت.

از لحاظ موقعیت جغرافیایى و جاذبه هاى طبیعى رامسر، گردشگاه ها و نقاط طبیعى دیدنى بسیارى در این شهر و اطراف آن وجود دارد پارک جنگلى صفارود که در9کیلومترى رامسر و در نزدیکى جاده جواهرده که چشمه هاى آب سرد معدنى در آن واقع شده است،از جمله جاذبه هاست .

منبع: راسخون

به "جواهرده ییلاقى در دل ابرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جواهرده ییلاقى در دل ابرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید