خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی است؟

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، این روزها اسم دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال را بیشتر می شنویم. کسب و کارها از شیوه بازاریابی سنتی جدا شده اند و به سمت و سویی مدرن پیش رفته اند. بسیاری از استارتاپ ها فعالیت آنلاین قدرتمندی دارند و بیشتر مشتریان شان را هم از دل همین دنیای آنلاین پیدا می کنند. اما دیجیتال مارکتینگ چیست؟ خدمات دیجیتال مارکتینگ به چه معنا هستند؟ و اصلا چرا باید به سمت بازاریابی دیجیتال برویم؟

خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی است؟

در ادامه شما را با خدمات دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهیم کرد. نکات مهم و اصول این دنیای هیجان انگیز را با شما در میان خواهیم گذاشت و شما راحت تر این راستا را برای استارتاپ و یا کسب و کار خود ادامه خواهید داد. (آژانس هایی هم مخصوص ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که این فعالیت را به صورت حرفه ای انجام می دهند با این خدمات و آژانس ها هم بهتر و بیشتر آشنا می شوید.)

دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست؟

کلمه مارکتینگ عوض شده است. مهم نیست مارکتینگ قرار است به کجا برود و چه راستای پیش روی آن است، چیزی که مهم است زمان حال است. همین حالا وقتی واژه مارکتینگ را به کار می بریم خود به خود دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین و دیجیتال در ذهن ما شکل می گیرد.

بازاریابی سنتی برای برندهای امروزی مثل روشن کردن رادیو FM است. یک رادیوی قدیمی که باید منتظر بمانید و ببینید چه موقع موزیک محبوب شما پخش می شود. یا اینکه چه زمانی یک مشتری جدید را جذب خواهید کرد. اما دیجیتال مارکتینگ چه؟ دیجیتال مارکتینگ یعنی اینکه شما خودتان بین موزیک های محبوب تان می شد. تعداد زیادی مشتری هر روز به سمت وبسایت و شبکه های اجتماعی شما می آیند و نیازی نیست منتظر باشید. 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز مشتری های احتمالی تان را خواهید دید.

تعریف علمی دیجیتال مارکتینگ:

اما یک تعریف اصولی هم بخوانید: بازاریابی دیجیتال یک روش ارتقا و جذب مخاطب داده محور و مبتنی بر تکنولوژی است. در حقیقت خدمات دیجیتال مارکتینگ کاملا ساماندهی شده هستند. دقیقا مخاطب هدف را نشانه می فرایند و نتایج قابل اندازه گیری دارند.

اینجا منظور از خدمات دیجیتال مارکتینگ خدماتی هستند که شامل استراتژی های مارکتینگ، استراتژی های جذب مخاطب، بهینه سازی کانال های ارتباطی، بهینه سازی بسترهای جذب مخاطب و … است. هر چیزی در اینجا قابل اندازه گیری است. به راحتی می توانید کمپین اجرا کنید و بازده کمپین های تان را اندازه بگیرید. دقیقا مثل یک آزمایش علمی، همه شرایط و موقعیت ها را زیر نظر دارید و می دانید هر مرحله را چگونه انجام بدهید.

خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی هستند؟

آژانس های دیجیتال مارکتینگ اصلی ترین منابع ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ هستند. گرچه کسب و کارهایی هم وجود دارند که خودشان یک تیم مجزا برای بازاریابی دیجیتال دارند. اما در هر حال صورت مسئله یک چیز است. جذب مخاطب در بستر آنلاین. اما چه راه هایی برای این شکل از بازاریابی مدرن وجود دارد؟

    • بازاریابی محتوا:

      در صدر این راهکارها بازاریابی محتوا می درخشد. دنیای آنلاین یعنی محتوا. این تمام چیزی است که برندها برای جذب مخاطب انجام می دهند. در حقیقت سایر بخش ها نظیر سئو و شبکه های اجتماعی هم زیرمجموعه این دسته بزرگ هستند. بیل گیتس روزی گفت: محتوا پادشاه است. اما بعدها نظرش را عوض کرد و گفت: محتوا همه چیز است. با محتوا می توان مخاطب جذب کرد. او را تحت تاثیر واقع شده است و به مشتری تبدیل کرد.

    • بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM:

      می دانید که بیش از 70 درصد ترافیک سایت ها از موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل است. پس باید این بستر مهم و قدرتمند برای جذب مخاطب و مشتری احتمالی فراهم شود. به این بخش SEM می گویند که شامل دو بخش مهم است: SEO و PPC که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های خاص خودشان را دارند.

    • بازاریابی شبکه های اجتماعی:

      شبکه های اجتماعی منبع طلا هستند. برای کسب و کارهای آنلاین هم منبع جذب مخاطب و مارکتینگ هستند. انسان های واقعی در آن حضور دارند و افراد در حال حاضر بخش مهمی از روزشان را به گشت و گذار در شبکه های اجتماعی می پردازند.

    • کمپین های مختلف (مانند ایمیل مارکتینگ و تبلیغات و …):

دنیای آنلاین و کسب و کارها با کمپین ها شروع به جذب مخاطب جدید می کنند. می توانند توان حداکثری خود را به کار ببندند و در مدت زمان کمی نتیجه بسیار قدرتمندی کسب کنند.

اما این ها تنها بخشی از خدمات دیجیتال مارکتینگ هستند. سایر خدماتی که آژانس ها و افراد فعال در این حوزه ارائه می دهند عبارتند از:

  • تبلیغات تعاملی
  • اتوماسیون مارکتینگ
  • روابط عمومی آنلاین
  • استراتژی آنلاین

اما هدف از این فعالیت ها و خدمات دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس ها برای ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ معمولا مزیت ها و قابلیت هایی را بیان می کنند که مستقیما در بازده کسب و کار تاثیر دارد. حقیقت امر این است که هر کسب و کار بسته به نیازی که دارد به استراتژی و نتایج خاصی هم نیاز دارد. یک مثال:

فرض کنید شما یک استارتاپ تازه کار هستید که محصولی را به تازگی روانه بازار کرده اید حالا نیاز شما چیست؟ اینکه این محصول را به فروش برسانید. این نیاز اصلی شماست. اما شما نیازهای دیگری هم دارید. اینکه بدانید آمار جذب مخاطب شما چقدر است؟ چه تعداد از بازدیدکنندگان شما به مشتری تبدیل می شوند؟ صفحات شما تا چه حد در جذب مخاطب و تبدیل او به مشتری موثر عمل می کنند؟ این ها نیازهایی فرعی شما هستند که باید برآورده شوند.

اما به طور کلی خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چند محور اصلی هستند:

  • Brand Awareness یا آگاهی از برند

کاری که دیجیتال مارکتینگ انجام می دهد علاوه بر معنای اصلی مارکتینگ که همان بازاریابی است به لایه های بالایی کسب و کار هم می رسد. برندسازی و ساخت یک چهره و وجهه تاثیرگذار از طریق محتوا یکی از اهداف بازاریابی دیجیتال است. اگر سری به سایت های مختلف و یا شبکه های اجتماعی برندهای مطرح بزنید خواهید دید که چگونه سعی می کنند چهره ای جذاب، تاثیرگذار و منطبق بر کاریزما و شخصیت برند بسازند.

  • نرخ بازگشت سرمایه یا ROI

هیچ چیز به اندازه یک کمپین دیجیتال مارکتینگ قدرتمند و یا راهکارهای جذب آنلاین مشتری نمی تواند روی بازگشت سرمایه موثر باشد. حتی تبلیغات و بنرها و بیلبوردهای بزرگ هم نمی توانند به این شکل روی بازگشت سرمایه تاثیر بگذارند. اصلا هدف از ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ هم همین است. که شما راحت تر و سریع تر سرمایه خود را برگردانید. به زبان ساده تر بیشتر بفروشید و بیشتر سود کنید.

اما چرا نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی دیجیتال بالاتر است؟

یک دلیل ساده دارد. اینکه شما می توانید در هر لحظه و هر ثانیه سرمایه ورودی را ببینید. می توانید هر چیزی را اندازه بگیرید. اگر یکی از کانال های شما خوب عمل نکنند به سرعت متوجه می شوید. خواهید فهمید کدام بستر یا کانال ارتباطی بیشترین سوددهی را دارد. چقدر از تبلیغات کلیکی سود کسب می کنید و نرخ تبدیل شما چقدر است.

تا زمانی که نتوانید چیزی را اندازه بگیرید نمی توانید آن را بهبود ببخشید. دنیای آنلاین چنین امکانات و ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد و بدون این ابزارها عملا کار دیجیتال مارکتینگ معنایی ندارد.

چه خدماتی برای استارتاپ من مناسب است؟

دامنه خدمات دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است. از یک کمپانی بزرگ مانند اپل و بی ام و گرفته تا استارتاپ های کوچک می توانند بسته به نیازشان از آن ها استفاده کنند. در این میان چیزی که اهمیت دارد بودجه و حجم مشتری است.

بیایید این دو مسئله مهم را بشکافیم:

استارتاپ ها قابلیت مقیاس پذیری دارند. یعنی زود رشد می کنند و می توانند هم از نظر حجم مشتری و هم حجم تولید و عرضه خدمات و کالاها رشد کنند. اما نه با یک سرعت نجومی. چون منابع محدود اجازه چنین کاری به شما نمی دهند. همیشه محدودیت منابع دارید. به طور مثال به عنوان یک کسب و کار نوپا در حوزه تولید محصولات ورزشی احتمالا در سال اول که تجهیزات و دستگاه های شما چندان قدرتمند نیست و با نیروی کار کمتر کارها را جلو می برید نمی توانید از پس یک میلیون مشتری در ماه بربیایید. شاید اوج خواسته شما فروش صدتایی و هزارتایی است. از اینجا شما باید حجم مارکتینگ خود را هم متناسب با منابع خود انتخاب کنید.

از طرفی بودجه شما هم تعیین کننده است. یک آژانس حرفه ای دیجیتال مارکتینگ در ازای خدماتی که برای شما انجام می دهد هزینه هایی دریافت می کند. از این نظر باید بدانید که از نظر مالی تا چه حد می توانید جلو بروید. اگر قصد دارید فعالیت های مارکتینگ خود را برون سپاری کنید چند نکته مهم را از قلم نیاندازید.

استانداردهای انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ

  1. در انتخاب اژانس دیجیتال مارکتینگ دقیق و وسواس گونه عمل کنید. این انتخابی است که تاثیرش می تواند تا سال ها روی کسب و کار شما باقی بماند.
  2. با توجه به بودجه و منابع خود تصمیم بگیرید. خرج زیاد همیشه به معنای خروجی بهتر و قدرتمندتر نیست. باید بدانید دقیقا به چه چیزی نیاز دارید و همان را عملی کنید.
  3. به مشتریان فعلی آژانس موردنظرتان توجه کنید و ببینید کدام برندها با آن همکاری می کنند.
  4. مهم تر اینکه محتوای سایت و رسانه های آن ها را خوب چک کنید و ببینید دانش فنی و تخصصی آن ها در حوزه بازاریابی دیجیتال در چه حدی است. این بسیار مهم است. عملکرد خود آژانس می تواند تعیین کند که آیا برای شما مفید واقع می شوند یا خیر.
  5. با آژانسی همکاری کنید که به روز و پویا باشد و بتوانید تعاملی همه جانبه با آن ها داشته باشید. به حرف های شما گوش بدهند و دلایل منطقی برای تمام هزینه ها و فعالیت هایی که برای شما انجام می دهند بیاورند. این کار باعث می شود تا با خیال راحت تصمیم بگیرید و بودجه مارکتینگ خود را منطقی تعیین کنید.

جمع بندی

دیجیتال مارکتینگ عرصه رقابت افراد و کمپانی هایی است که درک درستی از بازاریابی دیجیتال دارند، با اصول، راهکارها و تکنیک ها آشنایی دارند. می دانند چگونه باید یک قیف بسازند و مشتریان را وارد آن کنند. در ضمنًً در رقابت ها تنها چیزی که اهمیت دارد استراتژی است. اینکه یک استراتژی خاص ایجاد کنید که شما را از رقبا جدا کند.

این مواردی که گفته شد صرفا بخش ظاهری دانش تخصصی دیجیتال مارکتینگ است. در عمق آن پیچیدگی ها بیشتر است. از روانشناسی ذهن مخاطب گرفته تا آنالیز رقبا و استراتژی های سایه و صدها مدل دیگر که افراد فعال و حرفه ای در این زمینه به آن تسلط دارند. شما هم اگر قصد دارید استارتاپ و کسب و کارتان را وارد یک راستا سرراست کنید و با سرعت جلو بروید باید این دانش تخصصی را به خوبی رو کسب و کارتان سوار کنید و با یک استراتژی حرفه ای جلو بروید.

منبع: مجله شنبه

به "خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید