دانشمندان انتها برای اولین بار صدای موسیقی پس زمینه دنیا را شنیدند

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، دانشمندان در آمریکا می گویند توانسته اند برای نخستین بار امواج ضعیف ناشی از حرکت اجرام آسمانی را که در سراسر پهنه کیهان به گوش می رسد، بشنوند.

دانشمندان انتها برای اولین بار صدای موسیقی پس زمینه دنیا را شنیدند

به گزارش یورونیوز، آلبرت انیشتین، فیزیکدان، نزدیک به یک قرن پیش در نظریه خود پیش بینی نموده بود که وقتی اجرام بسیار سنگین در پهنه کیهان با یکدیگر برخورد می نمایند، امواجی را فراوری می نمایند که در جهت های مختلف در فضا پخش می گردد.

از این امواج با فرکانس پایین، که حاصل فعل و انفعالات در ساختار کیهان هستند، گاهی اوقات با عنوان موسیقی پس زمینه دنیا یاد می گردد. اکنون دانشمندان می گویند توانسته اند به این صدا ها گوش دهند.

مائورا مک لافلین، از رصدخانه نانوهرتز آمریکای شمالی برای امواج گرانشی، در این باره می گوید: این واقعاً اولین بار است که ما شواهدی از وقوع این حرکت فراگیر در مقیاس بزرگ در دنیا داریم.

پیش تر در سال 2015 دانشمندان برای اولین بار توانسته بودند با یک آزمایش مخصوص، وجود امواج گرانشی را تشخیص دهند و ثابت نمایند که انیشتین درست می گوید. با این حال آن روش تنها قادر به گرفتن امواج در فرکانس های بالا بود در حالی که دانشمندان در پی امواجی با فرکانس های بسیار پایین تر بودند.

تصور می گردد که این امواج یا صدا ها با فرکانس پایین از برخی از بزرگترین اجرام دنیا ما می آیند. زمانی که سیاه چاله های بسیار بزرگ با جرمی به مقدار میلیارد ها خورشید با یکدیگر برخورد می نمایند.

دانشمندان معتقدند سیاه چاله های بزرگ در مراکز کهکشان ها وقتی به هم می رسند، در یک حرکت پایکوبی وار با یکدیگر جفت می شوند. در حین چرخش این جفت های دوتایی، قبل از اینکه این سیاهچاله ها درنهایت در یکدیگر سقوط نموده و ادغام شوند، امواج گرانشی به فضا ساطع می گردد.

سابولکس مارکا، اخترفیزیکدان در دانشگاه کلمبیا می گوید: دوتایی های سیاه چاله ای که به آرامی به دور یکدیگر می چرخند، تنور ها و باس های اپرای کیهانی هستند.

هیچ ابزاری روی زمین پیش از این نتوانسته بود امواج این غول ها را بگیرد. به همین دلیل دانشمندان مجبور شدند یک آشکارساز بزرگ ویژه آن بسازند.

برای این کار دانشمندان از داده های 15 ساله تلسکوپ ها در سراسر آمریکای شمالی برای جستجوی امواج استفاده کردند. بعلاوه در این تحقیق از داده های دیگر تیم های شکارچی امواج گرانشی در سراسر دنیا، از جمله در اروپا، هند، چین و استرالیا استفاده شد.

در این کار طاقت فرسا دانشمندان تلسکوپ ها را به سمت بقایای انفجار ستارگان مرده در کهکشان ها، یا همان تپ اخترها، نشانه رفتند. این منطقه ها جا هایی هستند که تصور می گردد همانند فانوس های دریایی جرقه هایی از امواج رادیویی را به فضای بیرونی ارسال می نمایند.

سارا ویگلند، اخترفیزیکدان در دانشگاه ویسکانسین-میلواکی در این باره می گوید: این انفجار ها به قدری منظم هستند که دانشمندان دقیقاً می دانند امواج رادیویی سر چه ساعتی قرار است به سیاره ما برسند. مانند یک ساعت کاملاً منظم که در فاصله بسیار دور در فضا تیک تیک می نماید.

با این حال سختی کار این است که امواج گرانشی، تار و پود فضا-زمان را منحرف می نمایند و در نتیجۀ فاصله دور میان زمین و این تپ اخترها، برخی پالس ها زودتر و برخی دیرتر می رسند. از همین رو دانشمندان با تجزیه و تحلیل داده ها باید بفهمند ساعت دقیق رسیدن این امواج گرانشی چه زمانی است.

مارک کامیونکوفسکی، اخترفیزیکدان دانشگاه جانز هاپکینز می گوید: روش تازه، صدا هایی را که در اطراف ما وجود دارد آشکار می سازد. در واقع مثل این می ماند که در وسط یک مهمانی ایستاده اید، شما صحبت همه افراد را می شنوید، ولی در عین حال هم هیچ چیز خاصی را نمی شنوید.

دانشمندان می گویند شنیدن صدای پس زمینه ای دنیا می تواند نشانه آن باشد که ادغام سیاه چاله ها، بیشتر یا بزرگ تر از آنچه پیش تر فکر می کردند در فضا اتفاق می افتد.

آنان امیدوارند تحقیق تازه درباره امواج گرانشی به باز شدن در های تازهی به روی باستان شناسی کیهانی و شناخت تاریخچه سیاهچاله ها و کهکشان ها یاری کند.

منبع: فرارو

به "دانشمندان انتها برای اولین بار صدای موسیقی پس زمینه دنیا را شنیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان انتها برای اولین بار صدای موسیقی پس زمینه دنیا را شنیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید