ساعت زمین یا Earth Hour چیست؟

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، چند سالی است که رسم خوشایندی میان مردم زمین به صورت یکپارچه جا افتاده است. هر ساله در آخرین شنبه ماه مارس، میلیون ها نفر در سراسر کره زمین چراغ های منازلشان و همه وسایل الکترونیکی را خاموش می نمایند تا به زمین دست دوستی بدهند. با توجه به این که انسان ها تنها موجوداتی هستند که یک تنه، سرنوشت کره زمین را تحت تاثیر و تغییر خودشان قرار داده اند، در حال حاضر با این حرکت پسندیده و نمادین می توان حتی برای چند دقیقه در طول سال، بشر به خود ثابت کند که با تمام قدرت و تسلطی که بر زمین دارد، همچنان مدیون منابع آن است و ما نیز می خواهیم در این فرصت، در مجله خبرنگاران به مرور آخرین شنبه ماه مارش و شناخت و معرفی ساعت زمین بپردازیم.

ساعت زمین یا Earth Hour چیست؟

در بین تمامی موجوداتی که بر روی کره زمین وجود دارند، همانطور که گفتیم نوع بشر تنها گونه ای است که هم از منابع کره زمین حد بیشتر استفاده را می برد و هم آن را به چالش می کشاند. حال ساعت زمین چیست و چه مفاهیمی را در پشت خود دارد؟ خیلی ساده است که با توجه به ترکیب دو واژه ساعت و زمین به این پی ببریم که قرار است ساعتی را به زمین به عنوان مهمانانش هدیه دهیم اما، ساعت زمین یک رویداد دنیای سازماندهی شده است که از طریق صندوق دنیای طبیعت (World Wide Fund for Nature) تنظیم و به دنیا معرفی شده است.

در ساعت زمین، خانواده ها و کسب و کارهای مختلف با هر پیش احتیاج انرژی که دارند؛ با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت این مفهوم را نه تنها به خود و بلکه به همه یادآوری می نمایند که هدف اولیه نه تنها همه دولت ها بلکه همه انسان های زمین این اقدام است که آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و احتیاج به مصرف محتاطانه انرژی در دنیا را ارتقا بخشند.

برای چندین دهه، مقابله با آثار تغییرات اقلیمی دغدغه اصلی فعالان محیط زیست در سراسر دنیا بوده است و اختصاص ساعتی تعیین در یک روز خاص از سال برای حرکتی جمعی به منظور اطلاع رسانی درباره تغییرات اقلیمی، اقدام بی سابقه ای به شمار می رود که با اقبال دنیای رو به رو شده است.

جالب است بدانید قبل از صندوق دنیای طبیعت، ساعت زمین برای اولین بار از طریق روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال 2007، زمانی مطرح شد که 2 میلیون و 200 هزار میلیون نفر از ساکنین شهر سیدنی در یک اقدام هماهنگ، اقدام به خاموش کردن چراغ های غیر ضروری خانه ها و محل کارهای خود کردند. پس از این اقدام سیدنی بود که بسیاری از شهرهای دیگر دنیا نیز به اتفاق یکدیگر، این رویداد را به تصویب رساندند.

چند ماه بعد و در شرایطی که فعالان محیط زیست در پی اقناع ساکنان دیگر شهرهای استرالیا برای مشارکت در ساعت زمین بودند، مسئولان شهر تورنتو در کانادا برای حضور در این حرکت دنیای اعلام کردند که به این جنبش می پیوندند. در نتیجه و در فاصله ای کوتاه به این حرکت، 371 شهر از 35 کشور از تمامی نقاط دنیا می پیوندند. اگر داده های سایت اصلی ساعت زمین را آنالیز کنید، در سال گذشته و دقیقا صدها میلیون نفر در 188 کشور دنیا در خاموشی یک ساعته ساعت زمین شرکت کردند. حتی بعضی از شهرها برای نشان دادن حمایت های بیشترخود مدت زمانی که در خاموشی به سر بزدند را بیشتر کردند.

که در سالی که گذشت حتی 18 هزار نماد شهری خاموش شد! جالب است بدانید که 24 کشور آفریقایی که به این جنبش نپیوسته بودند، خود را با این حرکت همگام نمودند. امروزه دقیقا 12 سال از آن حرکت بزرگ و انقلابی در راستای حمایت از انرژی های زمینی می گذرد و سالانه در همین یک ساعت، انرژی بسیار زیادی برای کره زمین ذخیره می گردد.

اهمیت ساعت زمین برای زمین

فراوری گازهای گلخانه ای و کربن دی اکسید بیشتر معطوف به کشورهای صنعتی است اما مشارکت کشورهای آفریقایی و حتی بعضی از کشورهای آسیایی و خاورمیانه ای نیمه صنعتی در حرکت نمادین ساعت زمیننشان می دهد که همه ساکنان کره زمین، تغییرات اقلیمی و گرمایش دنیای گسترده را درک نموده اند و می خواهند این پیغام را به همه برسانند که هر اقدام ضد محیط زیستی در بخش کوچکی از کره زمین می تواند نه تنها سرنوشت خودشان بلکه سرنوشت کل زمین و ساکنان انسانی و غیر انسانیش را تحت تاثیر قرار دهد.

ساعت زمین در ایران

نخستین باری که گرامیداشت ساعت زمین در ایران برگزار گردید، برابر بود با سال 1390 که با خاموشی چراغ های برج میلاد در تهران انجام شد. سال بعد یعنی در سال 1391 تعداد بیشتری از شهرهای کشور از طریق خاموشی سازه های معروف ایران به این حرکت دنیای پیوستند و علاوه بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی و سه پل اصفهان، پل سفید اهواز و ساعت میدان شهرداری رشت نیز چراغ های خود را خاموش خواهند کرد.

برنامه چهارم ساعت زمینی که در ایران اجرا شد، هم زمان در شهرهایی از ایران همانند: ارومیه، تهران، تبریز، اصفهان و دیگر شهرها در تاریخ 8 فروردین 1394 به صورت هم زمان برگزار گردید. پنجمین برنامه ساعت زمین در ایران، شنبه 29 اسفند 1394 خورشیدی، ساعت 20:30 برگزار گردید.

طبق برآوردهایی که برای ساعت خاموشی از طریق کارشناسان به عمل آمده بود، اگر 30 میلیون مشترک برق تنها معادل یک لامپ یکصد واتی از مصارف روشنایی خود راخاموش کردند، موجب صرفه جویی 3 هزار مگاواتی مصرف انرژی شده اند!

زمان و روز دقیق ساعت زمین

ساعت خاموشی زمین هر ساله برابر می گردد با یکی از روهای دهه آغازین ماه فروردین و فصل بهار. امروزه ساعت زمین همه ساله از ساعت 20:30 تا 21:30 به وقت محلی شرکت نمایندگان برگزار می گردد.

می توانید به وب سایت رسمی ساعت زمین بروید و برنامه ها و اطلاعات بیشتر را در ان جا بخوانید. ????

earthhour.org

منبع: الی گشت

به "ساعت زمین یا Earth Hour چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساعت زمین یا Earth Hour چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید