سلامت روان مهم است یا سلامت جسم؟

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، خبرنگاران/گیلان یک روانشناس، در پاسخ به این سوال که سلامت روان مهم است یا سلامت جسم؟، شرح داد: برخی از افراد فقط به سلامت جسم اهمیت می دهند و توجهی به سلامت روان ندارند؛ این در حالی است که سلامت جسمی و روانی روی هم تاثیرگذار و از هم تاثیرپذیر هستند.

سلامت روان مهم است یا سلامت جسم؟

نگار شیخلی در گفت وگو با وبلاگ ادکلن شنل، با اشاره به رابطه مستقیم سلامت روان با کیفیت زندگی افراد، اظهار کرد: افرادی که دارای سلامت روان هستند می توانند به راحتی در خانواده و جامعه مشارکت داشته باشند و از طریق شناسایی نقاط ضعف و قوت خود بر استرس هایی که روزانه همه ما با آنها سر و کار داریم غلبه کنند و زندگی مستقلی داشته باشند.

وی با بیان اینکه سلامت روان در زندگی فردی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، افزود: برای اینکه در ارتباط با خانواده و دوستان و همکاران و... فردی پیروز و موثر باشیم، باید سلامت روان داشته باشیم.

این روانشناس، در پاسخ به این سوال که سلامت روان مهم است یا سلامت جسم؟، شرح داد: بسکمک از افراد با پرونده های قطور پزشکی و آزمایشگاهی روبرو بوده و مرتب در حال رفتن از مطب یک پزشک به مطب پزشک دیگر هستند و مداوم دارو و متخصص خود را تغییر می دهند، اما در نهایت با این تشخیص رو به رو می شوند که باید ابتدا با مراجعه به روان شناس یا روان پزشک اضطراب و استرس خودشان را درمان کنند.

شیخلی، با اشاره به رابطه مستقیم بیماری های روانی بر بیماری های جسمی، بیان کرد: اغلب بیماری های روانی به صورت بیماری های جسمی بروز و ظهور می کنند و زمانی که علت پزشکی برای بیماری های خود پیدا نمی کنیم، باید سلامت روان را مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه بیماری های روان مختص قشر یا سن خاص نیست و زن و مرد و کودک و بزرگسال و جوان و سالمند به سلامت روان نیاز دارند، گفت: برای اینکه سلامت روان خودمان را افزایش دهیم باید سبک زندگی سالم را در پیش بگیریم و به مقوله سلامت نگاه تک بعدی نداشته باشیم.

این روانشناس ادامه داد: برخی از افراد فقط به سلامت جسم اهمیت می دهند و توجهی به سلامت روان ندارند؛ این در حالی است که سلامت جسمی و روانی روی هم تاثیرگذار و از هم تاثیرپذیر هستند.

وی یکی از مولفه های سلامت روان را بهداشت خواب دانست و اعلام نمود: با توجه به روبروه جامعه با همه گیری کرونا شاهد کاهش کیفیت خواب هستیم و بسکمک از افراد دچار اختلالات خواب شده اند لذا نباید از محل خواب به عنوان میز تحریر استفاده کنیم و لپ تاپ و گوشی هوشمند را به تخت خواب ببریم؛ همچنین مطالعه کردن طولانی مدت قبل از خواب بهداشت خواب را دچار خدشه می کند.

شیخلی، تماشای فیلم های اکشن، هیجانی، خشن و ترسناک قبل از خواب را مناسب ندانست و یادآور شد: فاصله چهار تا شش ساعتی بین زمان صرف شام و زمان رفتن به تخت خواب مراعات شود و از مصرف نوشیدنی های کافئین دار در این فاصله زمانی خودداری کنید؛ همچنین مصرف غذاهای سبک و سالم در وعده شام توصیه می شود.

وی با بیان اینکه رفت و آمد و ارتباطات چهره به چهره با دوستان و اقوام به کاهش اضطراب و استرس روزمره کمک می کند، گفت: اگرچه بیماری کرونا موجب کاهش ارتباطات شده است، اما به زودی با تکمیل واکسیناسیون شاهد ریشه کنی این ویروس خواهیم بود و دورهمی ها به بهبود سلامت روان منجر می شود.

این روانشناس، سلامت را دارای چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دانست و افزود: این چهار بعد همدیگر را پوشش می دهند و بی توجهی به هر یک از این ابعاد، سلامت را خدشه دار می کند لذا نباید فقط به سلامت جسم توجه کنیم و سلامت روان را کنار بگذاریم. برخی از افراد مراقب قند و چربی و کالری غذاها هستند و ورزش های روتین انجام می دهند، اما همواره از فشار خون و قند خون عصبی رنج می برند که نشان دهنده عدم توجه آنان به سلامت روان است.

وی با بیان اینکه همه افراد در طول روز با اضطراب و استرس روبرو هستند، اضافه کرد: تعریق کف دست و حالت تهوع و افزایش فشار خون و قند خون هشدارهای سلامت روان هستند که به صورت بیماری های جسمانی یا روان تنی(سایکوسوماتیک) خودشان را نشان می دهند و باید به آنها دقت کنیم.

شیخلی، بی توجهی به سلامت روان را موجب تهدید سلامت جسم دانست و ادامه داد: در کنار تغذیه سالم و ورزش کردن باید مهارت های کنترل خشم و گوش دادن فعال و مدیریت اضطراب را یاد بگیریم و با مطالعه کتاب های خودیار، حالت های وسواس گونه را از بین ببریم و همواره دنبال آرامش باشیم تا این آرامش را به دیگران منتقل کنیم.

این روانشناس، زندگی را مانند نواختن کلیدهای سیاه و سفید پیانو دانست که در نهایت به یک موسیقی زیبا ختم می شود و اظهار کرد: همه انسان ها دغدغه و مشکل دارند و تنها نیستیم لذا زمانی که بیماری های جسمانی ما منشا پزشکی نداشتند، باید به سمت آموزش مهارت های سلامت روان برویم.

وی از افراد دارای سلامت روان خواست در کنار افرادی باشند که تحت فشارهای روانی قرار دارند و گفت: باید به مسئولیت اجتماعی خودمان عمل کنیم و افراد فاقد سلامت روان را تشویق کنیم در پی کمک های حرفه ای بروند؛ همچنین باید برای سلامت روان خود هزینه مالی و عاطفی و زمانی کنیم و مهارت های زندگی را به کار بگیریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سلامت روان مهم است یا سلامت جسم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت روان مهم است یا سلامت جسم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید