مقایسه ویدئو پروژکتور لیزری با ویدئو پروژکتورهای لامپی

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، خبرگزاری خبرنگاران- احتمالاً با شنیدن نام لیزر (Laser) اولین تصاویری که به ذهنتان خطور می نماید، لیزر انداختن روی صورت دروازه بان ها در فوتبال یا اسلحه های لیزری در فیلم های هالیوودی است. اما لیزر در حقیقت چیست؟ این کلمه از سرواژه های عبارت (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation) شکل گرفته که معادل فارسی آن عبارت (تقویت نور به روش گسیل القایی تابش) است. کار لیزر در واقع این است که نور را به شکل پرتوهای نازک، موازی و با طول موج مساوی در محیط پخش کند. از حدود شش دهه پیش، این تکنولوژی در زمینه های مختلفی مثل عمل های جراحی در پزشکی، نشانگر لیزری در نقشه برداری، اسلحه های لیزری در صنایع جنگی، پخش کننده های سی دی در ابزار دیجیتال و... مورد استفاده نهاده شد. یکی از این کاربردهای لیزر، استفاده از آن به جای لامپ در ویدئو پروژکتورها است که یک منبع نور داخلی قوی می باشد. اولین کمپانی که تصمیم به استفاده از لیزر در ویدئو پروژکتور گرفت، شرکت میتسوبیشی بود. با جایگزینی لیزر دیگر احتیاج نیست که مسائل حساس نگهداری لامپ را رعایت کرد. نکاتی مثل نصب ویدئو پروژکتور در مکانی خنک تا لامپ آن داغ نشود، یا پیش از قرار دادن دستگاه در کیف خود، آن را چند دقیقه خاموش کرد تا حرارتش از بین برود. بنابرابن پروژکتور استور میخواهد برای مقایسه دقیق جزئیات ویدئو پروژکتور لیزری با ویدئو پروژکتورهای لامپی بپردازد.

مقایسه ویدئو پروژکتور لیزری با ویدئو پروژکتورهای لامپی

ویدئو پروژکتور لیزری چه مزیتی دارد؟

در ساخت ویدئو پروژکتورهای لیزری از لیزر حالت جامد یا لیزر دیود استفاده شده است. این نوع خاص لیزرها، ویژگی هایی همانند دامنه رنگی بیشتر و میزان روشنایی بالاتر نسبت به لیزرهای معمولی دارند. به همین علت برای استفاده به اسم ویدئو پروژکتور خانگی و فضاهایی که نور محیط زیادی دارند یک انتخاب عالی است. از آن جهت که فقط تعدادی از همه مدل های پروژکتورها مجهز به فناوری لیزر شده اند، قیمت ویدئو پروژکتورهای لیزری کمی بالا است. هر چند باید در نظر داشت که علی رغم قیمت بالاتر در هنگام خرید، پس از مدتی استفاده، احتیاج به هزینه برای تعویض لامپ نیست. تخمین زده می گردد که این ویدئو پروژکتورها می توانند تا 17 سال عمر نمایند و طبیعتاً بعد از گذشتن این مدت باید به فکر خرید دستگاهی دیگر بود. با یک حساب کتاب ساده متوجه می شویم که با توجه به هزینه های خرید و تعویض لامپ که معمولاً کار دشواری هم است، خرید پروژکتورهای لیزری منطقی تر است. مورد بعدی رجحان ویدئو پروژکتور لیزری بر ویدئو پروژکتور لامپی برای استفاده های طولانی مدت است که دیگر لامپی داغ نمی گردد و پروژکتور می تواند ساعت ها در یک کلاس یا جلسه مشغول به کار باشد. نکته بعد این است که پروژکتور لیزری می تواند برعکس پروژکتور لامپی روشنایی خود را به صورت یکسان حفظ کند. بعلاوه نصب و راه اندازی ویدئو پروژکتورهای لیزری کار پیچیده ای نیست و قابلیت نصب شدن در هر زاویه ای در شعاع 360 درجه را دارند.

معایب ویدیو پروژکتور لیزری چیست؟

مهم ترین سوالی که تا این جا پیش می آید این است که اگر تکنولوژی لیزر تا این میزان مفید و کاربردی است، چرا شرکت های فراوری نماینده ویدئو پروژکتور، همه محصولات خود را مجهز به لیزر نمی سازند؟ مهم ترین مسئله ای که از فراوری انبوه ویدئو پروژکتور لیزری جلوگیری می نماید، قیمت بالاتر این مدل است. در این جا نکته قابل توجه این است که پروژکتورهای معمولی، هزینه جانبی تعویض لامپ را دارند که اگر در طولانی مدت آنالیز کنیم متوجه می شویم پروژکتور لیزری صرفه اقتصادی بیشتری دارد پس با projectorstore همراه باشید.

چرا ویدئو پروژکتور لیزری بخریم؟

  1. میزان روشنایی خود را تقریبا حفظ می نمایند. مثلاً اگر میزان روشنایی لامپ آن ها در ابتدا 5000 لومن است، پس از گذشت چند سال هم، این عدد تغییر چشمگیری نخواهد کرد. بنابراین لامپ های لیزری برعکس لامپ های عادی به مرور ضعیف نمی شوند.
  2. هزینه بسیار کم یا بدون احتیاج به هزینه برای نگهداری و عوض کردن لامپ
  3. مشکل پراکندگی نور با لیزر حل می گردد زیرا همان طور که گفته شد، نور را به صورت پرتوهای نازک و موازی ساطع می نماید که این امر موجب حفظ شدن ضخامت نور در فاصله پروژکتور تا تصویر می گردد به جز در حالتی که از لنزهای اضافی استفاده نمود.
  4. لیزر باعث صرفه جویی در مصرف برق می گردد زیرا فقط یک رنگ فراوری می نماید اما مصرف انرژی لامپ بسیار بالاتر است.
  5. خاموش و روشن شدن آنی مثل تلویزیون
  6. طول عمر 20.000 ساعتی لامپ که حتی اگر روزی 8 ساعت هم از آن بهره ببرید باز هم حدود 10 سال ماندگاری دارد.
  7. دقت بالا در نمایش رنگ ها و دوام و پایداری پروژکتور
  8. عدم احتیاج به صبر کردن پس از خاموش نمودن به جهت خنک شدن لامپ
  9. عدم استفاده از جیوه

معایب ویدئو پروژکتورهای لیزری

  1. اگر منبع لیزر دچار خرابی بگردد، نمی توان آن را عوض نمود و باید دستگاه دیگری خرید.
  2. اگر همه ویژگی های دو دستگاه یکسان بوده و تنها تفاوت در لیزری و لامپی بودن باشد، قیمت ویدئو پروژکتور لیزری حدود دو برابر ویدئو پروژکتور لامپی می گردد.

مزایای ویدئو پروژکتورهای لامپی

  1. قیمت پایین تر نسب به هم نوع لیزری خود
  2. در صورتی که استفاده شما تنها در حد تماشا یک فیلم یا مسابقه فوتبال است، با توجه به اندازه استفاده می تواند گزینه بهتری به نسبت هزینه اش باشد.
  3. ساد ه تر بودن منوی تنظیمات و کار کردن با آن
  4. اگر لامپ بسوزد قابل تعویض است اما منبع لیزر یا هر نوع خرابی را نمی گردد عوض کرد.

معایب ویدئو پروژکتورهای لامپی

  1. حساسیت بالاتری دارند و باید بیشتر از آن ها مراقبت کرد مثل صبر کردن برای سرد شدن لامپ یا نصب پروژکتور در مکان خنک
  2. کاهش میزان روشنایی و دقت رنگ ها بر اثر استفاده که به مرور اتفاق می افتد.

در حال حاضر، ویدئو پروژکتورهای لامپی بیشتر از ویدئو پروژکتورهای لیزری در بازار موجود هستند. با در نظر گرفتن تمام مواردی که در بالا ذکر شد، باز هم مهم ترین عامل هنگام خرید ویدئو پروژکتور احتیاج و توان اقتصادی شما است. این در حالی است که فروشگاه اینترنتی پروژکتوراستور تمامی نکات و اطلاعات مورد احتیاج پیش از خرید را در مقاله های گوناگون در آدرس www.projectorstore.ir ارائه کرده است؛ بعلاوه درگاه ارتباطی خود با مشتریان را به وسیله شماره تماس 02188970214 هم حفظ کرده و در دسته های ویدئو پروژکتور ، نمایشگر لمسی و راهکارهای هوشمندسازی در حال ارائه محصولات و خدمات با برترین قیمت می باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "مقایسه ویدئو پروژکتور لیزری با ویدئو پروژکتورهای لامپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه ویدئو پروژکتور لیزری با ویدئو پروژکتورهای لامپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید