میانجیگری روسیه و چین برای لغو تحریم های کره شمالی

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، تهران (پانا) - روسیه و چین با ارائه قطعنامه ای از شورای امنیت درخواست کردند که تحریم ها علیه کره شمالی را لغو کند.

میانجیگری روسیه و چین برای لغو تحریم های کره شمالی

به گزارش العالم، خبرگزاری رویترز گزارش کرد که چین و روسیه با ازسرگیری کوشش های سال 2019 برای لغو ممنوعیت صادرات مجسمه، غذاهای دریایی و منسوجات پیونگ یانگ و تعمیم آن به برداشتن سقف واردات نفت پالایش شده، در کوشش برای اعمال فشار به شورای امنیت برای تسهیل تحریم ها علیه کره شمالی هستند.

در پیش نویس قطعنامه ای که روز گذشته (دوشنبه)، خبرگزاری رویترز به آن دسترسی پیدا کرد، چین و روسیه از شورای امنیت 15 عضوی درخواست کردند که این تحریم ها را با هدف بهبود شرایط معیشت غیرنظامیان در این کشور لغو کند.

کره شمالی از سال 2006 به علت دنبال کردن برنامه های اتمی و موشک بالستیک خود، تحت تحریم های سازمان ملل واقع شده است.

طبق این گزارش، پیش نویس قطعنامه روسیه و چین بعلاوه شامل اقدامات دیگری نیز می گردد که دو سال پیش برای اولین بار چین و روسیه پینهاد دادند نیز می گردد که شامل لغو ممنوعیت کار کردن اتباع کره شمالی در خارج از کشور و بعلاوه معافیت از تحریم پروژه های همکاری ریلی و جاده ای دو کره می گردد.

چندین تن از دیپلمات های سازمان ملل که خواستند نامشان فاش نگردد تصریح کردند که قطعنامه بازنویسی شده چین و روسیه احتمالاً پیروز به جلب حمایت اعضای شورای امنیت نگردد.

در سال 2019، روسیه و چین دو دور مذاکرات غیررسمی درباره پیش نویس قطعنامه فوق برگزار کردند اما هرگز به طور رسمی آن را برای رأی گیری ارائه نکردند.

دیپلمات های سازمان ملل امروز اعلام کردند که چین و روسیه هنوز هیچ گفت وگویی را برای پیش نویس تازه قطعنامه خود برنامه ریزی نکردند. قطعنامه فوق برای تصویب به 9 رأی مثبت احتیاج دارد و هیچ یک از پنج عضو دائم شورای امنیت از جمله ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین نیز نباید آن را وتو نمایند.

دفاتر نمایندگی روسیه و چین در سازمان ملل تا به امروز به درخواست وبلاگ ادکلن شنل برای اظهارنظر درباره قطعنامه ارائه شده که بنا بر گفته دیپلمات ها روز آدینه هفته گذشته (هفتم آبان ماه) در شورای امنیت ارائه شده است، اظهارنظر نکردند.

ژانگ جون سفیر چین در سازمان ملل ماه گذشته به وبلاگ ادکلن شنل گفت: اراده چین همیشه بر این اصل بوده است که باید به ابعاد انسانی ناشی از تحریم های تحمیل شده به وسیله شورای امنیت رسیدگی کنیم.

وی بعلاوه تصریح نموده بود که پیش نویس قطعنامه 2019 درباره کره شمالی همچنان بر روی میز واقع شده است.

سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بدون اظهارنظر درباره این پیش نویس گفت که تمامی اعضای سازمان ملل باید بر رسیدگی به آن هایی که تحریم های موجود را نقض می نمایند، متمرکز شوند.

وی گفت: شورای امنیت مکرراً تأیید نموده است که آماده است تا اقدامات لازم را با توجه به پایبندی کره شمالی اصلاح، تعلیق یا لغو کند اما کره شمالی تا به امروز گام هایی را در انطباق با خواسته های شورای امنیت درباره برنامه های هسته ای و موشک های بالستیک ممنوعه خود انجام نداده است.

تحریم های شورای امنیت علیه کره شمالی در شرایطی است که یک بازرس حقوق بشر سازمان ملل ماه گذشته با توجه به تشدید شرایط همه گیری کرونا، خواهان کاهش تحریم های کره شمالی شد.

تحریم صنایع کره شمالی که روسیه و چین خواهان لغو آن شده اند، پیش از این صدها میلیون دلار برای پیونگ یانگ درآمدزایی می کرد و این تحریم ها در سال 2016 و 2017 به بهانه قطع بودجه برنامه های اتمی و موشکی کره شمالی وضع شد.

ناظران تحریمی سازمان ملل در ماه آگوست طی گزارشی اعلام کردند که کره شمالی در نیمه اول سال 2021 با نقض تحریم های سازمان ملل و با وجود بدتر شدن شرایط مالی این کشور، به توسعه برنامه های هسته ای و موشکی بالستیک خود ادامه داده است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "میانجیگری روسیه و چین برای لغو تحریم های کره شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میانجیگری روسیه و چین برای لغو تحریم های کره شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید