هم نشینی مشتری و کیوان در شب یلدا

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، هم نشینی سیاره ماه و ناهید، قرار دریافت ماه در حضیض زمینی، خورشید گرفتگی کلی، دیدار سیاره های مشتری و کیوان با ماه، انقلاب زمستانی و هم نشینی به شدت نزدیک سیاره های مشتری و کیوان از جمله پدیده های نجومی هفته پایانی آذر ماه 99 هستند.

هم نشینی مشتری و کیوان در شب یلدا

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز پنجشنبه گفت: 10 دقیقه بامداد یکشنبه 23 آذر سیاره ناهید تنها 0.8 درجه جنوب ماه خواهد بود؛ امکان رصد این پدیده پس از ساعت حدود پنج بامداد که سیاره ناهید از افق شرق طلوع می نماید، وجود خواهد داشت.

مسعود عتیقی ادامه داد: همچنین 12 دقیقه بامداد یکشنبه 23 آذر، ماه در حضیض زمینی قرار گرفته و در کمترین فاصله با زمین 361 هزار و 777 کیلومتر فاصله خواهد داشت. ساعت 4:30 دقیقه بامداد دوشنبه 24 آذر 99، بارش شهابی جوزایی و یا همان دو پیکری، بدون حضور نور مزاحم ماه به اوج می رسد و پیش بینی می گردد که تا 120 شهاب در ساعت در این بارش شهابی در یک آسمان عاری از ابر و غبار و به دور از آلودگی نوری مشاهده گردد.

خورشیدگرفتگی کلی 24 آذر در ایران قابل مشاهده نیست

وی گفت: ساعت 14:33 دقیقه همین روز ماه به گره نزولی می رسد و پایین تر از مدار زمین برای دو هفته آینده قرار خواهد داشت. همچنین ساعت 19:43 دقیقه دوشنبه 24 آذرماه جاری زمان اوج خورشید گرفتگی کلی است که در کشور ما قابل مشاهده نیست و راستا آن پس از اقیانوس آرام، کشورهای شیلی و آرژانتین در آمریکای جنوبی است و سپس در اقیانوس اطلس به خاتمه می رسد. گرفت جزیی خورشید در این روز تا جنوب غربی آفریقا و کشور نامیبیا ادامه خواهد داشت.

عتیقی گفت: ساعت 7:58 دقیقه صبح پنجشنبه 27 آذر ، سیاره مشتری (برجیس) 2.9 درجه شمال ماه خواهد بود و در ساعت 8:55 دقیقه صبح همین روز سیاره حلقه بر گردن کیوان 3.1 درجه شمال هلال ماه قرار خواهد داشت که به دلیل شرایط روز امکان رصد این پدیده وجود ندارد، اما در شامگاه پنجشنبه 27 آذر فرصت بسیار خوبی برای رصد هم نشینی سیارات برجیس و کیوان است که در سمت راست کمان ابروی آسمانی قرار دارند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ساعت 6:30 دقیقه صبح یکشنبه 30 آذر، سیاره تیر در مقارنه خارجی قرار می گیرد؛ ساعت 13:33 دقیقه دوشنبه اول دی ماه 99، لحظه انقلاب زمستانی و شروع فصل زمستان در نیم کره شمالی زمین است و در این زمان تابستان در نیم کره جنوبی زمین شروع می گردد.

وی خاطر نشان کرد که بزرگترین رویداد نجومی سال 99 در شب یلدای سال جاری قابل مشاهده است؛ هم نشینی به شدت نزدیک سیاره های مشتری (برجیس) و کیوان به نحوی که با چشم غیر مسلح قابل تفکیک از یکدیگر نیستند! این دو جرم در آسمان یلدای 99 خودنمایی می نمایند و برای مشاهده و عکاسی از آنها حتما باید از تلسکوپ و یا لنزهای تله قدرتمند استفاده کرد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "هم نشینی مشتری و کیوان در شب یلدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هم نشینی مشتری و کیوان در شب یلدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید