گروسی: امیدوارم توافق ایران و آژانس به تقویت اعتماد دوجانبه منتهی گردد

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای خطاب به رئیس شورای حکام ابراز امیدواری کرد توافق ایران و آژانس به تقویت اعتماد دوجانبه منتهی گردد.

گروسی: امیدوارم توافق ایران و آژانس به تقویت اعتماد دوجانبه منتهی گردد

با ما همراه باشید و درباره سفرباران بیشتر بدانید.

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ادکلن شنل، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای خطاب به رئیس شورای حکام تاکید نمود که آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف برنامه هسته ای ایران طبق توافقات پادمانی ادامه می دهد.

در بیانیه گروسی آمده است: گزارش من درباره راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، فعالیت های ما را در چند ماه گذشته در ارتباط با تایید و نظارت بر اجرای تعهدات هسته ای ایران تحت برجام پوشش می دهد.

وی اضافه کرد: آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای که از سوی ایران در توافق پادمان ها ذکر شده، ادامه می دهد. ارزیابی ها درباره عدم وجود مواد هسته ای اعلام نشده و فعالیت ها ادامه می یابد.

گروسی در ادامه خطاب به رئیس شورای حکام نوشت: شما گزارش من تحت عنوان توافق پادمان های ان پی تی با جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردید، که در آن توضیح اقدامات آژانس برای روشن کردن سوالات درباره صحت و کامل بودن اعلامیه های ایران تحت توافقنامه پادمان ها و پروتکل الحاقی آمده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه نوشت: ماه گذشته من در تهران با حسن روحانی رئیس جمهور ایران و دیگر مقامات ارشد آن مذاکراتی با هدف پیشرفت در رسیدگی به سوالات برجسته آژانس به ویژه حل مسئله دسترسی به دو سایت در ایران داشتم.

وی سپس ضمن ابراز خشنودی از توافق بین ایران و آژانس، ابراز امیدواری کرد این توافق به تقویت همکاری و اعتماد دوجانبه میان دو طرف منتهی گردد.

پیش از این میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین از آغاز جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود که ده روز پیش در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته تأیید نموده که میزان این ذخائر در حال حاضر 2015 کیلوگرم است که نسبت به گزارش فصلی قبل این نهاد بین المللی 534 کیلوگرم افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین تصریح شده میزان ذخائر آب سنگین ایران به کمتر از 130 تُن که میزان ذخائر مجاز برای این مواد ذیل توافق هسته ای برجام است. بدین ترتیب میزان ذخائر آب سنگین ایران برای اولین بار بعد از اعلام کاهش تعهدات این کشور به مفاد توافق هسته ای در محدوده مجاز در برجام قرار گرفته است.

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آژانس اتمی همچنین گفته میزان ذخائر اورانیوم غنی شده ایران به بیش از 10 برابر میزان مجاز در برجام رسیده است.

مسئله دیگر در گزارش این نهاد بین المللی، اجازه ایران برای دسترسی به دو سایت است. آژانس اتمی در گزارش امروز مدعی شده ایران اجازه دسترسی به یکی از این دو سایت برای نمونه برداری های محیطی را داده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شده بازرس های این سازمان طی روزهای آینده در ماه سپتامبر و در تاریخی که بر سر آن با ایران توافق حاصل شده، از سایت دیگر هم دیدن نموده و نمونه برداری انجام خواهند داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "گروسی: امیدوارم توافق ایران و آژانس به تقویت اعتماد دوجانبه منتهی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروسی: امیدوارم توافق ایران و آژانس به تقویت اعتماد دوجانبه منتهی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید