ادبیات جنوب همیشه سرآمد کشور بوده است، فرصت شاعران جوانان برای سرایش شعر بومی

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در اهواز، گاهی حواست نیست عنوان اولین مجموعه شعر الهام چگنی شـاعر خوزستانی است کـه به تازگی از انتشارات مهر ودل منتشر شده است.

ادبیات جنوب همیشه سرآمد کشور بوده است، فرصت شاعران جوانان برای سرایش شعر بومی

چگنی در گفتگو با ایبنا با بیان اینکه مجموعه گاهی حواست نیست شامل شعرهایی اسـت کـه در سـالیان اخیر در قالب های مختلف سروده است، بیان کرد: از وقتی علاقه ام را نسبت به ادبیات و شعر کشف کردم به صورت پراکنده به خواندن و نوشتن پرداختم اما چند سالی است که به صورت جدی فعالیتم را بر شعر

شعر می تواند در یک زمان یا موقعیتی خاص تأثیرگذار باشد و به زندگی شکل بدهـد؛ یعنـی شـاعر، هنرمندانه می تواند عشـق، نفـرت، خشـم، زیبایی هـا و... را در وجـود مخاطبـان بـه نسبت قدرتش تولید کنـد.

متمرکز کردم.

شاعر خوزستانی شعر و شاعری را یکی از برجسته ترین و مؤثرترین نمودهای هنر دانست و بیان نمود: در زندگی رابطه هنر وزندگی رابطه تأثیرگذاری اسـت وکماکان در من زیست می کند و نمی توانم منکر این رابطه شوم و در چارچوب فعالیت ها و محیطی که در آن زندگی می کنم مفاهیم زاویه دیدم را نسبت به زیست بوم تغییر می دهند.

وی ادامه داد: شعر از آن دسته فعالیت هایی است کـه در مـن خلـق شـده و نسـل به نسل در زندگی ام تأثیرگذار بوده و هست. شعر می تواند در یک زمان یا موقعیتی خاص تأثیرگذار باشد و به زندگی شکل بدهـد؛ یعنـی شـاعر، هنرمندانه می تواند عشـق، نفـرت، خشـم، زیبایی هـا و... را در وجـود مخاطبـان بـه نسبت قدرتش تولید کنـد.

چگنی با تأکید بر اینکه شـعر علاوه بر تحریک عاطفه و احساس یک مهارتی است که به شاعر جسارت می دهد، افزود: واژها کنار هم می توانند سلاح ما باشند اما وقتی در قالب شعر قرار می گیرند کارآمد و قدرتمندتر می شوند.

وی

شعر گویای حرف های ازلی و ابدی انسان ها اسـت و شعری که دارای این ویژگی ها باشد، منسوخ نشدنی و جاودانه است.

گفت: خالق یک شعر پیش از حضور فکر، باید حضور قلب داشته باشد و شاعری پیروز است که بـه درد همه گوش ها و قلب ها در ادوار زمانی بخورد. به همین علت شـعر گویای حرف های ازلی و ابدی انسان ها اسـت و شعری که دارای این ویژگی ها باشد، منسوخ نشدنی و جاودانه است.

چگنی در بخش دیگر سخنان خود معیار یک شعر خوب را قابلیت فهم عمومی در کنار تحلیل ساختاری و هویتی برای مخاطبان دانست و شرح داد: گاهی یک سطر ساده و معمولی این پتانسیل را دارد که در مخاطب حس هیجان و وجدی به وجود بیاورد که تا مدت ها اثرش در فکر مخاطب ماندگار شود.

وی در پاسخ به این پرسش که تأثیر شعر و ادبیات را در جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟، گفت: شعر و ادبیات گنجینه های غنی و پُرباری هستند که از زمان آغاز شکل گیری

ویژگی دیار خوزستان گویش ها و زبان های متفاوتی است که فرصت جولان را به شاعر داده تا در دنیای تخیلش با الفاظ درشت و نرم و لطیف به گونه بومی و محلی بسُراید. و این شاخصِ شعر سُرایندگان خطه ساحلی جنوب ایران است.

و تعالی آن، در طول قرن ها به وقوع پیوسته اند و این مجموعه پندها، تجربه ها، عبرت ها و آمال در کنار هم ادبیات سُترگ ما را شکل داده انـد.

وی ادامه داد: تأثیر شعر و ادبیات در جامعه می تواند قوه تخیل همه افراد را پرورش و شخصیت انسان ها را شکل دهد و به واسطه این شناخت می توانند خود را بهتر شناخته و به دنیای پیرامون شان بیشتر فکر کنند. و از سوی دیگر در تعامل با همتای خود در فرهنگ دیگرِ ملت ها، نقش ارزنده ای در گفتمان فرهنگی ایفا کنند.

وی درخصوص شعر بومی و جایگاه آن در خوزستان گفت: شعر و ادبیات در خوزستان با وجود مسائل زیادی که دارد اما از وجود شاعران برجسته ای برخوردار است و ادبیات جنوب همیشه سرآمدکشور بوده است. و ویژگی این دیار گویش ها و زبان های متفاوتی است که فرصت جولان را به شاعر داده تا در دنیای تخیل خود با الفاظ درشت و نرم و لطیف؛ به گونه بومی و محلی بسُراید. و این شاخصِ شعر سُرایندگان خطه ساحلی جنوب ایران است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ادبیات جنوب همیشه سرآمد کشور بوده است، فرصت شاعران جوانان برای سرایش شعر بومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادبیات جنوب همیشه سرآمد کشور بوده است، فرصت شاعران جوانان برای سرایش شعر بومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید