افزایش شکاف طبقاتی در سفر

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، حرمت الله رفیعی اظهار کرد: نوروز نسبتا خوبی را پشت سر گذاشتیم، هرچند برخلاف آن چه گفته شده گردشگری و سفرهای داخلی افزایش داشته، اما به زعم بنده با استناد به آمارهایی که اعلام شد، شرایط سفر آن گونه که گفته می گردد نبوده است. در واقع ریتم سفرها در نوروز 1402 آرام بود، اما واقعیت این است که شرایط مالی به گونه ای بود که قشری از مردم نتوانست سفر نمایند. آمار اقامت در هتل های مؤید این موضوع است.

افزایش شکاف طبقاتی در سفر

او اضافه کرد: آمارها نشان می دهد که در تعطیلات نوروز سال جاری بخش زیادی از هتل های چهار و پنج ستاره تکمیل شد، درحالی که هتل های دو و سه ستاره خالی ماندند. این یعنی قدرت خرید و سفر در طبقه میانه و قشر ضعیف بسیار افت نموده است. از طرفی اقامت در مراکز اقامتی غیررسمی هم با رشد روبرو شده است و همچنان شاهد رشد استفاده از چادرخوابی و خانه های اجاره ای در سفرهای خانوادگی و گروهی هستیم.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: در واقع ما شاهد شکاف و فاصله طبقاتی در سفرهای نوروز بودیم، چرا باید هتل های چهار و پنج ستاره که گران تر است پر گردد، ولی هتل های مقرون به صرفه خالی بمانند، این یعنی قشر میانه و ضعیف یا نتوانستند سفر بروند یا رفتار را در سفر تغییر دادند و به اقامتگاه های غیررسمی گرایش پیدا کردند.

رفیعی اعلام کرد: امیدواریم تصمیم سازان کشور به این شرایط قابل تأمل، توجه نشان دهند. فاجعه است اگر در سفر فاصله طبقانی زیاد گردد و سفر به قشر مرفه و پردرآمد جامعه محدود گردد.

بنابر اعلام ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در تعطیلات نوروز از میان 57 میلیون و 118 هزار و 123 شب اقامت در سراسر کشور ثبت شده که از این میان 11 میلیون و 600 هزار شب اقامت در اقامتگاه های رسمی بوده و باقی اقامت ها در مراکز اقامتی غیررسمی، از جمله مدارس، زائرسراها، حسینه ها، کمپ های موقف شهرداری ها، خانه های معلم و مراکز اقامتی دولتی، صورت گرفته است.

آمارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعلاوه نشان می دهد که مراکز اقامتی آموزش و پرورش از جمله مدارس، خانه معلم ها و ... در استان های پرمسافر و توریستی همانند فارس، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان بیشترین مصرف را داشته است.

از سوی دیگر، بنابر اظهارات جمشید حمزه زاده، رییس جامعه هتلداران ایران در نوروز سال جاری هتل های 70 درصد استان ها با افت اقامت روبرو بودند و میانگین ضریب اشغال هتل ها در سراسر کشور حدود 64 درصد بوده، درحالی که هتل های 4 و 5 ستاره در مقایسه با هتل های دو و سه ستاره بیشتر پر شده است.

گزارش معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا دوم فروردین ماه 1402 نیز بیانگر آن است که سهم اقامت در مهمانسراها، خانه های معلم، خانه مسافرها و اقامتگاه های موقت مثل کمپ ها حدود 88 درصد بوده، درحالی که مجموع هتل ها در سراسر کشور 6 درصد از اقامت های نوروز سهم داشتند.

منبع: گردشبان

به "افزایش شکاف طبقاتی در سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش شکاف طبقاتی در سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید