انیمیشن آرزو تازه ترین کار دیزنی؛ نامه عاشقانه به سازنده اش

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، انیمیشن آرزو تازه ترین اثر دیزنی که گفته می گردد به مناسبت صد سالگی این کمپانی بزرگ انیمیشن سازی ساخته شده است، همان طور که انتظار می رود با سر و صدای زیادی اکران شد. واکنش ها نسبت به فیلم کاملاً دوقطبی است. سازندگان آرزو که نام های آشنایی هستند می گویند که به عنوان بچه های دیزنی این پروژه را پیش بردند. آرزو محصول فکر و خلاقیت بچه هایی است که با انیمیشن های اولیه و دوران اوج دیزنی آرزوهای بزرگی را در سر پروراندند و در نهایت به آن ها رسیدند. به همین دلیل است که فیلم صدها ارجاع به قصه ها و انیمیشن های کلاسیک دیزنی دارد.

انیمیشن آرزو تازه ترین کار دیزنی؛ نامه عاشقانه به سازنده اش

پنج سال پیش بود که جنیفر لی و کریس باک، فکر های خلاق که مجموعه یخ زده (Frozen) را خلق کردند، پی ایده ای می گشتند که شایستگی صد سالگی دیزنی را داشته باشد. آن ها این میان با یک پرسش کلیدی روبرو شدند؛ که برترین راه برای ترکیب میراث افسانه ای یک هنر کلاسیک با برترین فناوری روز چه می تواند باشد؟

این دو فیلمساز خیلی زود پروژه ای را آغاز کردند که هدفش ساختن انیمیشنی از جنس آبرنگی کتاب داستانی با جلوه های کامپیوتری بود؛ به گفته لی، مدیر خلاقیت در کمپانی دیزنی، در این پروژه برخی از قدیمی ترین امضاهای دیزنی با تکنیک هایی که بیشتر در انیمیشن های کوتاه تجربی استفاده می شد، ترکیب شد. آن ها در عین حال در پی قصه ای بودند که هم نو باشد و هم ارجاعاتی به قصه های کلاسیک پریان داشته باشد که دیزنی تقریباً از ابتدای کارش از آن ها استفاده نموده است. نتیجه این پروژه شد انیمشن موزیکال آرزو که مثل فیلم های یخ زده محصول 2019، رالف اینترنت را خراب می نماید (Ralph Breaks the Internet) محصول 2018 و کوکو (Coco) محصول 2017، همزمان با عید شکرگزاری اکران شد.

در تازه ترین انیمیشن دیزنی، قهرمان زن است و شاهزاده خانم هم نیست؛ دختریبه نام آشا که باید به یاری یک ستاره آرزوی قدرتمند در برابر پادشاهی بدطینت بایستد. قصه تازه است، اما با بسیاری از قصه های دیزنی بازی می نماید و بیش از صد ارجاع به کارتون های کلاسیک دیزنی از جمله پیتر پن (Peter Pan)، بامبی (Bambi) و سفیدبرفی و هفت کوتوله (Snow White and the Seven Dwarfs) دارد. این موزیکال آریانا دبوز که اسکار برترین نقش مکمل زن سال 2021 را برای بازی در نسخه تازه موزیکال قصه وست ساید (West Side Story) به کارگردانی استیون اسپیلبرگ گرفت، در نقش آشای جوان و سرزنده و کریس پاین را در نقش پادشاه مگنیفیسو حقه باز دارد.

لی با تأکید بر اینکه فرایند خلاقه این انیمیشن از فرمول همیشگی دیزنی یعنی ساخت و پرداخت مبتنی بر قصه تبعیت نمی نماید، می گوید: ما در این پروژه از شخصیت آغاز کردیم. مجبور بودیم مطمئن شویم که داریم قصه مجذوب کنندهی را روایت می کنیم که شخصیت هایش مخاطب را درگیر خودشان نمایند. قصه باید کاملاً به طور مستقل روی پای خودش می ایستاد. وقتی داستان برایمان معین شد، بعد با یاری آرتیست هایمان چند ارجاع به میراث دیزنی را به آن اضافه کردیم.

کارگردانی آرزو بر عهده باک و فان ویراسونتورن بود، و به همراه لی، که یکی از شش نویسنده اصلی فیلمنامه است، می گویند خودشان در بچگی با دیزنی بزرگ شده بودند. ویراسونتورن می گوید: در تایلند من با فیلم های موزیکال دهه 90 دیزنی بزرگ شدم. اصلاً دیو و دلبر که آن را در سالن سینما دیدم بود که باعث شد بروم دنبال طراحی، که در نهایت من را به آرزوی کار با خود دیزنی و عضوی از یک پروژه دیزنی بودن رساند.

برای باک، این نقطه عطف در زندگی، وقتی چهار یا پنج ساله بود، با تماشا پینوکیو در سینما رخ داد. و لی درباره کارتون های مورد علاقه اش می گوید: فیلمی که با خودم حمل می کردم… که وقتی به آن خیلی احتیاج داشتم کنارم بود، به خصوص وقتی دوران هدایت در مدرسه بچه های دیگر اذیتم می کردند، سیندرلا بود. توانایی و استقامت سیندرلا در با خودش صادق ماندن، به رغم رفتار بدی که در خانه پدری با او می شد، بسیار مشوق من بود.

تیم سازنده انیمیشن دیزنی این درک عمیق نسبت به سبک داستان سرایی دیزنی را گذاشتند کنار ایده های نو در بطن قصه های سنتی آرزومحور. لی می گوید: ما می خواستیم مطمئن شویم که داریم یک قصه پریا صمیمانه و صادقانه را روایت می کنیم. فیلمی که مثل یخ زده وام دار بسیاری از قصه ها و فیلم های قدیمی دیزنی باشد اما در عین حال، پارودی نشود. (عشق واقعی در یخ زده بر شاهزاده ای خوش چهره و مجذوب کننده و عشقی رمانتیک بنا نبود، که به گفته لی، درباره قدرت عشق اعضای خانواده نسبت به هم است.)

تیم سازنده انیمیشن آرزو به برخی عناصر دیزنی وفادار ماندند و باقی را تغییر دادند. یکی از چالش های آن ها در نگارش فیلمنامه خلق یک شخصیت شرور بود که وقتی در مقایسه با دیگر شرورهای کلاسیک دیزنی منحصر به فرد به نظر بیاید. لی در این باره می گوید: در پرداخت شخصیت مگنیفیسو ما به همان میزان که می خواستیم یک شرور کلاسیک دیزنی را خلق کنیم، می خواستیم مخاطب پس زمینه بیشتری از او، بیشتر از شخصیت های شرور قدیمی دیزنی، داشته باشد، تا فلسفه و همین طور انگیزه های او را درک کند، بفهمد که چرا همان ابتدای قصه ما، آشا و ساکنان روزاس خالصانه او را ستایش می نماید و به او باور دارند. من خیلی این را در شخصیت پردازی او دوست دارم که ما در تمام مراحل آزمایش او، با هر تصمیمی که می گیرد همراه می شویم، و در واقع می توانیم بخشی از مسیر زوال او باشیم.

خالقان آرزو بعلاوه عامدانه شخصیت آشا را یک قهرمان معمولی غیر شاهدخت در نظر گرفتند. لی در این باره می گوید: فکر می کنم اینکه این شخصیت سلطنتی نباشد، در این قصه بسیار مهم بود. یک مسئله مهم دیگر خلق زیبایی بصری ای بود که هم ظاهر و سادگی نقش قلموهای انیمیشن های اولیه دیزنی را داشته باشد، با ریزه کاری هایی که به واسطه انیمیشن کامپیوتری ممکن می شد.

به گفته لی، آرزو آن احساس انیمیشن آبرنگی قدیمی را با تکنولوژی مدرن را با یک هدف مهم ترکیب نموده است، که در ترجمه گم نشود. به قول خود والت دیزنی که می گفت: همواره نوآوری اشته باشید و به عنوان قصه گو دائماً در حال تغییر و تحول باشید.

منبع: washingtonpost

منبع: دیجیکالا مگ

به "انیمیشن آرزو تازه ترین کار دیزنی؛ نامه عاشقانه به سازنده اش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انیمیشن آرزو تازه ترین کار دیزنی؛ نامه عاشقانه به سازنده اش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید