این حیوان در بدنش سیانور ندارد؛ آن را نکُشید!

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، یک کارشناس تنوع زیستی گفت: ادعای سمّی بودن و وجود سیانور در دم مارمولک ها کذب است و از نظر علمی هیچ سیانوری در هیچ کجای بدن مارمولک وجود ندارد.

این حیوان در بدنش سیانور ندارد؛ آن را نکُشید!

به گزارش تسنیم، خرافات و ادعا های غلط بدون مبنی علمی درباره حیات وحش در سال های اخیر سبب کشتار و آسیب جمعیت حیات وحش در کشور ما شده است و مار کفتار، لاک پشت، مارمولک و ... , از جمله حیواناتی هستند که از این اعتقادات نادرست آسیب دیده اند.

یکی از این موجودات مارمولک ها هستند که به واسطه ادعای سمّی بودن و وجود سیانور در بدن آن ها، همیشه شاهد نابود کردن آن ها به وسیله انسان بوده ایم.

در رابطه با اهمیت مارمولک ها مهدی زارع خورمیزی، کارشناس حیات وحش و تنوع زیستی اظهار کرد: در جهان 7 هزار گونه مارمولک وجود دارد که 250 گونه از آن ها در ایران زندگی می نمایند و بعضی از آن ها مانند مارمولک خاردم ایرانی بومی کشور ما هستند. مارمولک ها نقش زیادی در کنترل جمعیت حشرات دارند و خود مارمولک نیز می توانند غذای شکارچیان بزرگتر در زیست بوم باشد.

وی ادامه داد: بعلاوه ساختار نانومتری که در پنجه پای مارمولک قرار گرفته است و باعث می گردد که این حیوان به سطوح صاف بچسبد و از دیوار بالا برود، الهام بخش ساخت چسب های قدرتمند و ویژه کار های تخصصی قرار گرفته است.

این متخصص اکولوژی درباره ادعای سمی بودن مارمولک ها شرح داد: متأسفانه در خصوص مارمولک ها خرافات و ادعا های بدون پشتوانه علمی مبنی بر سّمی بودن دم و سر آن ها وجود دارد که این مورد یکی از دلایلی است که مردم در صورت مشاهده مارمولک ها کوشش می نمایند آن ها را بکشند و این خرافات که به وسیله منابع معتبر علمی رد شده، فقط مختص ایران نیست و در سایر کشور ها نیز وجود دارد.

زارع ادامه داد: از نظر علمی هیچ سیانوری در هیچ کجای بدن مارمولک وجود ندارد و کشتن آن ها به این علت کاملاً غیر منطقی است.

وی در رابطه با نحوه صحیح برخورد در روبرو با مارمولک گفت: معمولاً شهروندان در خانه با مارمولک روبرو می شوند و ترس شدیدی از مارمولک ها وجود دارد که این ترس شدید به سبب عدم آگاهی کافی از بی آزار بودن و بی خطر بودن این گونه برای انسان است. مارمولک ها به واسطه این که دشمن مگس، پشه و ... , هستند می توانند برای انسان مفید هم باشند.

کارشناس تنوع زیستی اعلام کرد: در صورت مشاهده مارمولک، به جای کوشش برای نابود کردن آن بهتر است آن را در یک جعبه کارتونی کوچک به راحتی زنده گیری کنیم و در محدوده خارج از خانه رها کنیم.

منبع: فرارو

به "این حیوان در بدنش سیانور ندارد؛ آن را نکُشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این حیوان در بدنش سیانور ندارد؛ آن را نکُشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید