با فانوس دریایی آنیوا در جزیره ساخالین، روسیه آشنا شوید!

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، فانوس دریایی آنیوا یک بنای تاریخی منحصر به فرد و شگفت انگیز است که در جزیره ای به نام ساخالین در شرقی ترین نقطه کشور روسیه واقع شده؛ ساخالین عنوان بزرگ ترین جزیره روسیه را به خود اختصاص داده؛ که این عنوان به خاطر طول 948 کیلومتری و عرض 160 کیلومتری آن است.

با فانوس دریایی آنیوا در جزیره ساخالین، روسیه آشنا شوید!

روسیه پهناورترین کشور بر روی کره زمین است که از شرق دور و سواحل اقیانوس آرام در شرق شروع شده و تا شرق اروپا امتداد یافته است به طوری که نوار شمالی قاره پهناور آسیا را به خود اختصاص داده است.

این کشور پهناور مملو از جاذبه های دیدنی است که می تواند چشمان هر بیننده ای را مسحور خود کند.

شاید با شنیدن نام روسیه به طور ناخودآگاه در فکر خود نام مسکو و سن پترزبورگ را تکرار کنیم که نام دو شهر بزرگ و دیدنی این کشور است، که در طول سال گردشگران و مسافران زیادی برای دیدن زیبایی ها آن ها به این دو شهر سفر می نمایند.

اما جاذبه های دیدنی روسیه تنها به این دو شهر ختم نشده و در گوشه ای دیگر از این سرزمین پهناور جاذبه های وجود دارد که شما را شیفته خود خواهد نمود، فانوس دریایی آنیوا یکی از این جاذبه های گردشگری حیرت انگیز در روسیه است که در شرقی ترین نقطه این کشور پهناور واقع شده است.

جزیره ساخالین که در سواحل شرقی روسیه واقع شده است به وسیله تنگه ای به نام لاپروس از جزیره هوکایدو که متعلق به کشور ژاپن است جدا می گردد.

فانوس دریایی آنیوا سازه ای تاریخی در کرانه جنوبی جزیره ساخالین است که به خاطر ویژگی های شگفت انگیزش معروفیت فراوانی پیدا نموده است؛ اما پیش از اینکه با این سازه تاریخی و زیبا آشنا شویم به سراغ جزیره ساخالین و آشنایی با آن خواهیم رفت.

درباره جزیره ساخالین

ساخالین نام جزیره ای اسرارآمیز و مملو از ناشناخته هاست که در شمال اقیانوس آرام و در شرقی ترین نقطه کشور روسیه واقع شده است.

یکی از ویژگی های این جزیره پهناور که به عنوان بزرگ ترین جزیره روسیه شناخته شده است، این است که به وسیله کوه هایی سر به فلک کشیده احاطه شده است و به همین دلیل یکی از زلزله خیزترین نقاط روی کره زمین است؛ به دلیل همین شرایط است که در معماری شهری این جزیره خبری از ساختمان های بلند و آسمان خراش نیست.

بر خلاف این تصور که به خاطر موقعیت جغرافیایی دسترسی به این جزیره سخت است باید گفت که فرودگاه یوژنو ساخالینسک که در این جزیره ساخته شده است به راحتی دسترسی به این جزیره و لذت دیدن جاذبه های آن را فراهم نموده است.

نکته جالب در خصوص معماری شهری جزیره ساخالین این است که تمام ساختمان های آن، فارغ از مدرن و سنتی بودن، جذابیت بصری خاص و ویژه ای دارند که باعث شده است مردم این شهر به میراث فرهنگی و تاریخی شهر خود افتخار نمایند. در این شهر موزه منطقه ای وجود دارد که ساختمان آن با سبک معماری ژاپنی در سال 1937 ساخته شده است که به این سبک معماری در سرتاسر روسیه سبک تایکان یوشیکی گفته می گردد.

جاذبه های گردشگری جزیره ساخالین

به غیر از فضای معماری شهری زیبا و چشم نواز جزیره ساخالین، برترین جاذبه های گردشگری این جزیره مربوط به منطقه ها بکر و دورافتاده هستند که دسترسی به آن ها سخت است؛ در واقع برای دسترسی به بسیاری از این جاذبه های گردشگری به لوازم و ابزار حرفه ای طبیعت گردی احتیاج است.

البته که مقامات محلی این منطقه برای برطرف این مشکل راهکاری در نظر گرفته اند که گردشگران بتوانند به یاری کارشناسان مجرب، کارآزموده و با تجهیزات و ابزارهای پیشرفته فرصت سفر و بازدید از این منطقه ها بکر و دیدنی را از دست ندهند.

یکی از این جاذبه های بکر فانوس دریایی آنیوا است که به طور مفصل با آن آشنا خواهیم شد.

یکی از منطقه ها دیدنی بکر و زیبا در جزیره ساخالین، خلیج و دماغه اوستافیا است که در فاصله 30 کیلومتری کرانه جنوبی این جزیره واقع شده است. ماجراجویی تمام عیار تنها عبارتی است که برای توصیف احساس گردشگران و طبیعت گردان پس از پیمودن راستا این دماغه می توان به کار برد.

این دماغه 50 متر ارتفاع دارد که آب و هوای نیمه گرراستای بر آن حاکم بوده؛ سطح این دماغه با درختان مخروطی و پهن برگ و بوته های غول پیکر پوشیده شده است. قرار گرفتن در بالای این دماغه تجربه منظره 360 درجه و به اصطلاح پانورامایی از زیبایی ها اطراف را برای گردشگران و طبیعت گردان به ارمغان می آورد.

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و شگفت انگیز جزیره زیبای ساخالین دریاچه هایی به رنگ آبی یا فیروزه ای است که قدمت تاریخی دارند؛ در نزدیکی این دریاچه ها روستایی به نوویکوو واقع شده است که در اوایل قرن بیستم یکی از مهم ترین معادن و ذخایر زغال سنگ در روسیه به حساب می آمد.

در دهه 1960 میلادی در حال استخراج ذغال سنگ در معادن این منطقه، شواهدی از وجود سنگ معدنی ژرمانیوم به دست آمد که همین کشف بزرگ باعث شد که ساخالین رونق ویژه ای پیدا کند.

ژرمانیوم یک فلز نیمه هادی و ارزشمند است که در ساخت ترانزیستورها کاربرد و اهمیت زیادی دارد. با شدت گرفتن استخراج این فلز در معادن نوویکوو سر انجام در سال 2005 ذخایر ژرمانیوم به سرانجام رسید و معادنی که این فلز از آن ها استخراج می شد به وسیله آب باران و آب های زیرزمینی پر شد.

در واقع این دریاچه های آبی و فیروزه ای حاصل واکنش شیمیایی آب با مواد شیمیایی به جامانده از فعالیت های معدنی در این منطقه هستند که جاذبه دیدنی و چشم نوازی را پدید آورده است.

این مواردی که در بالا ذکر شد تنها بخشی از جاذبه های زیبا و دیدنی جزیره ساخالین در روسیه بود که وصف زیبایی های آن در کلام نمی گنجد.

اما مهم ترین جاذبه دیدنی و گردشگری که در این جزیره زیبا واقع شده است و از معروفیت زیادی برخوردار است، یک بنای تاریخی و شگفت انگیز از نظر معماری است که فانوس دریایی آنیوا نام دارد و گردشگران زیادی را برای بازدید این شگفتی به سوی خود جلب می نماید. در ادامه با این فانوس دریایی زیبا و دیدنی آشنا می شویم

فانوس دریایی آنیوا

همانطور که گفته شد جزیره ساخالین در نزدیکی جزیره های تحت سلطه ژاپن واقع شده است که تنها به وسیله تنگه ای با نام لاپروس از جزیره هاکایدو جدا شده است. همین نزدیکی فاصله باعث شده بود که در اوایل قرن بیستم میلادی، ژاپنی ها بر این جزیره سلطه داشته باشند.

در این منطقه که داخل اقیانوس واقع شده؛ جریان آب شدت زیادی دارد که همراه با مه غلیظ و صخره های سر از آب برآورده منطقه ای سخت برای عبور و مرور کشتی ها بودند. همین شرایط باعث غرق شدن بسیاری از کشتی ها در آب های این منطقه می شدند، به همین دلیل مقامات استان کارافاتو که در آن موقع امور و مدیریت این جزیره را بر عهده داشتند، تصمیم به ساخت فانوس دریایی در این منطقه گرفتند.

میورا شینوبو مهندس ژاپنی مأموریت طراحی این پروژه را بر عهده گرفت که از لحاظ فنی پیچیده ترین ساختمان بنا شده در ساخالین بود و عنوان یکی از زیباترین فانوس های دریایی در دنیا را به خود اختصاص داده بود.

از سختی ها و سختی های ساخت این بنای شگفت انگیز این بود که مصالح ساختمانی لازم برای ساخت آن باید به وسیله همان آب های خروشان در آن منطقه به محل احداث منتقل می شد. امکانات رفاهی و اقامتی برای کارگران مشغول به ساخت فانوس دریایی آنیوا وجود نداشت و این منطقه از اسکله و انبار نیز بی بهره بود؛ به دلیل این شرایط و با توجه به شرایط جوی و محیطی حاکم بر آن منطقه، سرعت ساخت این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار بود. به دلیل همین سختی ها در ساخت این پروژه، پس از اتمام ساخت فانوس دریایی، ماکت کوچکی از آن ساخته شده که به عنوان نماد پیروزی بر نیروهای طبیعت به امپراطور ژاپن اهدا شد.

ویژگی ها و شاخصه های فانوس دریای آنیوا

از ویژگی ها و شاخصه های فانوس دریای آنیوا این است که این فانوس به یک باله خمیده مجهز شده است که به همراه آن لنز پایه ای به طول 500 میلیمتر وجود دارد. قطر این لنز پایه ای 1000 میلیمتر است که با این ویژگی ها قادر است شعاعی به طول 28.16 کیلومتر را تحت پوشش قرار می دهد.

در طبقه زیرین فانوس دریایی آنیوا باتری ها و موتورهای دیزلی برای تأمین انرژی فانوس تعبیه شده و آشپرخانه، انبار غذا، اتاق رادیو، اتاق تجهیزات و اتاق دیدن از قسمت های دیگر این فانوس دریایی هستند که در در طبقات فوقانی سوم، چهارم و پنجم واقع شده اند که 12 نفر می توانستند در این فانوس زندگی نمایند.

انبار در طبقه ششم قرار داشت و دو طبقه بالایی فانوس به مکانیسم های ذخیره سوخت و آژیر هشدار دریایی اختصاص داده شده بود.

نوری که از فانوس دریایی آنیوا تابیده می شد این قابلیت را داشت که تا 40 متر بالاتر از سطح دریا را روشن کند، این فانوس در یک کاسه 300 کیلوگرمی از جنس جیوه قرار گرفته بود که عملکردی مانند یاتاقان داشت.

این فانوس به وسیله یک وزنه 270 کیلوگرمی به چرخش در می آمد که اپراتور مسئول آن هر سه ساعت یکبار آن را به عقب می راند.

این فانوس دریایی زیبا که تا سال 2006 فعال بود در سال 1990 با استفاده از فناوری های مدرن تجهیز شد تا فانوس آن به صورت اتوماتیک و بدون دخالت انسان با منبع انرژی هسته ای کار کند. در سال 2006 سوخت هسته ای این فانوس سرانجام یافت و در نتیجه فانوس از کار ایستاد. پس از این اتفاق با تخلیه تجهیزات با ارزش آن از ساختمان فانوس این بنای ارزشمند در جزیره ساخالین برای همواره به حال خود رها شد.

امروز نزدیک به 15 سال است که از زمان از کار افتادن و رها شدن فانوس دریایی آنیوا می گذرد. در تمام این مدت ساختمان این فانوس زیبا در اثر قرار گرفتن در معرض نیروهای طبیعی باد و آب در حال از بین رفتن است.

انجمن جغرافیایی روسیه در سال 2015 بیان کرد که میخواهد پروژه ای را برای بازسازی و بازسازی این فانوس زیبا و حیرت انگیز شروع کند که تا به امروز این پروژه شروع به کار ننموده است و تنها اقدامی که انجام گرفت این بود که بنای این فانوس به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی روسیه و جزیره ساخالین معرفی گردد تا گردشگران بتوانند از آن بازدید نمایند.

با توجه به موقعیت قرارگیری ساختمان فانوس دریایی آنیوا دسترسی گردشگران و گردشگر ها به ساختمان آن برای بازدید بسیار سخت است. تنها راه دسترسی به این فانوس دریایی استفاده از قایق های موتوری است. این دسترسی زمانی به راحتی امکان پذیر است که شرایط جوی مناسب بوده و این امکان را فراهم سازد که بتوانید در شرایطی که آب های این منطقه در شرایط آرام تری واقع شده است با قایق از راستا عبور نموده و از بنای زیبا و دیدنی این فانوس دریایی دیدن کنید.

در سالیان اخیر کشور روسیه توجه ویژه ای به بحث توسعه گردشگری و جذب گردشگر ها و گردشگران برای بازدید از منطقه ها و جاذبه های دیدنی این کشور داشته است. یکی از منطقه ها بکر و زیبا در کشور روسیه منطقه ها شرقی این کشور یا شرق دور روسیه می باشد که در دوران اتحاد جماهیر شوروی به خاطر وجود پایگاه های نظامی در آن منطقه ها، قانون ممنوعیت ورود افراد خارجی به آن ها برقرار بود. به همین دلیل این منطقه ها بسیار بکر، دست نخورده و ناشناخته به جای مانده است.

در سالیان اخیر که این ممنوعیت لغو شده است، دولت روسیه با معرفی جاذبه ها دیدنی این قسمت از کشور پهناور، گردشگران زیادی را به سفر به این نقاط و بازدید از جاذبه های دیدنی آن علاقمند نموده است.

منبع: الی گشت

به "با فانوس دریایی آنیوا در جزیره ساخالین، روسیه آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با فانوس دریایی آنیوا در جزیره ساخالین، روسیه آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید