تحویل ماهواره ناهید-2 در 6 ماهه دوم سال 99، آمادگی سامان برای انجام تست های زیر مداری

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، رییس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: 3 ماهواره از 6 ماهواره ای که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نموده در نوبت پرتاب قرار دارند، در این پژوهشگاه طراحی و اجرا می گردد که از این تعداد ماهواره ناهید-1 تحویل داده شده است.

تحویل ماهواره ناهید-2 در 6 ماهه دوم سال 99، آمادگی سامان برای انجام تست های زیر مداری

دکتر سعید صمیمی در گفت وگو با وبلاگ ادکلن شنل، در مورد آخرین شرایط پروژه های فضایی پژوهشگاه فضایی ایران اضافه نمود: در حال حاضر در پروژه ماهواره سنجشی پارس-1 به غیر از محموله های (دوربین های تصویربرداری) آن، سایر بخش های این ماهواره آماده شده است.

وی ادامه داد: ما منتظر هستیم که دوربین های تصویربرداری این ماهواره از سوی پیمانکار به ما تحویل داده گردد تا تست نهایی را انجام دهیم تا بتوانیم ماهواره پارس-1 را به سازمان فضایی ایران تحویل دهیم.

صمیمی ماهواره ناهید-2 را از دیگر پروژه های در دستور کار پژوهشگاه فضایی دانست و خاطر نشان کرد: ماهواره ناهید -2 از نوع مخابراتی است که ساخت مدل مهندسی آن به سرانجام رسیده است و وارد فاز کیفی آن شدیم.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران افزود: امیدواریم بتوانیم مدل پروازی این ماهواره را در 6 ماهه دوم سال 1399 تحویل دهیم.

وی، طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری را از دیگر برنامه های پژوهشگاه فضایی نام برد و یادآور شد: فاز تجمیع کیفی بلوک انتقال مداری سامان تا 10 روز آینده تکمیل و آماده انجام تست های زیر مداری خواهد شد.

صمیمی با اشاره به ساخت موتور آرش گفت: بلوک انتقال مداری به موتور سوخت جامدی احتیاج دارد که این موتور را طراحی کردیم و ساختیم و به فناوری های بسیار پیچیده آن دست یافتیم.

وی این فناوری های پیچیده را شامل فناوری هایی چون شکل گیری تیتانیوم گرید 5 دانست و ادامه داد: تست این موتور احتیاج به الزامات خاصی داشت؛ از این رو سکویی برای تست آن طراحی کردیم.

به گفته وی، تا کنون 2 بار این موتور مورد تست قرار گرفته که نتایج پیروز آمیز بوده است.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به گفته وزیر ارتباطات برای قرار دریافت 6 ماهواره در نوبت پرتاب، گفت: ماهواره هایی که سهم این پژوهشگاه می گردد، شامل ماهواره های پارس-1، ناهید-1 و ماهواره ناهید-2 است.

وی با تاکید بر اینکه ماهواره پارس-1 در دست اقدام و ماهواره ناهید-1 تحویل داده شده است، گفت: مابقی ماهواره هایی که در نوبت پرتاب قرار دارند، ماهواره هایی هستند که از سوی سازمان فضایی ایران به دانشگاه ها واگذار شده اند.

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، پروژه ماهواره مخابراتی ناهید-2 طی قراردادی بین پژوهشگاه فضایی ایران و سازمان فضایی ایران به اجرا درآمده است. این ماهواره یک میکرو ماهواره مخابراتی است که برای انجام ماموریت های مخابراتی در مدار LEO و توسعه تکنولوژی زیر سیستم های حساس ماهواره های مخابراتی GEO طراحی شده است.

این ماهواره قابلیت انجام ماموریت های متعددی را دارد که در دو دسته اولیه و ثانویه تعریف شده اند. در ماموریت های اولیه تمرکز بر توسعه و تست تکنولوژی های اساسی مورد احتیاج، از جمله آزمون انتقال مداری با استفاده از پیشرانش تک مؤلفه ای و دستیابی به عمر عملیاتی 2 سال است. آزمون موقعیت یابی رادیویی مستقل از GPS، آزمون اعمال گشتاور شرایط با استفاده از پیشرانش، ارتباط مخابراتی S&F، اندازه گیری تشعشعات(دزیمتری) و آزمون ارتباط همزمان تلفنی به عنوان ماموریت ثانویه در نظر گرفته شده است.

ماهواره ناهید-2 یک ماهواره مکعبی شکل است که توان مورد احتیاج خود را با استفاده از آرایه های خورشیدی روی بدنه تامین می نماید. این ماهواره با توجه به الزامات ماموریتی تعریف شده از یک زیر سیستم کنترل شرایط سه محوره با دقت نشانه روی 3 درجه RMS در هر راستا بهره می برد. ارتباطات مخابراتی ماهواره ناهید-2 در باندهای فرکانسی S و KU و UHF و VHF انجام می گردد و برای کنترل حرارت زیر سیستم های بحرانی همچون پیشرانش از ترکیب کنترل حرارت فعال و غیر فعال در این ماهواره استفاده شده است.

ماهواره مخابراتی ناهید-1 نیز در پژوهشکده سامانه­ های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده است. ماموریت های ماهواره مخابراتی ناهید-1 در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده سازی شده است.

ماهواره ناهید-1 راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری های مخابراتی زمین آهنگ است و فناوری های به کار گرفته شده در آن، پایه اصلی فناوری های مورد احتیاج ماهواره های عملیاتی کشور است. رسیدن به دانش فنی ماهواره های مخابراتی زمین آهنگ از دیرباز از آرمان ها و اهداف ملی کشور بوده است. اما پیچیدگی های فنی و تکنولوژیکی بسیار زیادی پیش روی توسعه چنین فناوری قرار داشته است. از آنجا که توانمندی ها و تجربیات موجود کشور در زمینه طراحی، ساخت و پرتاب ریزماهواره های آزمایشی در مدار LEO بوده، ماهواره ناهید-1 راه میانی برای دستیابی به بخشی از فناوری های مخابراتی زمین آهنگ است.

همچنین سامانه انتقال مداری که برای انتقال ماهواره ها از مدارهای پایینی زمین به مدارهای بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد، در پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، طراحی و ساخته شده است. یکی از روش های ارسال ماهواره به مدار زمین، به خصوص مدارهای با ارتفاع بالا، استفاده از سامانه های انتقال مداری است. این سامانه ها امکان انجام ماموریت های مختلف را در اختیار قرار می دهد.

اجزاء این سامانه شامل سیستم ناوبری و کنترل کامل و مستقل یک سیستم پیشرانش کامل (با بازدهی بالا برای کاهش وزن)، سیستم توان و سخت افزار و کامپیوتر پرواز است. با توجه به رها شدن سیستم انتقال مداری و ماهواره در مدار پارک توسط حامل، سیستم انتقال مداری وظیفه پایدارسازی، دفع اغتشاشات بعد از رهاسازی و در نهایت تزریق دقیق ماهواره در مدار را دارد.

ماموریت این سامانه، انتقال یک ماهواره 100 کیلوگرمی از مدار پارک با ارتفاع 400 کیلومتری به یک مدار بیضوی با ارتفاع اوج 700 کیلومتر و حضیض 400 کیلومتری معین شده است. با توجه به مستقل بودن سیستم انتقال مداری از حامل، امکان انجام ماموریت های مختلف با مدار مبدا و مقصد مختلف برای این سیستم وجود دارد. پروژه سامان-1، اولین تجربه جدی کشور در حوزه انتقال مداری و تغییر شیب مداری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تحویل ماهواره ناهید-2 در 6 ماهه دوم سال 99، آمادگی سامان برای انجام تست های زیر مداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحویل ماهواره ناهید-2 در 6 ماهه دوم سال 99، آمادگی سامان برای انجام تست های زیر مداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید