هشدار نسبت به فاجعه کرونایی در کشور، مرگ و میر به چند صد نفر می رسد؟

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، خبرنگاران : مشاور وزیر بهداشت گفت: توان و ظرفیت بیمارستان ها و کادر درمان برای مراقبت از مبتلایان کووید19 محدود و رو به اتمام است.

هشدار نسبت به فاجعه کرونایی در کشور، مرگ و میر به چند صد نفر می رسد؟

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل به نقل از ایرنا، محمد آسایی اردکانی مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور بهداشت گفت: تعطیلات، مسافرت ها و تجمع هایی که در یک ماه گذشته در کشور داشتیم عامل مهم افزایش موارد ابتلا و مرگ ومیر بیماری کووید19 در کشور است که آمارها را در بیشتر استان های کشور بالا برد و تعداد زیادی از مردم و از جمله معلمان و دانش آموزان از بین رفتند.

وی اضافه کرد: در این شرایط تعداد موارد مرگ روزانه این بیماری که به حدود 30 نفر در روز هم کاهش یافته بود دوباره به بالای 200 نفر رسید، این زنگ خطر بزرگی برای مردم و مسئولان است که رعایت نکردن پروتکل های ساده بهداشتی شامل ماسک زدن، فاصله گذاری فیزیکی و شستن مداوم دست ها می تواند چه خطرات بزرگی به وجود آورد.

به گفته مشاور وزیر بهداشت، مسئولان وزارت بهداشت و کادر بهداشت و درمان همه کوشش خود را برای کنترل این شرایط انجام می دهند اما وقتی تعداد بیماران بیش از حد توان بیمارستان ها و کادر بهداشتی و درمانی باشد، واقعا امکان مراقبت و نجات همه بیماران نیست و این طور نیست که هرقدر مردم بیمار شوند بتوانیم آنها را پذیرش و مراقبت با کیفیت به آنها ارائه کنیم.

آسایی اردکانی شرح داد: یکی از مهم ترین راه های کاهش تعداد مرگ ومیر کووید19 ارائه مراقبت های استاندارد و با کیفیت در مراکز درمانی است، وقتی یک پرستار به جای دو تخت آی سی یو در یک بخش بیمارستانی مجبور می گردد از بیماران 6 تخت یا بیشتر مراقبت کند، مجبور است از کیفیت مراقبت آنها کم کند.

وی گفت: شرایط مناسبی از نظر شیوع و مرگ و بیماری کووید19 در کشور نداریم. به هر حال هرگونه تصمیم گیری در خصوص اعمال محدودیت تردد و کاهش زمان فعالیت شاغلان به عهده ستاد ملی کروناست و در هر صورت ضروری است که چنین تصمیماتی در استان های مختلف اعمال گردد.

مشاور وزیر بهداشت اضافه کرد: اگر این شرایط ادامه پیدا کند به طور قطع توان و ظرفیت بیمارستان ها و کیفیت خدمات آنها افت می نماید، اکنون بیمارستان ها ارتش، سپاه، تامین اجتماعی در تهران و شهرستان ها درگیر و پای کار هستند، اما باید تخت هایی خالی بماند و امکانات لازم برای پذیرش بیماران بدحال داشته باشیم.

راه اندازی دوباره نقاهتگاه ها

آسایی اردکانی گفت: تا به امروز بیمارستان ها و کادر درمانی توانسته اند خدمات لازم را به مردم ارائه نمایند اما اگر موارد بیماری بیش از این گردد و این فرایند ادامه یابد به شرایطی می رسیم که رسیدگی به بیماران خارج توان آنان می گردد و شاید مجبور شویم دوباره نقاهتگاه ها را فعال کنیم در صورتی که نقاهتگاه کار بیمارستان را انجام نمی دهد.

به گفته وی، امکاناتی که در بیمارستان برای بیماران بدحال وجود دارد در نقاهتگاه نیست اما تعداد زیادی از بیماران که در منزل کوچک 40 متری با چند نفر دیگر زندگی می نمایند اصلا این امکان را ندارند که در خانه بمانند و از آنها مراقبت گردد بنابراین مجبوریم در جایی مثل نقاهتگاه از این افراد نگهداری کنیم.

مشاور وزیر بهداشت اضافه کرد: با این حال اگر شرایط به سمتی برود که ظرفیت و توان بیمارستان ها تکمیل گردد چاره ای جز این نداریم مراکزی مانند نقاهتگاه ها را دوباره فعال کنیم البته وسایل و تجهیزات مورد احتیاج مثل اکسیژن را باید در نقاهتگاه ها ایجاد کرد، اما نباید انتظار داشت، نقاهتگاه کار بیمارستان را انجام دهد.

فرایند اپیدمی کووید19 چگونه خواهد بود؟

به گفته آسایی اردکانی، در خصوص فرایند آینده اپیدمی کووید19 در کشور باید یکی دو هفته دیگر صبر کنیم تا نتایج و عوارض مسافرت ها و تجمع های یک ماه گذشته را ببینیم، شاید موارد ابتلا و مرگ ومیر از شرایط موجود هم بسیار فراتر رود شاید هم کمتر گردد. در این شرایط باید از پیش بینی هایی که موجب افزایش ترس بین مردم می شوند خودداری کنیم و بیان این که مثلا تعداد موارد مرگ روزانه به چند صد نفر می رسد علمی نیست و تخمین و پیش بینی است. بیان این اعداد رسانه ها باعث می گردد مردم دچار ترس شوند و تمرکز خود را در مراقبت از خود و دیگران از دست بدهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا میزان مرگ کووید19 در ایران نسبت به بعضی کشورها بیشتر است، گفت: کشورهایی مثل آلمان، اتریش، انگلستان، ایتالیا و فرانسه در ماه های گذشته شرایط بسیار وخیمی را تجربه کردند و در زمانی که در ایران توانستیم با توجه به ظرفیت شبکه بهداشتی و غربالگری وسیع تا حدی شرایط اپیدمی را کنترل کنیم اما بعد از آن به علت فشارهای بین المللی، تحریم ها و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی موارد مرگ در ایران بالا رفت.

مشاور وزیر بهداشت اضافه کرد: این کشورها شرایط اقتصادی بسیار بهتری دارند، در هر صورت شرایط معیشت مردم در این کشورها با ایران قابل مقایسه نیست، به هر حال باید معیشت خانواده ها نیز تامین گردد به همین علت بازگشایی ها را در ایران داشتیم اما در بسیاری از کشورها این طور نبود، در فرانسه در یک دوره زمانی مردم برای خروج از خانه باید از پلیس اجازه می دریافتد در عین حال دولت در بعضی از این کشورها ماهانه هزار دلار به خانواده هایی که بیکار شده بودند می داد تا در خانه بمانند اما در ایران امکان ارائه چنین خدماتی را نداشتیم.

وی ادامه داد: ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و تصمیم گیری در ایران با بسیاری از کشورهای دیگر فرق می نماید، سفت دریافت مقررات و اجرای دقیق آنها و نظارت دقیق مسئولان و مردم در اجرای پروتکل های سختگیرانه لازمه موفقیت کنترل بیماری است. در شرایطی که در یک رستوران وقتی مامور بهداشتی می آید جلوی مامور ماسک می زنند یا مواد ضدعفونی را نمایش می دهند اما با رفتن مامور بهداشتی این کارها انجام نمی گردد، نمی توان انتظار داشت بیماری کنترل گردد.

آسایی اردکانی اضافه کرد: نمی توان فقط مردم را مقصر اعلام نمود که پروتکل ها را رعایت نمی نمایند، در بسیاری جاها مردم مقررات را جدی دریافتد، اما انتظار است بیش از این رعایت نمایند و نظارت های مسئولان بر رعایت مقررات بیش از این باشد.

اجرای کمپین #در-خانه-بمانیم

مشاور وزیر بهداشت گفت: در بسیاری از نقاط کشور که موارد بستری بیشتر شده باید محدودیت های رفت وآمد و مراقبت های رفت وآمد در مدارس، مترو و وسایل حمل ونقل عمومی به خصوص برای افراد آسیب پذیرتر مانند زنان باردار، بیماران دیابتی، قلبی، افراد سالمند یا افرادی که فشار خون بالا دارند اعمال گردد و واقعا باید دوباره کمپین در خانه بمانیم را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در فصل پاییز امکان همزمانی کووید19 و آنفلوآنزا را داریم و اگر این بیماری ها به سراغ افراد سالمند و بیماران زمینه ای بیاید مخاطرات زیادی به وجود می آید، ظاهرا ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته محدودیت هایی اعمال کند و مدارس هم در بعضی مناطق کامل تعطیل گردد.

آسایی اردکانی اضافه کرد: قرمز و زرد بودن مناطق کشور مرز مشخصی ندارد. در هر گونه تردد از یک شهر به شهر دیگر حتی یک فرد می تواند بیماری را منتقل کند، ویروس در چرخش است، میزان سرایت آن هم بیشتر شده و به خاطر شرایط فصلی و جهش ویروس باید مراقبت ها و سختگیری ها برای جلوگیری از شرایط های بدتر اعمال گردد.

منبع: اقتصادنیوز

به "هشدار نسبت به فاجعه کرونایی در کشور، مرگ و میر به چند صد نفر می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار نسبت به فاجعه کرونایی در کشور، مرگ و میر به چند صد نفر می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید