سرگرمی هیجان انگیز دشمنان طبیعت

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به ورزش های هیجان انگیز علاقه دارند؟ از ورزش آفرود سواری چیزی می دانید؟ به مضرات این ورزش آگاهی دارید؟

سرگرمی هیجان انگیز دشمنان طبیعت

یکی از لاکچری ترین سرگرمیاتی که چند سالی است طرف داران بسیاری یافته و روزبه روز بر محبوبیت آن اضافه می شود، آفرود سواری و سافاری است. شاید شما جزء آن دسته از افرادی باشید که به این سرگرمی علاقه زیادی دارند یا به آن چشم یک ورزش هیجان انگیز نگاه می نمایند، اما آفرود سواری خطراتی برای محیط زیست دارد که ممکن است از آن بی اطلاع باشید، وبلاگ ادکلن شنلمگ در این مقاله به آنالیز مضرات این ورزش هیجان انگیز پرداخته است، با ما همراه باشید.

تاریخچه آفرود سواری

در میان ورزش های جدیدی که چند سالی است جایگاه ویژه ای بین مردم به خصوص جوانان جویای ماجراجویی و هیجان باز نموده اند، آفرود سواری و سافاری از همه پررنگ تر به نظر می رسند. این روزها جوانان زیادی با ماشین های مخصوص آفرود و سافاری به دل کوه و جنگل و بیابان می زنند تا تجربه جدیدی از یک ورزش هیجان انگیز کسب نمایند. اما این ورزش از کجا و چگونه باب شد؟

تاریخچه آفرود سواری به مسابقات اتومبیل رانی برمی شود. مسابقات اتومبیل رانی مسابقاتی بودند اغلب در مسیرهای سخت مانند گل، کویر، کوهستان ها و… برگزار می شدند، به تدریج این نوع مسابقات رونق گرفته و از آنجا که مسیر آن زیبا و بکر بود موردتوجه گردشگران نیز نهاده شد. آرام آرام این ورزش تحت عنوان رانندگی خارج از جاده در بین جوانان محبوب شد و طرف داران زیادی پیدا کرد.

امروزه آفرود سواری به فعالیت رانندگی خودرو در منطقه ها خارج از جاده های عمومی و ترکیبات آسفالتی اطلاق می شود. در این فعالیت، باید بر روی مسیرهای غیرمنظم مانند خاک، شن، سنگ یا منطقه ها سخت و مرتفع رانندگی کنید.

مهم ترین ویژگی این شاخه ورزشی هیجان انگیز بودن آن است. در این سرگرمی از خودروهای شاسی بلند (SUV) استفاده می شود که توانایی راننده در کنترل و راهنمایی خودرو در مسیرهای صعب العبور حرف اول را می زند.

این خودروها معمولا دارای قدرت مکانیکی بالایی هستند و مشخصاتی همانند سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل استحکام (ESP)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم توقف اضطراری (HDC) دارند. این ویژگی ها به خودرو این امکان را می دهند تا در آب، خاک، برف و سایر شرایط سخت و غیرمعمول مانور دهد.

این روزها آفرود سواری به عنوان یک ورزش محبوب در بسیاری از منطقه ها دنیا شناخته می شود. این فعالیت می تواند به تجربه ماجراجویی هیجان انگیز در طبیعت یاری کند و امکان دسترسی به منطقه های که با خودروهای معمولی قابل دسترسی نیستند را فراهم می نماید. اما این ورزش گران و لاکچری چالش هایی هم دارد که یکی از مهم ترین آنها مضراتی آفرود سواری برای طبیعت است.

مضرات آفرود سواری

طبیعت و محیط زیست دارای ارزش های بالایی هستند که باید مورد حفاظت و مراقبت قرار گیرند. آفرود سواری فعالیتی است که در بعضی موارد می تواند به مسائل زیست محیطی منجر شود و به طبیعت آسیب برساند. از جمله آسیب هایی که این ورزش به طبیعت می رساند:

خرابی محیط طبیعی

آفرود سواری به علت ترد شدن خاک، جابه جایی سنگ ها، خرابی گیاهان و کاهش میزان و پوشش گیاهی، می تواند به خرابی محیط طبیعی و زیست بوم های زیستی بینجامد.

تخریب زیستگاه حیوانات

فعالیت های آفرود سواری در محیط طبیعی ممکن است به تخریب زیستگاه حیوانات و تخریب ارتباطات طبیعی آنها منجر شود. این می تواند موجب کاهش تعداد حیوانات، ازبین رفتن گونه ها و تخریب تعادل زیستی منطقه شود.

آلودگی زیست محیطی

استفاده از خودروهای سنگین و باقدرت بالا در منطقه ها طبیعی می تواند به فراوری گازهای آلاینده، آلودگی آب وهوا، ورود رواناب ها به رودخانه ها و تغییر کیفیت منابع آب منطقه منجر شود.

نقض قوانین حفاظت محیط زیست

بسیاری از منطقه ها طبیعی و حفاظت شده مختصات خاصی دارند و استفاده از خودروها در این منطقه ها ممکن است مخالف قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست باشد.

به عنوان مسافر طبیعت گرد و علاقه مند به فعالیت هایی در دل طبیعت، مسئولیت حفاظت از محیط طبیعی را داشته باشید. از منطقه ها مجاز آفرود سواری بهره ببرید و به قوانین و مقررات محیط زیست پایبند باشید. بعلاوه، به گزارش هرگونه نقض محیط زیستی که در طول سفر با آن برخورد می کنید، توجه کنید تا مسئولان محیط زیست بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

حرف آخر

باید توجه داشت که آفرود سواری احتیاج به توانمندی های زیادی دارد. شما باید یک راننده حرفه ای با مهارت های خاص باشید که بتوانید کنترل فرمان ماشین را در مکان های صعب العبور از دست ندهید پس قبل از آغاز این ورزش حتما آموزش آفرود سواری را ببینید. آفرود سواری بدون آگاهی کافی و بدون رعایت قوانین و مقررات حاکم بر محیط زیست می تواند خطرناک و آسیب زا باشد.

قبل از آغاز ورزش آفرود سواری، بهتر است با قوانین و مقررات محلی آشنا شده و تجهیزات ایمنی لازم را به همراه داشته باشید. بعلاوه، حفظ محیط زیست و احترام به حقوق دیگران و موجودات زنده در محیط طبیعی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به یاد داشته باشید باید از رانندگی آفرود در منطقه های که ممنوع است یا به حفاظت طبیعت و حیوانات خدشه وارد می نماید، خودداری کرد.

منبع: پیام دلتا

به "سرگرمی هیجان انگیز دشمنان طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگرمی هیجان انگیز دشمنان طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید