ثبت جشن گلریزان بیرجند در میراث معنوی کشور

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، رئیس هیأت زورخانه ای و پهلوانی خراسان جنوبی از ثبت جشن گلریزان بیرجند در میراث معنوی کشور خبر داد و گفت: این جشن باشکوه پس از 30 سال قدمت اسفندماه هر سال در راستای کمک برای خرید البسه نوی شب عید بچه ها برگزار می شود.

ثبت جشن گلریزان بیرجند در میراث معنوی کشور

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل به نقل از فارس، مهدی قمری یکشنبه 11 اسفند اضافه نمود: جشن گلریزان بیرجند با شماره 2057 تاریخ 29 بهمن ماه 98 در میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

وی ادامه داد: مراسم گلریزو golrezo (گلریزان) شهرستان بیرجند از سنت های دیرین زورخانه ای است که 30 سال است در اسفندماه برای یاری و تهیه لباس شب عید دانش آموزان بی بضاعت و بچه ها نیازمند برپا می گردد.

رئیس هیأت ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی شرح داد: در مراسم جشن گلریزان بیرجند پس از اجرای ورزش های باستانی، یک پارچه در وسط گود پهن می گردد و یکی از پهلوان شروع می کند به دعا کردن و اعلام نمودن برای اینکه این مراسم گلریزو (گلریزان) به چه نیت و خواسته ای برگزار می گردد.

قمری اعلام نمود: در ادامه توسط یکی از باستانی کاران کیسه ای برای جمع آوری یاری های مردمی در جمع حاضران به گردش در می آید. گردش کیسه گل در راستای عدم فخرفروشی، خجالت نکشیدن و به اندازه وسع یاری های افرادی است که نمی خواهند مطرح شوند.

وی یادآور شد: جشن گلریزان بیرجند در سال 98 نیز با شکوهی بیش از سال های قبل و به مراتب وسیع تر از گذشته برگزار خواهد شد و دست یاری به سوی مردم مهربان این دیار دراز نموده ایم.

منبع: همشهری آنلاین

به "ثبت جشن گلریزان بیرجند در میراث معنوی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جشن گلریزان بیرجند در میراث معنوی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید