حرکت دوچرخه ای برای لیلی در شیراز

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، لیلا روحی نویسنده دوچرخه ای برای لیلی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در فارس، ضمن اعلام خبر انتشار کتاب نو خود، به بیان نکاتی در خصوص نوستالژی و ادبیات داستانی پرداخت و گفت: نوستالژی، غیر از مفهوم منفی و بیمارگونه این واژه - که به معنی درد و غم و دلتنگی برای گذشته است - دارای احساسی لذتبخش هم هست. در این مفهومِ لذتبخش، نوستالژی به معنای سودای گذشته است. در اینجا یادآوری خاطرات گذشته و آرزوی تکرار تجربه گذشته به آدمی لذت و شادمانی می بخشد. درواقع نوعی میل به بازگشت، به دوران جوانی و کودکی به خاطرات شیرین گذشته است. اما، در این میل به بازگشت هم دردِ غربت و هم لذت تجربه گذشته و شوق بازگشت به گذشته وجود دارد. بنابرین لذتی همراه با افسوس و دریغ است.

حرکت دوچرخه ای برای لیلی در شیراز

وی با بیان اینکه نوستالژی، زمینه خلق بسیاری از آثار ادبی جهان را فراهم کرده است، افزود: داستان دوچرخه ای برای لیلی خواننده را به کوچه پس کوچه های شیراز در حدود شش دهه گذشته می برد؛ جایی که من در نوستالژی خود، آن را به طور سلیس و روان به تصویر کشیده ام.

همچنین کرامت یزدانی (اشک)، ناشر و ویراستار این داستان ایرانی گفت: داستان، از قدیمی ترین قالب های هنری است که پیشینه بسیار کهنی دارد و انسان ها آن را به صورت های گوناگون برای یکدیگر نقل و بازگو کرده اند. در هیچ عصری، انسان، بی نیاز از داستان نخواهد شد، زیرا که داستان ها در زندگی او دارای جنبه های پندآموز و عبرت انگیز هستند و به نوعی درس زندگی و تجربه بهتر زیستن را به او می آموزند.

به گفته یزدانی، داستان، در حکم آیینه ای است که تحولات روحی و معنوی آدمی را در طول زمان در خود بازتاب می دهد . تا انسان وجود دارد و متحول است، داستان هم وجود خواهد داشت و تصویر او را در خود نشان خواهد داد .

وی، افزود: انسان های غارنشین، اولین داستان گویان تاریخ بودند. آن ها با روایت داستان هایی از شکار حیوانات یا مبارزه با خطرات طبیعی بخشی از دانش خود را به نسل بعد منتقل می کردند. از آن زمان تا به امروز، بشر در زمینه داستان سرایی و قصه گویی پیشرفت بسیاری داشته است و نویسندگان بسیاری با خلق آثار متنوعی پا به عرصه ادبیات داستانی نهاده اند؛ همواره انسان نیازمند خواندن و شنیدن داستان و انواع گوناگون آن بوده است.

یادآور می شود، کتاب دوچرخه ای برای لیلی، نوشته لیلا روحی، با ویراستاری کرامت یزدانی (اشک)، نویسنده و ویراستار و مترجم شیرازی در 98 صفحه در قطع رقعی امروز 26 خردادماه از طریق انتشارات نویسندگان پارس منتشر و روانه کتابفروشی ها شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "حرکت دوچرخه ای برای لیلی در شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت دوچرخه ای برای لیلی در شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید