رشته های آناتومیکال پاتولوژی و کلینیکال پاتولوژی با دوره آموزش چهار ساله برای هر رشته ایجاد بشود خبرنگاران

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، دانش آموختگان دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی در نامه ای به وزیر بهداشت نوشتند: دو رشته آناتومیکال پاتولوژی و کلینیکال پاتولوژی با دوره آموزش چهار ساله برای هر رشته ایجاد شود.

رشته های آناتومیکال پاتولوژی و کلینیکال پاتولوژی با دوره آموزش چهار ساله برای هر رشته ایجاد بشود خبرنگاران

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ ادکلن شنل، دانش آموختگان دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی در نامه ای به وزیر بهداشت در مورد رشته پاتولوژی نوشتند: پیشنهاد می شود دو رشته آناتومیکال پاتولوژی و کلینیکال پاتولوژی با دوره آموزش چهار ساله برای هر رشته ایجاد شود تا فارغ التحصیلان این رشته از همان ابتدا بصورت شفاف آینده شغلی خود را انتخاب نمایند. البته این اقدام حتما باید همراه با اصلاح جدی تعرفه های تشخیصی نمونه های پاتولوژی همراه باشد.

متن کامل نامه به توضیح زیر است:

استاد ارجمند جناب آقای دکتر سعید نمکی، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ با درود و احترام اینجانبان متخصصین علوم آزمایشگاهی بالینی، اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کشور و دانشآموختگان دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی بر حسب وظیفه معلمی و مسئولیت حرف های خود، موارد زیر را جهت استحضار تقدیم حضور کرده به امید آنکه حضرتعالی که از فرهیختگان؛ دلسوزان و اساتید دانشگاه هستید نسبت به آنالیز موارد زیر در شورا های ذیصلاح دستور مقتضی صادر فرمایید.

1 در اوایل دهه هفتاد اقدامی غیرکارشناسی در حوزه آزمایشگاه رخ داد که سرمنشأ تمام مسائل و انحرافات بعدی در این حوزه تا به امروز بوده است. رشته پاتولوژی که در ایران عمدتاً آناتومیکال پاتولوژی بود و 4 سال برای دریافت این تخصص احتیاج به تحصیل داشت، مورد بازنگری نهاده شد و 4 سال آناتومیکال پاتولوژی به 2 سال آناتومیکال کاهش یافته و 2 سال کلینیکال پاتولوژی به آن اضافه شده و نهایتاً دانشآموختگان مدرک پاتولوژی) آناتومیکال/کلینیکال (دریافت می نمایند. این اقدام موجب آسیب جدی به هر دو وجه کلینیکال و آناتومیکال رشته پاتولوژی شد. به طوری که اغلب فارغ التحصیلان این رشته نه تمایلی به دیدن لام های پاتولوژی داشته و نه تسلطی در بخش کلینیکال دارند. بی شک در صورتی که اقدامی عاجل جهت اصلاح ساختار آموزشی این رشته صورت نگیرد در آیند های نه چندان دور شاهد آسیب جدی به حوزه تشخیص بیماران احتیاجمند به آنالیز نمونه های پاتولوژی خواهیم بود؛ لذا پیشنهاد می شود دو رشته آناتومیکال پاتولوژی و کلینیکال پاتولوژی با دوره آموزش چهار ساله برای هر رشته ایجاد شود تا فارغ التحصیلان این رشته از همان ابتدا بصورت شفاف آینده شغلی خود را انتخاب نمایند. البته این اقدام حتما باید همراه با اصلاح جدی تعرفه های تشخیصی نمونه های پاتولوژی همراه باشد.

2- گذراندن دوره دوساله کلینیکال پاتولوژی در مراکز درمانی زیر نظر کارشناس یا تکنسین آزمایشگاه جهت اخذ مدرک تخصصی بیشتر شبیه به یک طنزی تلخ است تا یک دوره آموزشی مصوب. پیشنهاد می شود هم راستا با دانشگاه های معتبر جهان، رشته کلینیکال پاتولوژی در یک دوره چهار ساله و با همکاری متخصصین علوم آزمایشگاهی) میکروب شناسی، بیوشیمی بالینی، ایمونولوژی، هماتولوژی و.... ارائه شود تا برخلاف شرایط موجود؛ تناسب بین عنوان و محتوی دوره رعایت شود.

3- متاسفانه انحصار در حوزه آزمایشگاه در سی سال گذشته، آسیب جدی به این بخش وارد کرده است. بی گمان یکی از راه های برون رفت از این چالش، تنوع بخشی و ایجاد یک فضای رقابتی علمی در آزمایشگاه است. در همین خصوص تداوم اجرای دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی یکی از راه چاره هایی است که امکان برخورداری مردم عزیز کشورمان را از خدمات آزمایشگاهی با کیفیت مناسب فراهم می سازد. متاسفانه از زمان آغاز اجرای دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی تا به امروز، همکاران پاتولوژیست به جای تمرکز بر روی ارتقاء کیفیت خدمات خود در یک فضای رقابتی سالم، به شیوه های مختلف در برابر اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مقاومت و کارشکنی کرده و با انتشار اطلاعات نادرست و غیرعلمی سعی در انحراف ذهن جامعه خدوم پزشکی دارند. در ارتباط با دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی، علاوه بر پشتوانه قانونی مجلس شورای اسلامی، پشتوانه های محکم از قوانین بین المللی دارد که به عنوان اسناد بین المللی این ادعا می توان به ارائه دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی در بیش از سی دانشگاه آمریکا، دو دانشگاه در کانادا و دانشگاه های کشور های انگلستان، ایرلند و هلند اشاره کرد.

در خاتمه ضمن تشکر از حضرتعالی که همیشه بر قانون، عقل و مستندات علمی تاکید می فرمایید اعلام داشته، تداوم اجرای دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی ضامن برون رفت آزمایشگاه های تشخیص طبی از چالش ها و مسائل فعلی می باشد و نتیجه این اقدام خداپسندانه ارتقاء خدمات تشخیصی و رضایتمندی بیش از پیش پزشکان محترم و مردم شریف خواهد شد. همچنین اینجانبان آمادگی خود را جهت شرکت در جلسات کارشناسی برای اصلاح و بهبود شرایط اسفبار آموزش رشته پاتولوژی اعلام می داریم.

دانش آموختگان دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی

رونوشت ها:

⦁ جناب آقای دکتر علی اکبر حق دوست، معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

⦁ جناب آقای دکتر قاسم جان بابایی، معاون محترم درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

⦁ جناب آقای دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس محترم کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

⦁ جناب آقای دکتر محمدرضا ظفرقندی، رئیس محترم سازمان نظام پزشکی

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "رشته های آناتومیکال پاتولوژی و کلینیکال پاتولوژی با دوره آموزش چهار ساله برای هر رشته ایجاد بشود خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشته های آناتومیکال پاتولوژی و کلینیکال پاتولوژی با دوره آموزش چهار ساله برای هر رشته ایجاد بشود خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید