روبات ها این بشقاب غول پیکر را جارو می نمایند ، تعمیرات و نگهداری هوشمند بزرگ ترین تلسکوپ رادیویی دنیا

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، بزرگترین تلسکوپ رادیویی دنیا از روبات های هوشمند تعمیر و نگهداری یاری می گیرد.

روبات ها این بشقاب غول پیکر را جارو می نمایند ، تعمیرات و نگهداری هوشمند بزرگ ترین تلسکوپ رادیویی دنیا

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل و به نقل از اسپیس، حتی تلسکوپ های رادیویی هم گاهی احتیاج به جاروهای روباتیک دارند. مقامات چینی اخیرا اعلام کردند که تعداد انگشت شماری از روبات های هوشمند برای نگهداری از تلسکوپ رادیویی کروی پانصد متری چین (FAST) - که در حال حاضر بزرگ ترین تلسکوپ رادیویی تک ظرفی در دنیا است، مورد تایید قرار گرفته اند و ظاهرا این روبات های نو آماده استقرار هستند.

نقش اصلی این روبات ها ارزیابی کابل ها و قرقره هایی است که از کابین تغذیه FAST (ساختار معلقی که داده های رادیویی جمع آوری شده به وسیله دیش را جمع آوری می نماید) پشتیبانی می نمایند؛ اتوماسیون تعمیر و نگهداری اهداف لیزری و عملگرها روی بازتابنده؛ تسهیل مونتاژ و جداسازی گیرنده ها؛ نظارت بر تداخل رادیویی؛ و انجام میزان گیری های آب وهوایی کابین 30 تنی.

از آن جایی که کابین تغذیه در ارتفاع 140 متر بالاتر از ساختار ظرف زیر آن قرار گرفته است، طبیعتا نگهداری از آن یک چالش است و با قطر 0.5 کیلومتری ظرف، نگهداری کابل های نگهدارنده کابین تغذیه به همان میزان سخت است. بر اساس مصاحبه با مهندسان روبات ها به وسیله خبرگزاری دولتی شینهوای چین، یکی از مهم ترین کارهای روبات های نو جایگزینی حسگرهای ویژه در ظرف است که به انتقال سیگنال های رادیویی به بالای کابین تغذیه یاری می نماید. این ها در بازتابنده های آلومینیومی که ظرف را تشکیل می دهند، تعبیه شده اند و مممکن است به وسیله کارکنان تعمیر و نگهداری انسانی آسیب ببینند.

داشتن روبات های سبک تر این کار را تا حد زیادی تسهیل می نماید. یکی از مهندسان تیم طراحی روبات گفت: وزن انسان می تواند به بازتابنده آسیب برساند، بنابراین راه چاره فعلی استفاده از بادکنک هایی است که به پشت یک کارگر تعمیر و نگهداری متصل می شوند تا فشار روی بازتابنده کاهش یابد. اما همه می دانیم که این روش خطرناک و ناکارآمد است.

بیشتر بخوانید:

  • اولین تاکسی عمود پرواز اروپا در المپیک تابستانی پاریس

حفظ این بخش و سایر اجزای تلسکوپ یعنی در یک بازه زمانی، اطلاعاتی به وسیله تلسکوپ دریافت نمی گردد. جیانگ پنگ، مهندس ارشد FAST، گفت که این روبات های هوشمند ایمنی عملیاتی و زمان رصد تلسکوپ و در نتیجه کارایی آن را افزایش می دهد.

به گزارش شینهوا، پیش بینی می گردد که این روبات های هوشمند دوره رصد سالانه تلسکوپ را تقریبا 30 روز افزایش دهند. FAST در استان جنوب غربی گوئیژو در یک کارست - دولین طبیعی (یک فرورفتگی توپوگرافی ناشی از انحلال سنگ کربنیک در زیر سطح) واقع شده است. منطقه گنجایشی معادل 30 زمین فوتبال دارد و صدها تپ اختر نو را از زمان شروع به کار شناسایی نموده است. این تلسکوپ نه تنها بزرگترین تلسکوپ رادیویی تک صفحه ای روی زمین است، بلکه با از دست دادن رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو در دسامبر 2020، FAST برای اخترشناسان اهمیت بیشتری پیدا نموده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "روبات ها این بشقاب غول پیکر را جارو می نمایند ، تعمیرات و نگهداری هوشمند بزرگ ترین تلسکوپ رادیویی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روبات ها این بشقاب غول پیکر را جارو می نمایند ، تعمیرات و نگهداری هوشمند بزرگ ترین تلسکوپ رادیویی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید