سیستم اعلام حریق چیست؟ نحوه کار و انواع آن

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، سیستم اعلام حریق به گونه ای طراحی شده است که در مواقع اضطراری هشدارهای لازم را به افراد ارسال می کند تا آن ها بتوانند به سرعت اقدامات لازم را انجام دهند. سیستم آلارم آتش به معنای واقعی، جان ما را نجات می دهد! این سیستم در منازل، دفاتر، کارخانه ها و اماکن عمومی قابل استفاده است و به عنوان جزئی از سیستم امنیتی ساختمان در نظر گرفته می شود.

سیستم اعلام حریق چیست؟ نحوه کار و انواع آن

معرفی متخصص حرفه ای جهت اجرای سیستم اعلام حریق

روش تشخیص سیستم آلارم هر نوع که باشد، اگر زنگ خطر به صدا درآید، به این معنا است که در ساختمان، آتش سوزی رخ داده است. سیستم اعلام حریق همچنین ممکن است دارای یک سیستم سیگنال از راه دور باشد که می تواند از طریق ایستگاه مرکزی به آتش نشانی اطلاع رسانی کند؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم اعلام حریق دارای تعدادی دستگاه است که در هنگام حضور دود، آتش سوزی، مونوکسید کربن یا سایر موارد اضطراری در کنار یکدیگر برای تشخیص و هشدار به افراد از طریق وسایل دیداری و صوتی کار می کنند. این هشدارها ممکن است به طور اتوماتیک از ردیاب های دود فعال شده و آشکارسازهای گرما نیز ممکن است از طریق دستگاه های فعال سازی زنگ خطر، مانند نقاط تماس دستی فعال شوند.

هشدارها می توانند بلندگوهایی باشند که زنگ خطر را به صدا در می آورند و همچنین به دنبال آن یک پیام تخلیه صوتی که به افراد داخل ساختمان هشدار می دهد که از آسانسور استفاده نکنند. بسته به کشور و سازنده دستگاه، می توان سیستم اعلام حریق را در فرکانس های خاص و تُن های مختلف از جمله کم، متوسط و زیاد تنظیم کرد.

مطلب پشنهادی: چک لیست سیستم اعلام حریق

بیشتر سیستم های اعلام حریق در اروپا مانند آژیرها با فرکانس های متناوب کار می کنند. دستگاه های الکترونیکی اعلام حریق در ایالات متحده و کانادا به صورت مداوم یا تنظیم بر روی کدهای مختلف قابل استفاده هستند. دستگاه های هشدار آتش سوزی را می توان در میزان های مختلف صدا نیز تنظیم کرد.

قسمت های تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق

  • پانل کنترل اعلام حریق (FACP): این مؤلفه، قطب اصلی سیستم، ورودی ها، یکپارچگی سیستم، خروجی ها و اطلاعات را کنترل می کند.
  • منبع تغذیه اولیه: معمولاً منبع متناوب غیرقابل تغییر 120 یا 240 ولتی است. یک مدار به سیستم اعلام حریق و اجزای تشکیل دهنده آن اختصاص داده می شود. مدارهای شاخه اختصاصی نباید با مدارهای شاخه جداگانه که انرژی یک دستگاه منفرد را تأمین می کنند اشتباه گرفته شود.
  • منبع تغذیه ثانویه (تهیه نسخه پشتیبان): این مؤلفه که معمولاً از باتری های ذخیره شده اسید سرب یا سایر منابع اضطراری از جمله ژنراتورها تشکیل شده است، برای تأمین انرژی در صورت قطع برق اولیه استفاده می شود. باتری ها می توانند در قسمت پایین پنل یا داخل یک باتری جداگانه در نزدیکی پنل نصب شوند.
  • دستگاه های ورودی: این مؤلفه با واحد کنترل سیستم اعلام حریق کار می کند و به صورت دستی یا اتوماتیک فعال می شود. نمونه هایی از این قبیل می تواند دستگاه هایی مانند ایستگاه های کشش، آشکارسازهای گرما و آشکارسازهای دود و … باشند. هر دو نوع آشکارساز گرما و دود دارای مؤلفه های مختلفی مانند پرتو، فوتوالکتریک، یونیزاسیون و آسپیراسیون هستند.
  • دستگاه اطلاع رسانی هشدار آتش: این مؤلفه از انرژی تأمین شده از سیستم اعلام حریق یا منبع انرژی ذخیره شده دیگر استفاده می کند تا افراد را از لزوم انجام اقدام، معمولاً برای تخلیه سریع ساختمان، مطلع سازد. این کار با استفاده از نور لامپ های رشته ای، لامپ های تابشی، چشمک زن ها، الکترون مکانیکی، آژیر، شاخ الکترونیکی، دودکش، زنگ، بلندگو یا ترکیبی از این دستگاه ها انجام می شود. استروب ها یا از یک لوله زنون (متداول ترین نوع) یا اخیراً از LED ساخته شده اند.
  • رابط های ایمنی ساختمان: این رابط به سیستم اعلام حریق اجازه می دهد تا جنبه های مختلف فضا را کنترل کند. این رابط، ساختمان را برای آتش سوزی آماده می کند و با تأثیرگذاری بر حرکت هوا، روشنایی، کنترل فرآیند و حمل و نقل و نحوه خروج افراد، دود و آتش را کنترل می کند.

نحوه کار سیستم آلارم آتش چگونه است؟

هنگامی که دستگاه های ورودی آغاز به کار می کنند، آن ها سیگنال هایی را به پنل کنترل اعلام حریق ارسال می کنند که مورد اضطراری وجود دارد. سپس پنل، دستگاه های اطلاع رسانی را پس از برخی ارزیابی ها تحریک می کند. متداول ترین دستگاه های اطلاع رسانی، چراغ ها و ماژول های صوتی هستند.

مطلب پشنهادی: راهنمای نصب سیستم های اعلام حریق و جاگیری سنسورهای دود

این دستگاه از نظر شنیداری و بصری، به مردم هشدار می دهد که یک حادثه آتش سوزی رخ داده است. بنابراین مردم می توانند ساختمان را تخلیه کنند. ماژول خروجی یکی دیگر از ابزارهای اصلی خروجی در سیستم های اعلام حریق هستند. آن ها برای ادغام سیستم های اعلام آتش و سایر سیستم های برقی یا مکانیکی در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. ماژول های خروجی سیستم های دیگر را در صورت بروز مشکل کنترل می کنند تا سناریوی آتش سوزی قابل اجرا باشد، به عنوان مثال، آسانسورها را می توان به طبقه همکف هدایت کرد.

در نتیجه، مؤلفه های اصلی سیستم اعلام حریق شامل پنل های اعلام حریق، دستگاه های ورودی و خروجی هستند. این دستگاه ها با یکدیگر هماهنگ هستند و به اصطلاح تیمی کار می کنند. داده های حاصل از دستگاه های ورودی توسط پنل اعلام حریق ارزیابی می شوند. سپس پانل اعلام حریق دستگاه های خروجی را از نظر وجود مشکل فعال می کند.

انواع سیستم های اعلام حریق

سیستم های هشدار آتش می توانند به چهار نوع اصلی به شرح زیر تقسیم کرد:

  • متعارف
  • آدرس پذیر
  • هوشمند
  • بی سیم

مطلب پیشنهادی: بهترین برندهای سیستم اعلام و اطفا حریق کدام اند؟

1- سیستم های اعلام حریق متعارف

در یک سیستم هشدار متعارف، از کابل کِشی فیزیکی برای اتصال چندین نقطه تماس و آشکارساز استفاده می شود. نقاط ساده و آشکارسازها در مناطق مختتلف تنظیم می شوند تا در مواقع ضروری به صدا درآیند.

هر منطقه در پنل کنترل آتش نشانی با لامپ نشانگر، صفحه نمایش متنی یا در برخی موارد هر دو مورد نشان داده شده می شوند. معقول است که هرچه ما بتوانیم یک ساختمان را به مناطق مختلف تقسیم کنیم، مکان یابی زنگ خطر دقیق تر خواهد بود. کنترل پنل به حداقل دو مدار صدا وصل می شود که می تواند دارای هر گونه صدای هشدار دنده ای باشد.

2- سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر

اصل تشخیص یک سیستم آدر س پذیر همان سیستم متعارف است، به جز اینکه به هر ردیاب یک آدرس مشخص داده می شود (معمولاً با استفاده از یک کلید سوئیچ) و کنترل پنل می تواند دقیقاً مشخص کند که کدام آشکارساز یا نقطه تماس، زنگ زدن را آغاز کند. مدار تشخیص به صورت یک حلقه سیمی است و ممکن است حدبیشتر 99 دستگاه به هر حلقه وصل شوند.

معمول است که حلقه با ماژول های جداسازی تعبیه شود تا حلقه تقسیم شده و اطمینان حاصل شود که یک اتصال کوتاه باعث عملکرد عادی سیستم می شود. سیستم هشدار آتش آدرس پذیر، ردیاب هوشمند تلقی نمی شود، زیرا فقط می تواند سیگنال های خروجی را ارائه دهد.

3- سیستم های اعلام حریق هوشمند

یک سیستم هوشمند اعلام حریق توسط یک ردیاب، محیط اطراف خود را ارزیابی می کند. این سیستم از طریق کنترل پنل، آتش و هرگونه خطای به وجود آمده را اعلام می کند، حتی نسبت به تعمیر یا تمیز کردن آشکارسازها اطلاع رسانی می کند.

در واقع سیستم های هوشمند بسیار پیچیده تر از دیگر سیستم های اعلام حریق هستند و امکانات بسیار بیشتری نسبت به سیستم های متعارف یا آدرس پذیر دارند. هدف اصلی آن ها کمک به جلوگیری از بروز هشدارهای اشتباه است. سیستم های هوشمند برای بسکمک از ساختمان بزرگ و کوچک قابل استفاده است.

4- سیستم های اعلام آتش بی سیم

نوع آخر سیستمی که در نظر خواهیم گرفت، سیستم هشدار بی سیم است. این سیستم گزینه جایگزینی مؤثری برای سیستم های اعلام حریق سیمی (سنتی) است. سیستم بی سیم از ارتباطات رادیویی ایمن و بدون مجوز برای اتصال سنسورها و دستگاه ها با کنترلرها استفاده می کند. این سیستم دارای یک مفهوم ساده است که بسکمک از مزایای منحصر به فرد هوشمند بودن را ارائه می دهد.

اهمیت استفاده از سیستم اعلام حریق خانگی

ما آموخته ایم که سیستم های اعلام حریق در بسکمک از ساختمان هایی که روزانه با آن ها سر و کار داریم، از قبل نصب هستند. این سیستم ها برای هشدار دادن به افراد در داخل ساختمان نسبت به شرایط اضطراری ناشی از آتش استفاده می شوند. به ویژه در ساختمان مسکونی که خانوارهای بسکمک در سنین مختلف از کهنسالان گرفته تا بچه ها زندگی می کنند، نصب یک سیستم هشدار آتش خانگی می تواند به افزایش امنیت فضا کمک شایانی کند.

منبع: ویکی ساختمان

به "سیستم اعلام حریق چیست؟ نحوه کار و انواع آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم اعلام حریق چیست؟ نحوه کار و انواع آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید