قدیمی ترین نقشه اروپا؛ برروی تخته سنگِ حکاکی شده

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، پژوهشگران بریتانیایی و فرانسوی این تخته سنگ را که در سرداب نزدیک به یک قلعه باقی مانده بود، قدیمی ترین نقشه موجود از منطقه ای در اروپا می دانند.

قدیمی ترین نقشه اروپا؛ برروی تخته سنگِ حکاکی شده

حکاکی های روی این تخته سنگ شامل خطوط متصل نماد شبکه رودخانه ای و نیز جاده، مزرعه، گورستانی مرتفع، و آبادی است

باستان شناسان می گویند تخته سنگ متعلق به عصر برنز که در سال 1900 در فرانسه کشف و سپس بیش از یک قرن به فراموشی سپرده شده بود، احتمالا کهن ترین نقشه شناخته شده اروپاست.

به نظر می رسد این قطعه سنگ که روی آن با ظرافت حکاکی شده است، متعلق به سال های 2150 تا 1600 پیش از میلاد مسیح باشد که برای نشان دادن نقشه دره رودخانه اودت در غرب بریتانی، از کنده کاری عارضه های سطح زمین به صورت سه بعدی استفاده کرده است.

پژوهشگران بریتانیایی و فرانسوی این تخته سنگ را که در سرداب نزدیک به یک قلعه باقی مانده بود، قدیمی ترین نقشه موجود از منطقه ای در اروپا می دانند.

به گفته آنان، این تخته سنگ چهارهزار ساله به طول 2.2 متر، عرض 1.53 متر و ضخامت 16 سانتیمتر، احتمالا نماد قدرت سیاسی یک ایالت در اوایل عصر برنز بوده است. به رغم قدمت این سنگ، در آن نشانه ای از استهلاک دیده نمی شود که احتمالا به آن علت است که مدت کوتاهی پس از اتمام حکاکی ها، مدفون شده است.

کارشناسان دانشگاه بورنموت و انستیتوی پژوهش های باستان شناسی حفاظتی فرانسه، مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه و دانشگاه بریتانی غربی، حکاکی های روی این تخته سنگ را که شامل دوایر متعدد، اشکال مربع، شکل های فنجانی، خطوط متصل نماد شبکه رودخانه ای و نیز جاده، مزرعه، گورستانی مرتفع، و آبادی است، بررسی کرده اند.

نقوش روی این تخته سنگ ناحیه ای به وسعت 21 در 30 کیلومتر را دربر می گیرد و یک آبادی را نشان می دهد نیز که مرکز آن، محل تلاقی سه رودخانه اودت، ایزوله و استر لِر بوده است.

باستان شناسانِ ناظر بر این پژوهش که در نشریه فرانسوی بولتن دُ لا سوُسیِتِه پرِیهیستوریک فرانسِز منتشر شده است، می گویند احتمالا این نقشه هم زمان با لوح آسمان نِبرا در آلمان حکاکی شده که قدیمی ترین تصویرگری عینی شناخته شده از کائنات است.

به گفته آنان، این دو قطعه سنگ، نشان دهنده میزان دانش نقشه برداری جوامع ماقبل تاریخ است. این تخته سنگ موسوم به سَن بِلِک، در حدود سرانجام عصر برنز آغازین، میان سال های 1900 تا 1640پیش از میلاد، به عنوان بخشی از دیوار های محفظه های سنگی کوچک استفاده می شده که برای اجساد مردگان حکم تابوت را داشته است.

این تخته سنگ را در سال 1900 یک موزه خصوصی در اختیار گرفت، اما سپس در سال 1924 موزه ملی آثار باستانی فرانسه آن را خریداری کرد. این تخته سنگ تا دهه 1990 در خاکریز قلعه گذاشته شده بود، اما در سال 2014 در سرداب آن قلعه پیدا شد.

پژوهشگران در سال 2017 پس از تصویربرداری از آن با دستگاه های اسکن سه بعدی، اهمیت این تخته سنگ را دریافتند.

دکتر کلِمِنت نیکلاس، از دانشگاه بورنموت و یکی از مولفان این پژوهش، به شبکه بی بی سی گفت: این احتمالا قدیمی ترین نقشه یک ناحیه است که تا به امروز یافت شده است. چند نقشه دیگر که روی سنگ حکاکی شده نیز در جهان کشف شده است، اما آن ها عموما فقط شامل برداشت هایی (از مختصات محیط) است. اما این نخستین بار است که نقشه ای یک منطقه را در مقیاس خاص به تصویر می کشد.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید

به "قدیمی ترین نقشه اروپا؛ برروی تخته سنگِ حکاکی شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین نقشه اروپا؛ برروی تخته سنگِ حکاکی شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید