قوانین متناقض بر سر راه شرکت های دانش بنیان دانشگاهی

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در مورد آمادگی دانشگاه ها برای رفتن به سمت فناوری، کارآفرینی و شرکت های دانش بنیان، به تاثیر تناقض قوانین اشاره نمود و گفت: شرکت های دانش بنیان در جایی می توانند کار نمایند که فرصت های شغلی کافی، حمایت های درخور و اقتصاد پویا و فضای کاری مناسب وجود داشته باشد. بعضی از این عوامل مُهیّا نیست و انتظار داریم که دانشگاه، در یک زمینه ناآماده گام های بلندی را بردارد!

قوانین متناقض بر سر راه شرکت های دانش بنیان دانشگاهی

دکتر بابک شکری در گفت وگو با وبلاگ ادکلن شنل، درباره طرح های کارفرمایی این دانشگاه در سال 1400، گفت: داده های موجود در 10 سال گذشته، تقریباً رشد 10 درصدی سالانه را نشان می دهد. بر اساس داده های سال 1400 تا به امروز، حدود 153 طرح پژوهشی کارفرمایی و قرارداد با سازمان های بیرون از دانشگاه بسته شده وحدود 85 میلیارد تومان نیز مبلغ این قراردادها بوده است که مبلغ قابل توجهی است.

وی اضافه نمود: در کل در سال 1400 قراردادهای طرح های کارفرمایی دانشگاه شهید بهشتی از نظر مبلغ در 10 سال گذشته، بیشترین اندازه را داشته، ولی از نظر تعداد، رتبه دوم را در 10 سال گذشته داشتیم.

قوانینی که به جای هم گرا شدن، واگرا می شوند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط موجود، آیا دانشگاه ها آمادگی رفتن به سمت فناوری، کارآفرینی و شرکت های دانش بنیان را دارند؟ گفت: این آمادگی وجود دارد، ولی ما در بعضی موارد، قوانینی داریم که به مرور زمان، به جای این که هم گرا شوند، واگرا می شوند. قوانین باید در حمایت از هم باشند، ولی از آن جا که منشأ تصمیم گیری ها سازمان های مختلف است، قوانینی را وضع می نمایند که در نهایت نه تنها هم گرا نمی شوند، بلکه حالت دافعه پیدا می نمایند.

وی با ذکر مثالی شرح داد: در حوزه کارآفرینی و ایجاد شرکت ها، در مجلس قانونی تصویب شد که اعضای هیئت علمی می توانند شرکت تاسیس نمایند؛ اما مطابق با قانون همسان سازی، عضو هیئت علمی اجازه کار کردن بیرون از دانشگاه را ندارد. این موارد در تناقض هستند و اگر قانون همسان سازی اجرا گردد، اعضای هیئت علمی عملاً نمی توانند به سمت شرکت های دانش بنیان بروند.

شکری خاطر نشان کرد: اگر کسی بخواهد شرکت تاسیس کند و مدیرعامل آن گردد، عملاً از کار دانشگاهی خود می ماند. مگر این که مواردی که برای کار دانشگاهی تعریف می کنیم، به شکل دیگری صورت گیرد که آن هایی که این ظرفیت را دارند، بتوانند در دانشگاه شرکت های دانش بنیان را ایجاد نمایند و این اقدام با وظایف دانشگاهی اعضای هیئت علمی هم سو گردد.

همه دانشگاهیان توانایی تاسیس شرکت دانش بنیان ندارند

وی با بیان این نکته که باید توجه داشت که همه دانشگاهیان توانایی و ظرفیت تاسیس شرکت دانش بنیان ندارد، گفت: بعضی افراد دارای این ظرفیت هستند و باید امکانات را برای آن ها فراهم کرد و آن هایی که این ظرفیت را ندارند، به شکل دیگری فعالیت نمایند. به همین خاطر یک نگاه همه جانبه نگر باید در این زمینه وجود داشته باشد و آیین نامه ها در این راستا تدوین گردد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در خصوص نرخ رشد کارآفرینی و شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها، گفت: من معتقدم که این نرخ کم است و ما در این زمینه رشد چشم گیری نداشته ایم.

شکری، به دلیل پایین بودن آهنگ رشد شرکت های دانش بنیان اشاره نمود و گفت: مواردی مثل شرکت های دانش بنیان و ... همگی مانند یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند. شرکت دانش بنیان در جایی می تواند کار کند که فرصت های شغلی کافی، حمایت های درخور و اقتصاد پویا و فضای کاری مناسب وجود داشته باشد. بعضی از این عوامل مهیا نیست و انتظار داریم که دانشگاه، در یک زمینه ناآماده گام های بلندی را بردارد!

حرکت یک چرخ دنده، نمی تواند یک ماشین را حرکت دهد

وی ادامه داد: بعضی از انتظارات ما دور از واقعیت است. دلیل آن این است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، چرخ دنده های موجود باید در کنار هم به خوبی آغاز به چرخش نمایند، اما بعضی بخش ها معیوب هستند و انتظار داریم که یکی از این چرخ ها، کار کل چرخ های دیگر را انجام دهد!

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی این نگاه را اشتباه دانست و تاکید نمود: باید نگاه همه جانبه نگر وجود داشته باشد که این چرخ ها در کنار هم بچرخند تا ماشین این کشور از نظر مالی و پژوهشی و فناوری حرکت کند. اگر بخشی از این چرخ دنده ها خراب باشد، بقیه چرخ دنده ها می چرخند، ولی منجر به حرکت نمی شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "قوانین متناقض بر سر راه شرکت های دانش بنیان دانشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین متناقض بر سر راه شرکت های دانش بنیان دانشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید