معرفی خوشمزه ترین خوراکی ها و غذاهای سریلانکا به ذائقه ایرانیان

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، اگرچه غذاهای سریلانکا کمی شبیه به غذاهای هند جنوبی است، اما غذاها و خوراکی های این کشور به طور مشخص اصالت مخصوص به خودشان را دارند. البته در طول سال های استعمار و نفوذ کشورهای دیگر، سریلانکا فرهنگ غذایی خود را با ترکیبی از معجون های مختلف کاری و غذاهای خوشمزه تطبیق داده است.

معرفی خوشمزه ترین خوراکی ها و غذاهای سریلانکا به ذائقه ایرانیان

سریلانکا جزیره ای با آب و هوای گرمسیری است، نارگیل و ماهی دو مورد از تاثیرگذارترین اجزای غذاهای سریلانکا هستند. ماهی را به شکل کاری درست می کنند و نارگیل هم یک عنصر غالب در پخت و پز است. برنج و کاری جزء اصلی غذاهای سریلانکا هستند، اگرچه انواع نان، هم نان های مسطح به سبک روتی و هم حتی قرص های نان، بسیار رایج هستند.

محبوب ترین غذاهای سریلانکا

چند نکته را در مورد غذاهای سریلانکا را می توان با قاطعیت گفت: سریلانکایی ها ادویه جات و ترشی جات را دوست دارند، آن ها عاشق غذاهایی هستند که طعم شان در دهان منفجر می شود و همچنین از بسیاری از تنقلات سرخ شده و بسیار خوشمزه هم لذت می برند. بیشتر غذاها و خوراکی هایی در سریلانکا برای خوردن انتخاب می کنید، به ذائقه ایرانیان خوشایند است. در ادامه می پردازیم به خوشمزه ترین غذاهای سریلانکا که حتما باید در سفرتان به این کشور امتحان شان کنید.

1. کاری ماهی و برنج مخلوط - Fish Curry and Mixed Rice

کاری و برنج از رایج ترین غذاهای سریلانکا است.. با سفارش این غذا معمولاً یک بشقاب برنج با میزانی سبزیجات و همچنین کاری انتخابی ماهی دریافت می کنید. قیمت یک بشقاب از این غذا مانند حدود 1.09 دلار است.

2. کاری ماهی شیرین و ترش اسپایسی - Deviled Sweet and Sour Fish Curry

در سریلانکا غذاهای مختلف اسپایسی و تند وجود دارد. این غذا ماهی سرخ شده است که در یک سس شیرین و ترش قرار می گیرد و دوباره با پیاز قرمز و فلفل کمی سرخ می شد. این غذا معمولا با برنج سرخ شده و نان پاراتا (نوعی نان تخت) سرو می شود.

3. کاری ماهی چیلی - Chili Fish Curry

این کاری ماهی خاص در سریلانکا اغلب کمی سنگین و مملو از ترکیب ادویه ها است. به طور کلی این کاری ماهی در سریلانکا بسیار معطر و روغنی است. سس این غذا هم فوق العاده است و معمولا با یک بشقاب بزرگ برنج سرو می شود.

4. کاری دال سریلانکا (پاریپو) - Sri Lankan Dhal Curry - Parippu

کاری دال یکی از رایج ترین غذاهای سریلانکا است. دال که شبیه عدس اما قرمز رنگ است، اغلب در ترکیب زیبایی از ادویه ها پخته می شود و سپس چند قاشق شیر نارگیل به آن اضافه می شود تا یک خورش غلیظ ایجاد شود. کاری دال در سریلانکا همه جا پیدا شده و با انواع برنج و نان سرو می شود.

5. گوتوکولا سامبول (سالاد پنی ورت) - Gotukola Sambol - Pennywort Salad

سبزیجات رایج ترین غذا در سریلانکا نیستند، اگرچه پخت و پز غذاهای سریلانکا به بسیاری از سبزیجات غده ای نیاز دارد. اما گوتوکولا سامبول که یک غذای گیاهی است، جزو خوشمزه ترین غذاهای سریلانکا به شمار می رود.

گوتوکولا کلمه ای است که در سریلانکا برای اشاره به پنی ورت آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد؛ نوعی سبزی که در سراسر جنوب شرقی آسیا رایج است. سمبول واژه ای است که برای توصیف غذا یا چاشنی ای که با استفاده از مواد خام تهیه و مصرف می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین گوتوکولا سامبول اساساً یک نوع سالاد سریلانکایی است.

برای تهیه این غذا، گوتوکولا ابتدا خیلی ریز خرد می شود، سپس با نارگیل رنده شده، پیاز قرمز و چند ادویه اضافی برای چاشنی مخلوط می شود.

6. کاری جک فروت (پولوس) - Young Jackfruit Curry - Polos

غذای های سریلانکا به خاطر کاری هایش معروف است - و پولو یا کاری جک فروت یکی از غذاهای مورد علاقه بسیاری از گردشگرانی است که از سریلانکا بازدید می کنند. جک فروت (نوعی میوه استوایی) در مراحل مختلف رسیدن در سریلانکا مصرف می شود، اما برای تهیه پولو از جک فروت جوان و نارس استفاده می شود. میوه را به تکه های کوچک برش می دهند و در مخلوطی از ادویه های غنی می پزند.

تکه های جک فروت در غذا لطیف هستند و طعمی تقریباً شبیه یک نسخه آبدارتر از سیب زمینی دارند که با ادویه های خوش طعم پخته شده است.

7. کاری چغندر - Beetroot Curry

کاری چغندر یکی دیگر از غذاهای سریلانکا با طعم فوق العاده ای است. برای درست کردن این غذا، چغندرها را قبل از پخته با برخی ادویه جات از جمله دارچین و برگ کاری خرد می کنند. چغندرها پس از پخت کاملا نرم هستند و از نظر طعم هم بسیار غنی شده اند.

8. کوتوی گیاهی -Vegetarian Kottu

کوتو یا کوتو روتی یکی از محبوب ترین غذای های سریلانکا است. این غذا اساساً از تکه های خرد شده گودامبا روتی سریلانکا تشکیل شده است که به نوعی شبیه یک پاراتای (نوعی نان روغنی) غول پیکر است و با مجموعه ای از ادویه ها و انتخابی از گوشت ها یا به صورت گیاهی سرخ شده است.

کوتو روتی به نوعی همبرگر سریلانکا است. غذایی که بسیار خوشمزه است، به عنوان یک غذای سریع در دسترس است، و اساساً مقاومت در برابر آن تقریبا غیرممکن است. کوتو معمولاً با یک کاسه جداگانه سس کاری سرو می شود که برای مرطوب کردن و اضافه کردن طعم به نان صاف سرخ شده استفاده می شود.

9. کوتو تخم مرغ - Egg Kottu

یکی دیگر از انواع کوتو با سبزیجات و تخم مرغ درست می شود - یک ترکیب بسیار خوشمزه. سبزیجات مورد استفاده در این غذا شامل میزانی تره، پیاز و کلم است. گودامبا روتی هم با تخم مرغ ترکیب می شود تا غذا غنی تر و خوشمزه تر شود. استفاده از تخم مرغ همچنین میزانی پروتئین به این غذا اضافه می کند.

10. کوتو پنیر - Cheese Kottu

اگر کوتوی گیاهی همبرگر سریلانکا باشد، کوتوی پنیری هم چیز برگر این کشور است. طعم پودر کاری زرد با پنیر کوتو چند درجه بهتری می شود و این خوراک را به یکی از غذاهای سریلانکا تبدیل می کند که نمی توانید آن را از دست بدهید. پنیر استفاده شده در این غذا پنیر زرد سنتی نیست، بلکه بیشتر شبیه ترکیبی از پنیر و شیر است.

11. ماهی شور سرخ شده - Fried Salted Fish

ماهی کمی سرخ شده و نمکی یک افزودنی دوست داشتنی به غذاهای سریلانکا است. برخلاف کاری تند، ماهی های کوچک به شدت نمک زده و سرخ می شوند، بنابراین ترد هستند. بافت و طعم آن ها با یک بشقاب کاری گیاهی و برنج به خوبی هماهنگ می شود.

ماهی مالدیو یکی از مواد غذایی محبوب برای غذاهای سریلانکا است. ماهی شور در طیف وسیعی از سس های فلفلی سامبول در سریلانکا سرو می شود و اغلب در لونو میریس (یک سس فلفلی و پیازی که با انواع غذاهای سریلانکا همراه است) مورد استفاده قرار می گیرد.

12. برنج و مرغ سرخ شده - Deep Fried Chicken Fried Rice

برنج و مرغ سرخ شده یکی دیگر از لذیذترین غذاهای سریلانکا است. همانطور که از نام غذا بر می آید، برای درست کردن آن، مرغ سرخ شده را با برنج سرخ شده ترکیب می کنند.

13. برنج و تخم مرغ سرخ شده - Egg Fried Rice

اگرچه برنج سرخ شده سریلانکا در یک ووک درست می شود و به نظر می رسد باید در منوی غذاهای خیابانی چینی یا تایلندی قرار داشته باشد، اما برنج سرخ شده سریلانکا طعم غذاهای سریلانکا را دارد. با این وجود، برخی غذاهای تحت تأثیر چینی به عنوان اصلی ترین غذاهای سریلانکا سرو می شوند.

14. بادمجان برنجال (وامباتو موجو) - Brinjal Eggplant - Wambatu Moju

بادمجان برنجال سریلانکا یکی از آن غذاهایی است که از خوردن آن سیر نخواهید شد. البته این غذا بیشتر به عنوان مکمل در کنار غذاهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه بادمجان برنجال، بادمجان با نمک، روغن، سس سویا و شکر تا حد مرگ پخته می شود تا نرم شود و شکر شروع به کاراملی شدن کند.

15. کاری مرغ سریلانکا (کوکول ماس کاری) - Sri Lankan Chicken Curry - Kukul Mas Curry

تسلط کامل بر غذاهای سریلانکا سخت است. به این دلیل که هر کس نسخه خودش را در هر غذا دارد و از قبل هیچ دستور العملی نوشته نشده است. اساساً هیچ دو کاری مرغی در سراسر کشور طعم یکسانی نخواهند داشت، هر کسی دستور پخت و نسبت ادویه ها و مواد تشکیل دهنده مخصوص به خودش را دارد. اما به هر حال کاری مرغ یکی از خوشمزه ترین غذاهای سریلانکا است

16. چیلی کبرا - Cobra Chillies

چیلی کبرا دقیقاً یک غذای سریلانکایی نیست، اما این فلفل های چیلی برای طرفداران غذاهای تند، بسیار مجذوب کننده خواهند بود. این چیلی های کوچک که به چیلی کبرا معروفند بسیار خوشمزه هستند، اما اگر در خوردن آن ها احتیاط نکنید، حتما دهان تان را می سوزانند!

17. اِلا باتو (کاری بادمجان تایلندی) - Ela Batu - Thai Eggplant Curry

غذاهای سریلانکا شامل یک غذای کاملاً شبیه به کاری سبز تایلندی هستند که به نام الا باتو شناخته می شود.

از بادمجان تایلندی، که بادمجان های کوچک به میزان توپ گلف هستند، در این غذا استفاده می شود، به علاوه سس کاری سبز مشابه، اما منحصر به فرد سریلانکا. این غذا نسبت به یک کاری سبز معمولی تایلندی کمتر شیرین است و ادویه بیشتری دارد.

18. کاری ماهی مرکب - Squid Curry

برای درست کردن این غذا که بیشتر در جافنا پیدا می شود، ماهی مرکب قبل از سرخ شدن با فلفل، پیاز و سس گوجه فرنگی پر از ادویه، به قطعات کوچک خرد می شود.

19. کاری میگو آب نباتی - Candies Shrimp Curry

این میگوهای سیاه رنگ کوچک بیشتر در جافنا سرو می شوند. این غذا بسیار خوشمزه است و ترکیبی شگفت انگیز از ادویه کاری که همه قسمت های میگوها را پوشانده.

20. هاپر تخم مرغ (آپا) - Egg Hoppers - Appa

این غذا که به نام آپا نیز شناخته می شوند، یکی از نمادین ترین غذاهای سریلانکا است. کار با یک خمیر پنکیک ساده شروع می شود که با شیر نارگیل تزیین شده است. بخش منحصر به فرد فرایند طبخ این است که غذا در یک واک کوچک مانند تابه های گرد پخته می شوند تا خمیر ضخیم و نرم در ته پخته شود و در اطراف لبه ها نازک و ترد شوند. این غذا را می توان ساده یا با یک تخم مرغ سرخ شده در وسط آن سفارش داد.

هاپر رشته ای نیز وجود دارد که از خمیر غلیظ تری بر پایه آرد برنج درست می شود و به صورت رشته های نازک درآمده و سپس بخارپز می شود. هاپر رشته ای معمولاً برای صبحانه یا شام همراه با انواع کاری مختلف خورده می شود.

21. پل سامبولا - Pol Sambola

این غذای سریلانکا، اتما یکی از ساده ترین نسخه ها برای تهیه را داشته باشد، اما یکی از شگفت انگیزترین غذاهای سریلانکا است که به جهان عرضه شده است.

طعم نارگیل در این غذا برجسته است، میوه ای که در آشپزی سریلانکا بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. Pol salmbol صرفاً مخلوطی از نارگیل خرد شده، پودر چیلی یا فلفل خشک، آب لیموترش، پیاز قرمز و نمک است. اما باور کنید، خوردن هر لقمه این غذا مانند یک معجزه است که به حقیقت می پیوندد. پول سامبولا برای خوردن با نان، روتی یا روی برنج یا کاری مناسب است. در واقع خوردن این غذا با هر چیزی یا حتی به تنهایی خوشمزه است.

22. لونو میریس - Lunu Miris

پیاز کوبیده شده و سس چیلی سریلانکا معروف به lunu miris تقریباً یکی دیگر غذاهای خوشمزه سریلانکا است. لونی میریس ترکیبی از فلفل قرمز، پیاز، نمک و گاهی چند تکه ماهی مالدیو برای اضافه کردن طعم بیشتر است. مواد تشکیل دهنده با استفاده از هاون سریلانکایی (بیشتر شبیه یک سنگ صاف و وردنه است) به یک خمیر بزرگ تبدیل می شوند. نتیجه کار یک سس چیلی سمبول فوق العاده است که تقریباً با همه چیز هماهنگ می شود.

23. روتی پروتئین - Roti Protein

این یک غذای رایج سریلانکایی نیست، اما پس از خوردن این بوریتوی روتی در کندی، حتما شما هم آن را در لیست خوشمزه ترین غذاهای سریلانکا قرار خواهید داد. اگرچه پروتئین غذا معمولا تماما از سویا است، اما طعم این غذای خاص تقریباً مشابه با طعم گوشت بسیار لطیف و تخم مرغ است.

منبع: الی گشت

به "معرفی خوشمزه ترین خوراکی ها و غذاهای سریلانکا به ذائقه ایرانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خوشمزه ترین خوراکی ها و غذاهای سریلانکا به ذائقه ایرانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید