نخستین جشنواره حلوا مغزی در روستای طرق کوه سرخ برگزار گشت

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، نخستین جشنواره حلوا مغزی در روستای طرق کوه سرخ برگزار شد.

نخستین جشنواره حلوا مغزی در روستای طرق کوه سرخ برگزار گشت

رضا یوسفی اضافه نمود: حلوا مغزی از سوغات فصلی، خوشمزه در منطقه کوه سرخ است که به عنوان شیرینی خانگی برای دورهمی ها، شب نشینی ها و ایام عید و هم به عنوان صبحانه یا ناهار با نان برای مردانی که به سر مزرعه و بیابان می فرایند، استفاده می شود.

مسئول کنندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر درباره شیوه پخت این حلوا اظهار کرد: شیره انگور را داخل ظرفی چدنی به نام دیگ ریگی می ریزند تا جوش بخورد با وسیله ای چوبی به نام کفچه شیره انگور در حال جوشیدن را زیر و رو می کنند تا زمانی که رنگش عوض شود.

یوسفی گفت: بعد دیگ را کنار می گذارند تا سرد شود، سپس سه ظرف کف داخل شیره انگور می ریزند و مخلوط می کنند.

او یادآور شد: کف از ریشه گیاهی به نام بیخ یا چوبک تهیه شده که با جوشاندن آب این گیاه وهم زدن این آب در ظرفی سفالی به نام تغار با دسته ای از چوب نازک گز، بعد از حدود نیم ساعت آب به کف تبدیل می شود و ظرف یا همان تغار پر ازکف می شود، البته همین کف زنی از سرگرمی های مردم در شبهای زمستان و شب نشینی است که با اضافه نمودن شکر یا شیره انگور مانند یک بستنی زمستانی خوشمزه و پرطرفدار است.

مسئول کنندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر شرح داد: بعد از اضافه نمودن کف به دیگ ریگی، رنگ شیره سفید می شود و کم کم طلایی رنگ می شود که در این مرحله به آن نقره می گویند، در این زمان چوب نازکی را داخل دیگ می زنند و با انگشت آن را لمس می کنند، آماده بودن حلوا را این گونه آزمایش می کنند.

یوسفی ادامه داد: سپس مغز گردو، کنجد و مغز دانه زردآلو را به میزان لازم داخل دیگ می ریزند و بعد از اینکه مخلوط شد، حلوای آماده شده را داخل اتاقی پارچه ای تمیز پهن می کنند و کمی آرد می پاشند و حلواها را به صورت اصطلاحا قرص قرص می ریزند و برای مصرف داخل یک قابلمه بزرگ می گذارند.

او به ظرفیت های گردشگری این روستا اشاره کرد و گفت: روستای طرق یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان کوهسرخ و دارای بافت پلکانی است. از جاذبه های طبیعی این روستا چشم انداز ها زیبای باغات در طول فصل های سال و همچنین رودخانه دائمی نابای است که در طول سال دارای آب و جاری است.

مسئول کنندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشمر با بیان این که در روستای طرق دو اقامتگاه بومگردی فعالیت می کند، اضافه نمود: این روستا به دلیل دارا بودن گونه های مختلف خوراک و شیرینی به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری خوراک در شهرستان کوه سرخ شناخته می شود.

منبع: همگردی

به "نخستین جشنواره حلوا مغزی در روستای طرق کوه سرخ برگزار گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین جشنواره حلوا مغزی در روستای طرق کوه سرخ برگزار گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید