پیکی بلایندرز؛ 15 نقش آفرینی برتر کیلین مورفی بر اساس امتیاز IMDb

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، کیلین مورفی بازیگر مستعد ایرلندی با ایفای نقش تامی شلبی در سریال محبوب پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) در جایگاه یک ستاره قرار گرفت و در حال حاضر یکی از پرکارترین بازیگران هالیوود است. فرقی نمی کند در نقش رهبر مقتدر خانواده شلبی ظاهر شود یا با بازی های روانی مقابل بتمن قرار بگیرد، در هر صورت با عملکرد خیره کننده اش شخصیت تماشایی را خلق می کند.

پیکی بلایندرز؛ 15 نقش آفرینی برتر کیلین مورفی بر اساس امتیاز IMDb

کیلین مورفی در دهه گذشته خود را در ژانرهای مختلف محک زده و نشان داده که از پس ایفای نقش های سخت به خوبی برمی آید و می تواند همدلی مخاطب را نسبت به منفورترین شخصیت ها هم برانگیزد. در مورد بهترین نقش آفرینی او اختلافات زیادی وجود دارد اما امتیاز IMDb سنگ محک خوبی برای نشان دادن بهترین فیلم های او از نگاه مخاطبان است. در ادامه به بهانه حضور تاثیرگذارش در قسمت دوم یک مکان ساکت A Quiet Place Part II، 15 نقش آفرینی برتر او را با هم بررسی می کنیم.

15- روی لبه (On The Edge)

  • سال انتشار: 2001
  • کارگردان: جان کارنی
  • سایر بازیگران: تریشا وسی، استیون ری، جاناتان جکسون
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7 از 10

روی لبه از معدود فیلم های کمدی کارنامه کیلین مورفی درباره پسر جوانی به نام جاناتان بریچ است که پس از مرگ پدرش دچار فروپاشی عصبی می گردد و با یک اقدام به خودکشی ناموفق خودش و دیگران را به دردسر میندازد. جاناتان برای گذراندن دوران محکومیتش یا باید زندان را انتخاب کند یا 3 ماه در یک بیمارستان روانی بستری گردد.

او در این کمدی سیاه نقش مردی که از نظر روانی ثبات ندارد را با ظرافت تمام اجرا می کند. جاناتان سعی دارد همه اطرافیان و البته خودش را متقاعد کند که مشکل خاصی ندارد و بی علت در بیمارستان بستری است، فارغ از این مسائل روانی او ریشه دارتر از چیزی است که فکر می کند. مورفی در روی لبه گستره وسیع توانایی هایش در بازیگری را به رخ می کشد و حضور تاثیرگذاری دارد.

14- آنتروپوید (Anthropoid)

  • سال انتشار: 2016
  • کارگردان: شان الیس
  • سایر بازیگران: جیمی دورنان، آنا گیزلرووا، توبی جونز، مارچین دوروچینسکی
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

آنتروپوید از یک عملیات واقعی در جنگ جهانی دوم اقتباس شده و هرچند آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت اما اثر تماشایی از آب درآمد. نام فیلم از عملیات آنتروپوید می آید که در سال 1942 رخ داد در آن سربازان تبعیدی چکسلواکی نقشه ترور راینهارد هایدریش یکی از افسران تاثیرگذار ارتش نازی را طراحی و اجرا کردند.

کیلین مورفی ایفاگر نقش استوار یوزف گابچیک مغز متفکر این عملیات است و اقتدار، زیرکی و مدیریت این سرباز وطن پرست را به خوبی تصویر کرده است. او به خاطر این فیلم نامزد جایزه شیر چک شد و نشان داد که از عهده ایفای نقش یک سرباز چکسلواکی به خوبی برآمده و نظر مثبت منتقدان این کشور را جلب کرد.

به جز مورفی سایر بازیگران هم در آنتروپوید عملکرد قابل توجهی داشتند؛ برای مثال جیمی دورنان که بیش تر با فیلم های تجاری شناخته می گردد در این جا نقش سرباز تبعیدی به نام جان کابیس را با ظرافت تمام اجرا کرده است.

13- صبحانه در پلوتون (Breakfast On Pluto)

  • سال انتشار: 2005
  • کارگردان: نیل جوردن
  • سایر بازیگران: لیام نیسون، استیون ری، برندن گلیسون، لیام کانینگهام
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

صبحانه در پلوتون ماجرای پسری به نام پاتریک است که در کودکی رها و از طریق کشیش شهر که پدر بیولوژیکش هم هست و از این موضوع اطلاعی ندارد به سرپرستی گرفته می گردد. پاتریک در سن نوجوانی رفتارهای متفاوتی نشان می دهد و به آرایش و سبک زندگی دختران علاقه نشان می دهد. کم کم به هویتش به نام یک تراجنسیتی پی می برد اما از سمت خانواده طرد می گردد و برای یافتن مادرش راهی سفری ناشناخته گردد.

کیلین مورفی از عهده نشان دادن تفاوت های پاتریک و سرخوردگی و آزاری که از عدم پذیرش و تحقیر اطرافیانش سرچشمه می گیرد، به خوبی برآمد. هرچند صبحانه در پلوتون بهترین نقش آفرینی او نیست اما می توانست مثل فیلم پسرها گریه نمی کنند (Boys Dont Cry) و اسکار هیلاری سوانک، با توجه منتقدان همراه باشد که البته این اتفاق نیفتاد.

12- کوهستان سرد (Cold Mountain)

  • سال انتشار: 2003
  • کارگردان: آنتونی مینگلا
  • سایر بازیگران: جود لا، نیکول کیدمن، رنه زلوگر، جک وایت، ناتالی پورتمن
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

کوهستان سرد یکی از متفاوت ترین فیلم های جنگی است که با کسب 70 نامزدی در جشنواره های مختلف (از جمله 7 نامزدی اسکار) نشان داد که از نظر منتقدان اثر ارزشمندی است. ماجرا در خلال جنگ داخلی آمریکا می گذرد و درباره دختر جوانی (نیکول کیدمن) است که باید با دوری معشوق سربازش (جود لا) کنار بیایید و در شرایط سخت جنگی برای زنده ماندن تلاش کند.

داستان کوهستان سرد ساده است و احتمالا فیلم های مشابه دیگری را هم با همین طرح دیده اید اما آنچه آن را از سایر آثار هم ترازش متمایز می کند نقش آفرینی های ظریف و شسته ورفته است؛ مثلا ناتالی پورتمن و رنه زلوگر در نقش های فرعی عملکرد خیره کننده ای دارند یا کیلین مورفی که ایفاگر نقش سرباز سرسختی به نام باردولف است، علیرغم حضور بسیار کوتاهش عملکرد درست و تماشایی را ارائه می دهد و در حد و مقدار یک بازیگر حرفه ای ظاهر می گردد.

11- آفتاب (Sunshine)

  • سال انتشار: 2007
  • کارگردان: دنی بویل
  • سایر بازیگران: کریس ایوانز،رز بیرن، میشل یئو، کلیف کریتس، تروی گاریتی
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

آفتاب دومین همکاری کیلین مورفی و دنی بویل پس از فیلم آخرالزمانی 28 روز بعد (28 Days Later) است. ماجرا در سال 2057 و جهانیی می گذرد که خورشید در آن کم فروغ تر از هر دوره دیگری است. یک تیم متخصص مامور می شوند با سفینه فضایی ایکاروس 2 به خورشید سفر کنند و با ایجاد فعل و انفعالات پیچیده، این ستاره را از خاموشی و جهان را از نابودی نجات دهند.

کیلین مورفی در این فیلم ایفاگر نقش رابرت کاپا فیزیکدانی است که راه اندازی دستگاه بمب ستاره ای را بر عهده دارد. او برای نزدیک شدن به نقش از تجربیات فیزیک دان مشهور برایان کاکس بهره گرفت و به باور کاکس در این فیلم درخشان ظاهر شده و شباهت زیادی به یک فیزیک دان واقعی دارد. مورفی به خاطر این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم مستقل بریتانیا و فیلم و تلویزیون ایرلند شد.

آفتاب فیلم مستقلی است که به علت عدم در دستیابی به موفقیت های بزرگ تجاری، آن طور که باید و شاید از طریق منتقدان دیده نشد اما بدون شک فیلم علمی تخیلی درجه یکی است که از تماشای آن پشیمان نخواهید شد.

10- شکسته (Broken)

  • سال انتشار: 2012
  • کارگردان: روفوس نوریس
  • سایر بازیگران: تیم راث، روری کینیار، بیل میلنر
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

پیچیدگی های سن بلوغ درون مایه اصلی داستان این درام بریتانیایی را تشکیل می دهد. ماجرا درباره دختر نوجوانی است که شاهد چند حمله خشونت آمیز در همسایگی شان است. کیلین مورفی نقش معلم موردعلاقه او را ایفا می کند که به دروغ متهم است که یکی از همسایه هایش را باردار کرده است.

شکسته صحنه های خشونت بار زیادی دارد اما مهم تر از درگیری های فیزیکی، مسائل درونی است که شخصیت ها با آن دست و پنجه نرم می کنند و مورفی از پس نشان دادن فشار مضاعفی که بر این معلم وارد می گردد به خوبی برآمده و در مجموعه نمره قابل قبولی دریافت می کند.

9- یک مکان ساکت: بخش 2 (A Quiet Place Part II)

  • سال انتشار: 2021
  • کارگردان: جان کرازینسکی
  • سایر بازیگران: امیلی بلانت، میلیسنت سیموندز، نوآ جوپ، جایمن هانسو
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

قسمت اول یک مکان ساکت در سال 2018 اکران شد و فیلم نامه متفاوت و بازی های خوب، آن را به یک فیلم ترسناک درجه یک و درخور توجه تبدیل کرد. قسمت دوم این فیلم بالاخره پس از تعویق های پی درپی ناشی از همه گیری کرونا در سال 2021 اکران شد.

خانواده ابوت پس از مرگ لی باید به زندگی ادامه دهند و برای نجات خودشان با هیولاهای عجیب و غول آسایی که به صدا حساس هستند مبارزه کنند. کیلین مورفی مهم ترین بازیگری است که به قسمت دوم یک مکان ساکت اضافه شد و ایفای نقش اِمت یکی از دوستان قدیمی خانواده ابوت را بر عهده دارد. او با بحران از دست دادن عزیزانش روبرو شده و انزوا را انتخاب کرده است.

اِمت نقش چالش برانگیزی در کارنامه مورفی است که از پس پیچیدگی های این مرد منزوی به خوبی برآمده و به احتمال زیاد در قسمت های بعدی یک مکان ساکت هم حضور خواهد داشت. شخصیت اِمت و سرنوشتش شباهت زیادی به حال و روز بسیاری از ما که ناامید شدیم و ترجیح می دهیم هیچ کاری نکنیم، دارد و شاید به همین دلیل است که مخاطب ارتباط خوبی با آن برقرار می کند.

8- بادی که در مرغزار می وزد (The Wind That Shakes The Barley)

  • سال انتشار: 2006
  • کارگردان: کن لوچ
  • سایر بازیگران: پادریک دلینی، لیام کانینگهام، مری اوریوردن، مری مورفی
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10

بادی که در مرغزار می وزد محصول مشترک انگلستان، ایرلند، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، بلژیک و سوئیس از حوادث واقعی مبارزات استقلال ایرلند الهام گرفته شده و روایتگر ماجرای دو برادر ایرلندی است که برای جنگ علیه بریتانیا به نیروهای چریکی می پیوندند و درگیر ماجراهای غیرمنتظره ای می شوند. تعلیق و هیجان مستتر در لحظات مختلف فیلم، تماشای آن را به تجربه ای متفاوت و دوست داشتنی تبدیل می کند.

کیلین مورفی ایفاگر نقش یکی از این دو برادر است که از پس لحظات احساسی فیلم به خوبی برآمده و از آنجایی که به اصالت ایرلندی خودش هم نزدیک است، یکی از بهترین نقش آفرینی های کارنامه او است.

بادی که در مرغزار می وزد هم از سوی مخاطبان و هم از سوی منتقدان مورد توجه قرار گرفت؛ به طوری که به پرفروش ترین فیلم ایرلندی تاریخ تبدیل شد و جوایزی مثل نخل طلای جشنواره کن 2006 را هم از آن خود کرد.

7- 28 روز بعد (28Days Later)

  • سال انتشار: 2002
  • کارگردان: دنی بویل
  • سایر بازیگران: نائومی هریس، مگان برنز، کریستوفر اکلستون، برندن گلیسون
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.6 از 10

این فیلم آخرالزمانی شباهت زیادی به حال و روز این روزهای جهان دارد و جالب است بدانید که در دوران همه گیری کرونا بسیار دیده شد و نامش دوباره سر زبان ها افتاد. ماجرا در شهر لندن اتفاق می افتد جایی که ویروس مرگباری شیوع پیدا کرده و مبتلایان را به زامبی تبدیل می کند. جیم (کیلین مورفی) و سلنا (نائومی هریس) بازماندگانی هستند که باید برای حفظ بقا با زامبی ها مبارزه کنند.

28 روز بعد مملو از صحنه های پرتنش و احساسی است و بدون شک جیم یکی از متفاوت ترین و بهترین نقش آفرینی های مورفی است. فیلم با واکنش های مثبتی روبرو شد و با فروش 82 میلیون دلاری استقبال باورنکردنی را تجربه کرد، این در حالی بود که بودجه ساخت آن 8 میلیون دلار بود.

6- دانکرک (Dunkirk)

  • سال انتشار: 2017
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • سایر بازیگران: فیون وایتهد، تام گلین- کارنی، جک لودن، هری استایلز، تام هاردی، کنت برانا
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10

کریستوفر نولان معمولا ترجیح می دهد از بازیگرانی که پیش تر با آن ها همکاری کرده در فیلم هایش استفاده کند، کیلین مورفی یکی از بازیگران موردعلاقه او است که در دانکرک حضوری تاثیرگذاری دارد. این فیلم از بهترین آثار سال 2017 است و با استقبال بالای منتقدان روبرو شد. دانکرک در مجموع 8 نامزدی اسکار کسب کرد و از این میان اسکار بهترین میکس صدا، بهترین تدوین صدا و بهترین تدوین را از آن خود کرد.

فیلم در بازه جنگ جهانی دوم می گذرد و روایتگر ماجرای واقعی عملیات تخلیه دانکرک است. این عملیات بعد از محاصره سربازان متحد انگلیس، کانادا، بلژیک و فرانسه از طریق نیروهای آلمانی در بندر دانکرکِ فرانسه شروع می گردد. کریستوفر نولان این واقعه مهم را به صورت قصه های جداگانه ای که در یک زمان واحد اتفاق می افتند، روایت می کند.

کیلین مورفی در دانکرک عهده دار نقش سربازی است که از طریق یک کشتی غیرنظامی نجات پیدا می کند اما وقتی متوجه می گردد کشتی به دانکرک بازمی گردد برای زنده ماندن با سرنشینان کشتی درگیر می گردد. نقش او در فیلم کوتاه است اما به تصویر کشیدن فروپاشی عصبی، ترس و استیصال این سرباز درمانده به مقدار ای ظریف است که برای همیشه در فکر طرفدارانش ماندگار شد.

5- بتمن شروع می کند (Batman Begins)

  • سال انتشار: 2005
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • سایر بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، لیام نیسون، کیتی هولمز، گری الدمن
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.2 از 10

شخصیت مترسک با بازی کیلین مورفی برای اولین بار در بتمن شروع می کند، اولین قسمت از سه گانه محبوب کریستوفر نولان به بینندگان معرفی گشت. نولان در این فیلم روایتگر زندگی بروس وین (کریستین بیل) از کودکی تا بزرگ سالی است و نحوه روبرو او با ترس هایش و تبدیل شدن به یکی از محبوب ترین ابرقهرمان های شهر گاتهام را روایت می کند.

مرد خفاشی در بتمن شروع می کند با دو ابر شرور عجیب وغریب به نام های رأس الغول (لیام نیسون) و مترسک مبارزه می کند. مترسک در حقیقت یک روانشناس فاسد به نام دکتر جاناتان کرین است که در بیمارستان روانی آرکهام کار می کند و به قاچاق مواد در شهر گاتهام مشغول است.

این ابر شرور جنبه های شخصیتی پیچیده ای دارد و حضور او در سه گانه نولان که نسبت به سایر آثار دی سی فضای تاریک و رئالی دارد، عجیب تر هم هست اما مورفی با عملکرد خیره کننده اش شخصیتی مرموز، ماندگار و باورپذیری را خلق کرده که تماشای فیلم را بسیار لذت بخش می کند.

4- شوالیه تاریکی برمی خیزد (The Dark Knight Rises)

  • سال انتشار: 2012
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • سایر بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، گری اولدمن، ان هتوی، تام هاردی
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.4 از 10

کیلین مورفی در همه فیلم های سه گانه بتمنِ کریستوفر نولان حضور دارد . او در آخرین قسمت یعنی شوالیه تاریکی برمی خیزد، بازمی گردد تا داستان نصفه کاره اش را به اتمام برسد. دکتر جاناتان کرین در بدترین اوضاع واحوال گاتهام از زندان آزاد می گردد و در این حالی است که بین (تام هاردی) کنترل شهر را به دست گرفته. دکتر کرین به نام قاضی کارش را شروع و برای شهروندان عادی و ثروتمندان شهر حکم صادر می کند.

هرچند جاناتان کرین در شوالیه تاریکی برمی خیزد از لباس مبدل مترسک استفاده نمی کند اما نقش آفرینی مورفی در حد مقدار یک ابر شرور تماشایی و دلهره آور است.

3- تلقین (Inception)

  • سال انتشار: 2010
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • سایر بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، کن واتانابه، جوزف گوردون لویت، ماریون کوتیار، اولیوت پیچ، تام هاردی
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.8 از 10

تلقین یکی از بهترین همکاری های کریستوفر نولان و کیلین مورفی است. این فیلم هم در راستای میل سیری ناپذیر او به بازی با زمان ساخته شده و داستان گروهی از متخصصان به سرکردگی فردی به نام دام کاب (لئوناردو دی کاپریو) است که می توانند به رویای افراد نفوذ کنند و اطلاعاتی را بدزدند یا سکانس هایی را در رویاهایشان جا دهند. مورفی در این فیلم ایفاگر نقش سرمایه داری به نام رابرت فیشر است که رویاهایش مورد حمله این تیم قرار می گیرد.

بازی مورفی در فیلم دقیقا به مقدار است در عین درست و تماشایی بودن مانع از دیده شدن سایر شخصیت ها نمی گردد و در حد مقدار اسامی بزرگی مثل لئوناردو دی کاپریو، کن واتانابه، ماریان کوتیار و تام هاردی ظاهر شده است؛ این دقیقا همان چیزی است که اثری در حد مقدار تلقین به آن نیاز دارد. فیلم در مجموع برنده چهار جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم برداری، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا و بهترین جلوه های ویژه شد و خاتمه عجیب و غیرمنتظره آن برای همیشه در تاریخ سینما و فکر طرفداران ماندگار شد.

2- پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)

  • سال انتشار: 2012 تا به امروز
  • کارگردانان: آنتونی بیرن، اتو باتهرست، تام هارپر، کلم مک کارتی
  • سایر بازیگران: هلن مک کروری، پاول اندرسون، آنابل واریس، تام هاردی، سوفی رندل، جو کول
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.8 از 10

فیلم های سینمایی کارنامه کیلین مورفی از آثار تلویزیونی او بیش تر است اما شکی نیست که با ایفای نقش تام شلبیِ پیکی بلایندرز در حد و مقدار یک ستاره مطرح شد و بیش تر مخاطبان او را به خاطر نقش این گانگستر زیرک و بی رحم به خاطر می آورند.

ماجرا در دهه 20 میلادی و پس از جنگ جهانی اول روایت می گردد و داستان های خانواده گانگستری را به تصویر می کشد که به سرکردگی کهنه سربازی به نام تامی شلبی کنترل خیابان های بیرمنگام را در دست دارند و برای گذران زندگی روزمره هر عمل خلافی را انجام می دهند؛ از قتل و غارت گرفته تا شرط بندی غیرقانونی.

شخصیت های به یادماندنی زیادی در پیکی بلایندرز حضور دارند اما بدون شک تامی شلبی ستاره این سریال تلویزیونی است؛ گانگستری خونسرد و بی رحم که همه ماجراهای خانواده بر پایه تصمیم های او شکل می گیرد. او به مقدار ای بلندپرواز است که از افشای هویت واقعی اش ابایی ندارد و در فصول آخر باهوش سرشارش وارد دستگاه حکومتی می گردد. تامی در مجموع یکی از شخصیت های منفی سریال است اما کیلین مورفی با ظرافت تمام از او یک شخصیت مجذوب کننده و دوست داشتنی ساخته است.

فصل ششم پیکی بلایندرز ساخته شده و به زودی پخش خواهد شد. باید ببینیم تامی شلبی که این بار یک سیاستمدار است چه دردسرهایی برای خودش و خانواده اش درست خواهد کرد.

1- شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

  • تاریخ انتشار: 2008
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • سایر بازیگران: کریستین بیل، هیث لجر، مایکل کین، گری اولدمن، آرون اکهارت، مگی جیلنهال
  • امتیاز IMDb به فیلم: 9 از 10

و اما جایگاه اول این فهرست به دومین قسمت از سه گانه بتمن یعنی شوالیه تاریکی اختصاص دارد. هرچند ستاره فیلم هیث لجر فقید است و هنوز هم به باور بسیاری بهترین جوکر تاریخ سینما را خلق کرده اما از عملکرد خوب کیلین مورفی در نقش مترسک هم نمی توان گذشت.

نقش مترسک در این فیلم مثل قسمت اول محوری نیست اما حضورش به مقدار شوالیه تاریکی برمی خیزد کوتاه نیست و تنها به چند سکانس محدود نمی گردد. در این جا او باند قاچاق خودش را دارد و بین گنگ ها و اوباش شهر مواد توزیع می کند. همین داستان به مورفی امکان دیوانه بازی اساسی می دهد و از یک ابرشرور منفور شخصیت تماشایی می سازد که مخاطبان از تماشای سکانس های مربوط به او لذت می برند و آرزو می کنند در شوالیه تاریکی برمی خیزد هم در لحظات بیش تری حضور داشت.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "پیکی بلایندرز؛ 15 نقش آفرینی برتر کیلین مورفی بر اساس امتیاز IMDb" امتیاز دهید

1 کاربر به "پیکی بلایندرز؛ 15 نقش آفرینی برتر کیلین مورفی بر اساس امتیاز IMDb" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیکی بلایندرز؛ 15 نقش آفرینی برتر کیلین مورفی بر اساس امتیاز IMDb"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید