کشف آثار باستانی در زیرزمین یک مسجد ، کوشش برای رمزگشایی نوشته ها

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد، از شناسایی آثار معماری و شواهد باستان شناختی در زیر مسجد جامع نوش آباد اطلاع داد.

کشف آثار باستانی در زیرزمین یک مسجد ، کوشش برای رمزگشایی نوشته ها

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، رضا نوری شادمهانی رئیس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد گفت: مسجد جامع نوش آباد، از بناهایی است که نوعی شکل گیری و توسعه تاریخی در آن دیده می گردد و هم محراب مقرنس کاری شده خشتی مربوط به دوره پیشا سلجوقی دارد تا شواهد معماری مربوط به دوره کنونی در آن داریم.

او اضافه کرد: آثار موجود در مسجد جامع نوش آباد بر اساس شواهد تاریخی می تواند یک منبع مطالعاتی برای علاقه مندان معماری به طور عام و پژوهشگران دوره اسلامی به طور خاص باشد.

سرپرست هیئت حدس باستان شناختی در مسجد جامع نوش آباد، گفت: گمانه شماره یک، در کف ایوان شمالی، سفال های ایلخانی و قبل از آن و قطعات کاشی لعابدار که بعضی از آنها حرفی دیده می گردد که این کاشی ها متعلق به ایوان شمالی بوده و کاربرد کتیبه داشته است، اما از بدنه جدا شده و برای پرشدگی در کف استفاده شده است.

او اضافه کرد: کشف این قطعات ایلخانی و به ویژه قطعات کاشی کمک می نماید تا خلأ اطلاعاتی در خصوص شکل و صورت مسجد در دوره ایلخانی را بازآفرینی نموده و مقدمه ای برای بازسازی عصر ایلخانی مسجد محسوب گردد.

نوری شادمهانی اظهار کرد: محراب مقرنس که شاید نشانه ای برای هسته اصلی مسجد باشد، شناسایی شد و برای آنکه شرایط شکل گیری مسجد را روشن کنیم گمانه دوم در رواق غربی حفر شد که یک جرز خشتی و یک دیوار گچ اندود در آن پیدا شد که کمک می نماید تا بگوییم این مسجد پیش از دوره سلجوقی ساخته شده است.

او توضیح داد: کاوش در مسجد جامع نوش آباد منجر به کشف دو قطعه سفال نوشته شد که از شواهد باستان شناختی نادر از دوره اسلامی است زیرا سفال نوشته ها بیشتر از محوطه های ساسانی و اشکانی به دست می آیند .بعد از کشف چهار قطعه سفال نوشته عربی از محوطه چال ترخان ری کشف این دو قطعه سفال نوشته در مسجد جامع نوش آباد بسیار حائز اهمیت است تا با کمک کتیبه خوان ها بتوانیم مضمون این سفال نوشته ها را رمزگشایی کنیم.

نوری شادمهانی توضیح داد: قطعه سفال ها که برای گاه نگاری مسجد جامع نوش آباد بسیار ارزشمند هستند شامل قطعه سفال از نوع اسگرافیاتو(متعلق به قرن چهارم)، قطعات سفال متعلق به سده های نخست اسلامی، دو قطعه سفال نوشته(استراکا) و یک قطعه سفال ساسانی بوده است.

شهر تاریخی نوش آباد که در پنج کیلومتری شمال کاشان واقع شده، دارای 100 اثر مادی و معنوی از دوره های مختلف تمدنی است که 30 اثر در لیست میراث ملی به ثبت رسیده است. شهر زیرزمینی، محوطه فیض آباد، قلعه خشتی، تپه قبرستان، قلعه مورچان و مسجدهای جامع و امام علی بخشی از آن است.

منبع: همشهری آنلاین

به "کشف آثار باستانی در زیرزمین یک مسجد ، کوشش برای رمزگشایی نوشته ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثار باستانی در زیرزمین یک مسجد ، کوشش برای رمزگشایی نوشته ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید