یک خطر مرگبار دیگر آلودگی هوا: ایجاد ریتم نامنظم ضربان قلب در نوجوانان و جوانان

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، یک آنالیز تازه نشان می دهد استنشاق ذرات ریز آلاینده هوا می تواند باعث ایجاد ریتم نامنظم ضربان قلب در نوجوانان حتی سالم گردد و خطر مرگ ناگهانی قلبی را بالا ببرد.

یک خطر مرگبار دیگر آلودگی هوا: ایجاد ریتم نامنظم ضربان قلب در نوجوانان و جوانان

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل به نقل از وب سایت Hill این بررسی که نتایج آن در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشرشده است، اثرات استنشاق ذرات معلق ریز را که PM 2.5 خوانده می شوند، بر ریتم ضربان قلب در نوجوانان ارزیابی نموده است.

چنین ذراتی که قطری کمتر از 2/5 میکرون دارند، آلاینده های اصلی در دود آتش سوزی های جنگلی و در دود خروجی وسایل نقلیه هستند و می توانند باعث تحریک ریه ها و رگ های خونی قلب شوند.

این پژوهشگران از کالج پزشکی پن استیت در پنسیلوانیای آمریکا می گویند با وجود اینکه این اختلال های ریتم ضربان قلب نسبتاً نادر هستند، اما می تواند به مرگ ناگهانی در نوجوانان و جوانان سالم به جز این سالم بینجامد.

ذرات معلق ممکن است با مرگ ناگهانی قلبی جوانان مرتبط باشند

به گفته این پژوهشگران این یافته ها که آلودگی هوا را به ضربان های نامنظم قلب ارتباط می دهند، بیانگر این هستند که ذرات معلق ممکن است در مرگ ناگهانی قلبی در میان جوانان دخیل باشند.

گرچه اثرات منفی آلودگی هوا بر سلامت قلبی-عروقی بزرگ سالان در پژوهش های قبلی معین شده است، این بررسی نخستین بررسی برای جستجوی اثرات آن بر نوجوانان در جمعیت عمومی است.

پژوهشگران اثر استنشاق آلودگی هوا با ذرات معلق بر دو نوع اختلال ریتم ضربان قلب (آریتمی) را بررسی کردند که با انقباض زودرس عضله قلب یا اصطلاحاً جا افتادن ضربان قلب (skipped heartberat) همراهی دارند.

در انقباض زودرس دهلیزی، ضربان قلب از دهلیزها یا حفرات بالایی قلب منشأ می گیرد. با اینکه انقباض های زودرس معمولاً باعث علامتی نمی شوند، بروز مکرر آن ها با افزایش خطر یک اختلال ریتم قلب به نام فیبریلاسیون دهلیزی همراهی دارد که شکل شدیدی از اختلال ریتم است که در آن دهلیزها نمی توانند به طور مؤثر منقبض شوند و خطر لخته شدن خون و سکته مغزی بالا می رود.

انقباض های زودرس بطنی که در آن ضربان قلب از بطن ها، از یکی از دو حفره پایینی قلب منشأ می گیرند- نیز خطر حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی یا مرگ ناگهانی قلبی بعدی را بالا می برند.

هنگامی که این انقباض های زودرس باعث ایجاد علامتی نمی شوند، درمان نمی شوند، اما هنگامی که به جا افتادن های مکرر ضربان قلب منجر می شوند، پزشکان ممکن است استفاده از وسایل کاشتنی ضربان ساز یا سایر تجهیزات را برای بیماران توصیه نمایند.

ریتم نامنظم قلب حتی در مقدار پایین آلودگی هوا هم رخ می دهد

این پژوهشگران داده های مربوط به 322 نوجوان را در یک ارزیابی پیگیری در سال های 2010 تا 2013 در پی بررسی کوهورت بچه ها پن استیت 2002 تا 2006 که بچه ها در آن 6 تا 12 سال داشتند، بررسی کردند.

این بچه ها همگی عاری از بیماری های قلبی-عروقی عمده بودند و از لحاظ دچار شدن به ریتم نامنظم قلبی در رده خطر پایین قرار داشتند.

دانشمندان به عنوان بخشی از این پیگیری مقدار قرارگیری این افراد را به ذرات معلق در هوایی که هر نوجوان در 24 ساعت گذشته، استنشاق نموده بود، مقدار گرفتند و درعین حال ریتم قلبی آن ها را از طریق وسایل کوچک پوشیدنی ردیابی کردند.

میانگین غلظت PM2.5 مقدار گیری شده در این بررسی حدود 17 میکروگرم از ذرات معلق در هر مترمکعب هوا بود.

بااین حال، این پژوهشگران دریافتند که 79 درصد از شرکت نمایندگان دست کم یک مورد ریتم نامنظم قلبی در طول 24 ساعت مورد بررسی داشتند. در میان این گروه، 40 درصد افراد انقباض های زودرس دهلیزی، 12 درصد فقط انقباض زودرس بطنی و 48 درصد هر دوی آن ها را داشتند.

دانشمندان 5 درصد افزایش در شمار انقباض های زودرس بطنی را به ازای هر افزایش 10 میکروگرم PM2.5 در مترمکعب هوا نیز مشاهده کردند.

این دانشمندان می گویند مشاهده چنین اثر قابل توجه آلودگی هوا بر اختلال ریتم قلب، حتی در هنگامی که کیفیت هوا کاملاً در حد استانداردهای معین شده از طریق سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا واقع شده است، هشداردهنده است.

اقدامات محافظتی بیشتر ضروری است

به گفته این دانشمندان اقدامات محافظتی مانند ماسک زدن ممکن است هنگامی که غلظت آلودگی هوا به خصوص بالا است، لازم باشد و بعلاوه ضرورت دارد مقررات قوی تر برای کیفیت هوا در سطح کشوری برقرار گردد.

بعلاوه این یافته ها ممکن است بیانگر آن باشد که نوجوانانی که درون منطقه ها بسیار آلوده مانند مرکز شهرها زندگی می نمایند، در معرض خطر حتی بیشتر هستند.

منبع: همشهری آنلاین

به "یک خطر مرگبار دیگر آلودگی هوا: ایجاد ریتم نامنظم ضربان قلب در نوجوانان و جوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک خطر مرگبار دیگر آلودگی هوا: ایجاد ریتم نامنظم ضربان قلب در نوجوانان و جوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید