ابهران: حرف های قلعه نویی و محرمی خیلی منشوری بود!

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، بدون شک شهرآورد 38 جنجالی ترین مسابقه تاریخ 2 تیم استقلال و پرسپولیس محسوب می شود، مسابقه ای که در روز 30دیماه سال 73 در حضور 110 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی برگزار گشت. پرسپولیس فصل 73 را با اقتدار شروع کرد و در دیدار رفت مرحله نیمه نهایی نیز با دو گل از حریف سنتی پیش افتاد، اما بازی پس از به تساوی کشیده شدن در 2 دقیقه پایانی جنجالی شد و دعوای مجتبی محرمی و امیر قلعه نویی یکی از بزرگترین جنجال های تاریخ فوتبال ایران را رقم زد. بازی به دلیل ورود تماشاگران به زمین ناتمام ماند و فدراسیون بلافاصله تشکیل جلسه داد و به سرعت پرسپولیس را مقصر و 3- صفر بازنده اعلام کرد! 11 سال محرومیت برای 5 بازیکن، مدیرعامل، سرپرست و پزشکان تیم صادر شد که در تاریخ بی نظیر است. مجتبی محرمی با 3 سال محرومیت به یکی از سنگین ترین احکام انضباطی تاریخ فوتبال ایران محکوم شد و در مجموع 20 میلیون تومان جریمه هم نصیب سرخپوشان شد که در آن زمان این مبلغ حتی بیشتر از دستمزد بزرگترین ستارگان فوتبال ایران بود و این در حالی بود که فقط چهار بازیکن موثر استقلال در این درگیری 2سال محروم شدند. احمد ابهران با قضاوت در آن مسابقه تاریخ ساز شد و نامش به عنوان جنجالی ترین داور شهرآورد ها جاودانه شد. ابهران حرف های جالبی درباره آن بازی بر زبان آورد.

ابهران: حرف های قلعه نویی و محرمی خیلی منشوری بود!

می خواهیم از شهرآورد سال 73 حرف بزنیم، مسابقه ای که جنجالی ترین بازی تاریخ 2 تیم لقب گرفت؟

این یک نبش قبر است، یک برگشت به عقب است، 26 سال از آن مسابقه گذشته است و نمی دانم این چقدر می تواند برای خوانندگان جذابیت داشته باشد. من دوست ندارم به گذشته برگردم و درباره مسابقه ای حرف بزنم که آن همه اتفاقات زشت را به همراه داشت. در تمام این مدت دوست نداشتم و خیلی کم درباره شهرآور سال 74 حرف زده ام.

به هر حال این شهرآورد بخشی از تاریخ فوتبال ایران است که شما کارگردان آن بودید؟

چرا من کارگردان بودم، من چه کاره بودم؟ یعنی مقصر آن همه حاشیه و جنجال من بوده ام، نظر شما این است؟

ما چنین نظری نداشتیم، اما جنجالی ترین شهرآورد را شما سوت زدید، مسابقه ای که سنگین ترین محرومیت های تاریخ را به همراه داشت؟

به من ارتباطی ندارد، من در این محرومیت ها چه نقشی داشتم، رییس فدراسیون فوتبال بودم؟ رییس کمیته انضباطی بودم؟ چه کاره بودم که بخواهم بازیکنان را محروم کنم؟ من این مسابقه را سوت زدم و به نظرم کارم را درست انجام دادم.

چطور شد برای قضاوت این شهرآورد انتخاب شدید؟

بهترین داور ایران در آن سال ها بودم و مرا انتخاب کردند، یک جوری می پرسید چطور برای قضاوت این شهرآورد انتخاب شدید انگار با لابی و خواهش، بازی استقلال و پرسپولیس را سوت زدم، احمد ابهران 2 سال پیاپی بهترین داور ایران انتخاب شده بود، همیشه بهترین سوت ها را می زدم، آن بازی حساس ترین شهراورد 2 تیم محسوب می شد، در مرحله نیمه نهایی لیگ به مصاف یکدیگر رفته بودند، شهرآورد حکم مرگ و زندگی را برایشان داشت و با توجه به سوابق و تجربه ام و آیتم های دیگری که حتما داشتم از من خواستند تا بازی را سوت بزنم.

قبل از بازی به کاپیتان های 2 تیم چه گفتید، داوران امروز به آن ها می گویند همکاری کنید و رفتار حاشیه سار انجام ندهید؟

من هم همین ها را گفتم، قبلا از این که برای انتخاب زمین شیر یا خط بیندازم و مراسم ابتدای بازی را انجام دهم به کاپیتان های 2 تیم گفتند بازی حساسی است و همکاری کنید تا خدای ناکرده اتفاقی رخ ندهد. من قبل از بازی این اتفاقات را پیش بینی کرده بودم، هنگامی که برای آغاز بازی از تونل بیرون آمدیم نارنجکی از سمت هواداران پرسپولیس به داخل زمین افتاد که همه جا را دود گرفت و من کمک هایم را تا ثانیه هایی ندیدم. متاسفانه علیرغم تمام صحبت هایی که انجام داده بودم هیچکس همکاری نکرد. شما مطبوعاتی ها که همیشه مرا متهم می کنید به سوت زدن آن بازی خودتان می دانید چقدر در آن حاشیه ها نقش داشتید.

چه نقشی داشتیم؟ سوت اشتباه زدیم؟ در زمین حضور داشتیم؟ به قول خودتان چکاره بودیم که بخواهیم جنجال ساز شهرآورد باشیم؟

آن سال ها شهرآورد خیلی کم برگزار می شد و رسانه های ورزشی از یک ماه قبل به این بازی پرداخته بودند و جوری شهرآورد را بزرگ کرده بودند که انگار فینال جام جهانی است، همین نوشته ها بود که حساسیت بازی را به اوج رسانده بود.

یعنی شهرآورد حساسیت نداشته و مطبوعاتی ها به آن دامن زده بودند، پس سوت های شما درست بود و هیچ نقشی نداشتید؟

داشتم؟

به هر حال وقتی مسابقه ای از دست داور خارج می شود نقش او غیر قابل انکار است، این را که باید قبول داشته باشید؟

جنجال بازی به خاطر اشتباهات من نبود. همه کارشناسان تصمیمات مرا تأیید کردند.

همه تصمیمات؟

همه تصمیمات، من به خاطر آن شهرآورد 300 هزار تومان پاداش گرفتم، اگر اشتباهی داشتیم این پاداش را به من می دادند؟ باز هم تاکید می کنم مقصر من نبودم.

اما داوری شما باعث شد تا سال ها قضاوت شهرآورد به داوران ایرانی داده نشود؟

این هم تقصیر من است؟ اینکه شرایط و جو به گونه ای پیش رفت که شهرآورد به داوران ایرانی داده نشود، این به خاطر شرایط و فضای آن روز های فوتبال بود، به خاطر این بود که شهرآورد به جنجال کشیده نشود. مسوولان فدراسیون فوتبال و وقت سازمان تربیت بدنی این تصمیم را گرفتند. من حتم دارم اگر شهرآورد سال 73 به بهترین داور جهان داده می شد بازهم درگیری اتفاق می افتاد چرا که بازیکنان 2 تیم برای دعوا به زمین آمده بودند، آن ها می خواستند تا بازی به حاشیه کشیده شود.

آن ها می خواستند بازی به حاشیه کشیده شود؟ پس نقش شما چه بود؟ می توانستید از ابزارهایتان که همان کارت های زرد و قرمز بود به درستی استفاده کنید؟

من قانونی سوت زدم، آنجا که باید کارت زرد می دادم، دادم، آنجا که باید اخراج می کردم اخراج کردم، جایی بازی نیمه کاره رها شد که کنترل دست من نبود. وقتی تماشاگران به زمین ریختند گناه من چه بود؟ آن هایی مقصر هستند که در نیمه اول کاری نکردند.

نیمه اول چه اتفاقی افتاد؟

در یک صحنه تماشاگری به زمین آمد و بعد از لحظاتی به بیرون هدایت شد، آن روز ها مثل الان نبود که یگان ویژه در میان تماشاگران مستقر باشد، آن ها در تونل می نشستند، شاید که نه حتما اگر وضیعت امنیتی ورزشگاه ها مثل امروز بود آن همه هوادار به زمین نمی ریختند.

اولین جرقه درگیری کجا زده شد؟

ضربه آزاد غیر مستقیم به سود پرسپولیس اعلام کردم، فرشاد پیوس پشت توپ ایستاد، به او گفتم تا زمانی که سوت نزدم حق ضربه زدن نداری، خط دفاع استقلال در حال چیده شدن بود و من به آن نظارت می کردم که او به توپ ضربه زد و گل شد، طبق قانون گل خطا بود و آن را مردود اعلام کردم، همین تنش و درگیری ها را آغاز کرد.

بعد ماجرای اخراج شاهرودی پیش آمد؟

شاهرودی نیمه اول یک کارت زرد گرفته بود، در نیمه دوم خطای شدیدی روی صادق ورمزیار انجام داد و باید اخراج می شد، این بازیکن بعد از اینکه در حال رفتن به رختکن بود برای تماشاگران دست زد و آن ها را تحریک کرد.

خطایی که گرفتید هم پر حرف و حدیث بود؟

خطای صد درصد بود، آن پنالتی از کره مریخ هم معلوم بود، اعتراض کردند، اما فرشاد پیوس پشت توپ ایستاد و گل کرد.

پس از اعلام پنالتی مسعود غفوری اصل به سینه شما کوبید، اما هیچ واکنشی نشان ندادید، حداقل یک کارت زرد به او می دادید؟

بله باید به او کارت زرد می دادم، اما این کار را انجام ندادم.

گل دوم پرسپولیس با اعتراض شدید همراه بود؟

بهزاد غلامپور ماجرا را با رفتار خوبش تمام کرد.

چطور؟

بازیکن پرسپولیس سانتر کرد و بهزاد داداش زاده ضربه سر زد که توپ پس از تیرک از خط دروازه استقلال گذشت، من یک لحظه به کمکم نگاه کردم و او وسط زمین را نشان داد، این یعنی توپ به گل تبدیل شده است، استقلالی ها اعتراض می کردند و قبول نداشتند توپ گل شده است، اما بهزاد غلامپور آمد و به همبازیانش گفت من با چشمان خودم دیدم توپ گل شده است، همین جمله او باعث شد تا آن ها آرام شوند.

به اوج جنجال برسیم، دقیقه 88 و زمانی که مجتبی محرمی و امیر قلعه نویی درگیر شدند؟

من در آن نزدیکی بودم، آن ها با هم به جر و بحث پرداختند و بعد کتک کاری کردند.

جر و بحث، یعنی هیچ حرفی به هم نزدند؟

چرا زدند، اتفاقا خیلی هم به یکدیگر حرف زدند.

شما این حرف ها را شنیدید؟

گفتم که همان نزدیکی بودم و تمام حرف هایشان را شنیدم، خیلی منشوری بود، بعد که کتک کاری کردند سریع به هر 2 بازیکن کارت قرمز دادم.

شاید پس از زدن آن حرف های منشوری کارت قرمز می دادید کار به کتک کاری و ادامه ماجرا ها کشیده نمی شد؟

من تا بخواهم کارت قرمز را از جیبم بیرون بیاورم آن ها کتک کاری کرده بودند و دیگر فرصتی برای هیچ واکنشی نبود، مدت زمان جر و بحث این 2 نفر تا کتک کاری فقط و فقط چند ثانیه بود. من در آن لحظات فقط یک اشتباه کردم.

کدام اشتباه؟

در درگیری قلعه نویی و محرمی، محمود فکری از پشت به محرمی لگد زد که متاسفانه از دید من پنهان ماند، باید به بازیکن استقلال کارت قرمز نشان می دادم که همیشه اعتراف کرده ام اشتباه کرده ام؛ و بعد تماشاگران به داخل زمین ریختند و بازی نیمه کاره رها شد. تماشاگران از سمت پرسپولیس به داخل زمین ریختند و تا یگان ویژه خودش را برساند کار از کار گذاشته بود، اغتشاش شده بود و در آن شلوغی من دیدم 2 نفر با چاقو به سمت من حمله ور شده اند.

در آن شلوغی شانس آوردید که زنده ماندید؟

دقیقا، یکی از آن ها در نزدیکی من بود که مرحوم اکبر قاسمی از مسوولان وقت هیات فوتبال استان تهران پشت پا زد و کاپشنش را روی صورتش انداخت و نفر دوم را احمدرضا عابدزاده با دست هایش از پشت گرفت، این 2 نفر جان من را نجات دادند.

بعد از بازی محرومیت های سنگینی برای بازیکنان 2 تیم گرفته شد؟

وقتی سوت پایان مسابقه زده شد و بعد از جنجال های رخ داده من و 6 بازیکن استقلال و پرسپولیس را برای پرسش و پاسخ بردند و بعد از چند روز آن محرومیت های سنگین در نظر گرفته شد.

یعنی شما را بازداشت کردند؟

خیر، فقط برای پرسش و پاسخ و اتفاقاتی که در زمین افتاد رخ داد رفتم، من گزارش کاملی از اتفاقات زمین را در اختیار مسوولان ذیربط قرار دادم.

عابدزاده جان شما را نجات داد، اما محرومیت سنگین برای او گرفته شد؟

عابدزاده محروم نشد.

او 2 سال از حضور در میادین فوتبال محروم شد؟

نشد.

آقای ابهران شاید فراموش کرده اید و یا الان حضور ذهن ندارید، اما پس از پایان بازی مجتبی محرمی 3 سال، احمدرضا عابدزاده 2 سال، رضا شاهرودی یک سال و پیوس، بهزاد داداش زاده، امیر قلعه نویی، محمود فکری، صادق ورمزیار و مسعود غفوری های اصل هر کدام 6 ماه محروم شدند.

تا آنجایی که به خاطر دارم عابدزاده محروم نشد، اما شاید اشتباه می کنم.

بداخلاق ترین بازیکن آن شهرآورد را می توانید نام ببرید؟

با جرات می توانم بگویم به جز سه، چهار بازیکن همه بازیکنان آن شهرآورد بداخلاق بودند. با هر سوتی که می زدم چند نفری اعتراض می کردند.

بعد از این مسابقه تا مدت ها سوت نزدید، درست است؟

داوری می کردم، اما نه در تهران، آن شهرآورد در دی ماه سال 73 برگزار شد و من تا اردیبهشت ماه سال 74 در ورزشگاه آزادی سوت نزدم.

بعد از بازی هواداران 2 تیم برای شما مسئله ای درست نکردند؟

نه، آن ها مرا نمی شناختند، مثل الان نبود که داوران شناخته شده باشند، بازی های 2 تیم پخش مستقیم نداشت و یا به ندرت پخش می شد. بعد از بازی به تبریز رفتم و کسی با من کاری نداشت.

به جز این بازی قضاوت جنجالی دیگری نداشتید؟

نه، از خودم نمی خواهم تعریف کنم، اما قاطع ترین داور ایران بودم و به جز شهرآورد سال 73هیچ کسی جرات اعتراض را به من نداشت.

اگر به گذشته برشد باز هم شهراورد سال 73 را با همان سبک و روش سوت می زنید و یا نحوه قضاوت خود را تغییر می دهید؟

من به جز اینکه محمود فکری را باید اخراج می کردم و به مسعود غفوری اصل کارت زرد نشان می دادم بقیه تصمیماتم درست بود.

اگر الان شهرآورد ها را سوت می زدید مسئله ای پیش نمی آمد؟

فوتبال نسبت به گذشته سرعت بیشتری به خود گرفته است، اما مقررات سفت و سخت شده و و داوران کار راحتی برای قضاوت کردن دارند، آن زمان به ما می گفتند فلان بازی را در تهران یا شهرستان باید قضاوت کنید، خودمان می رفتیم ترمینال بلیت می گرفتیم و می رفتیم، اسکانمان با خودمان بود، با هزینه شخصی به ورزشگاه می رفتیم و وقتی بازی تمام می شد پیاده راه می افتادیم و اگر یکی دلش می سوخت ما را تا مسیری می رساند، اما الان برای داور بلیت هواپیما می گیرند، بهترین هتل ها رزرو می کنند و با ماشین های لوکس می رسانند. ما در روز های سخت داوری کردیم.

بعد از اینکه داوری را کنار گذاشتید با فرشاد پیوس و امیر قلعه نویی در تراکتور همکاری کردید.

من سرپرست تراکتور بودم و این 2 عزیز سرمربی و این فرصت همکاری نصیب من شد. با جرات می توانم بگویم آن ها از با اخلاق ترین مربیان فوتبال ایران بودند.

هیچ وقت درباره اتفاقات آن شهرآورد جنجالی حرف نزدید؟

هیچ وقت.

یعنی قلعه نویی نگفت چرا مرا اخراج کردید؟

نه، خودش می دانست اخراجش درست بود.

منبع: فرارو

به "ابهران: حرف های قلعه نویی و محرمی خیلی منشوری بود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابهران: حرف های قلعه نویی و محرمی خیلی منشوری بود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید