انتشار تصویر خارق العاده 2 سحابی به مناسبت 30 سالگی هابل

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، تیم تحقیقاتی تلسکوپ فضایی هابل(Hubble) به مناسبت تولد 30 سالگی این تلسکوپ تصویر جدیدی از یک سحابی منتشر کرد که توسط هابل ثبت شده است.

انتشار تصویر خارق العاده 2 سحابی به مناسبت 30 سالگی هابل

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل و به نقل از دیلی میل، تلسکوپ فضایی هابل در تاریخ 24 آوریل سال 1990 میلادی توسط شاتل دیسکاوری به فضا پرتاب شد و در تاریخ 25 آوریل در مدار استقرار یافت.

نام این تلسکوپ از نام کیهان شناسی به نام ادوین هابل گرفته شد. اگرچه هابل اولین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربردترین ها به شمار می آید.

حال به مناسبت تولد 30 سالگی این تلسکوپ، تصویر یک سحابی توسط هابل ثبت و منتشر شده که منطقه ای بزرگ از ستاره ها را نشان می دهد.

این تصویر دو سحابی ان جی سی 2014(NGC 2014) و ان جی سی2020(NGC 2020) را کنار هم نشان می دهد.

هر دو این سحابی ها حدود 163 هزار سال نوری از زمین فاصله دارند.

این سحابی ها به عنوان بخشی از کهکشان راه شیری هستند. گرچه که سحابی های ان جی سی2014 و ان جی سی2020 در تصویر هابل از یکدیگر جدا هستند، ولی در حقیقت بخشی از یک مجموعه غول پیکر تشکیل ستاره هستند.

هابل که حاصل همکاری مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا است، طی 30 سال فعالیت ارزشمند خود 1.4 میلیون رصد انجام داده و به فراوری 17 هزار مقاله تحقیقاتی یاری نموده است.

آژانس فضایی اروپا به مناسبت تولد این تلسکوپ نوشت: هابل یکی از پرکاربردترین تلسکوپ های تاریخ است و بایگانی اطلاعات غنی آن برای نسل بعدی تحقیقات نجومی هم مفید خواهد بود.

تصاویری که توسط هابل ثبت می گردد، دانشمندان را با چالش های جدید و شگفت آور رو به رو می نماید.

طی این سه دهه فعالیت، هابل به دانشمندان یاری کرد با سنجش میزان درخشش ستارگان متغیر، سن کیهان را تا حدود 13.7 میلیارد سال مشخص نمایند.

قرار است سال دیگر تلسکوپ هابل با تلسکوپ جیمز وب (James Webb) جایگزین گردد.

جیمز وب هم حاصل همکاری مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا است.

ابعاد این تلسکوپ بزرگتر از هابل است و دارای آینه ای بزرگ خواهد بود که بر قدرت رصدگری آن می افزاید و به علاوه نسبت به هابل دورتر از زمین مستقر خواهد شد. بودجه 8.8 میلیارد دلاری تلسکوپ فضایی جیمز وب آن را به یکی از بزرگترین و پرهزینه ترین پروژه های تاریخ ناسا مبدل ساخته است.

بنابر برنامه ریزی ها، تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) قرار است در ماه مارس سال 2021 پرتاب گردد که اگر پرتاب آن با موفقیت انجام گردد، به بزرگترین تلسکوپ فضایی تاریخ تبدیل خواهد شد. آینه اصلی جیمز وب که عنصر بصری این تلسکوپ است، از 18 قسمت آینه شش ضلعی تشکیل شده که آینه ای با قطر 6.5 متر را تشکیل می دهند. این آینه بسیار بزرگتر از آینه هابل با قطر 2.4 متر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتشار تصویر خارق العاده 2 سحابی به مناسبت 30 سالگی هابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار تصویر خارق العاده 2 سحابی به مناسبت 30 سالگی هابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید