تغییر ساعت رسمی کشور، چه منافع مالی دارد؟

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، در پی افزایش بحث ها در خصوص فواید و مضرات تغییر ساعت رسمی کشور مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی گفت تغییر ساعت رسمی به صرفه جویی در مصرف انرژی منجر می گردد. بازوی پژوهش مجلس در سرانجام این گزارش مخالفت خود را با نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور گفت.

تغییر ساعت رسمی کشور، چه منافع مالی دارد؟

به گزارش همشهری، به تازگی بعضی نمایندگان مجلس طرحی را تهیه نموده اند که براساس آن تغییر ساعت رسمی کشور در 6 ماه اول سال ملغی می گردد این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد تأیید قرار گرفته است.

در سال های اخیر تحقیقاتی در کشور های اروپایی صورت گرفته که نشان می دهد تغییر ساعت رسمی آثار زیان باری بر سلامتی افراد دارد. درواقع درسال های اخیر به دلیل افزایش اهمیت سلامتی افراد جامعه نسبت به صرفه جویی انرژی، موجب شده بعضی کشور های عضو اتحادیه اروپا گرایش به سمت توقف اجرای طرح تغییر ساعت داشته باشند.

با این حال آنطور که مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی اعلام نموده است: لغو طرح تغییر ساعت رسمی به نظر مالی به نفع کشور نیست چرا که این طرح با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی اجرا می گردد.

مرکز پژوهش های مجلس درباره آثار زیان باری که ممکن است این طرح برای سلامتی افراد داشته باشد اعلام نموده است: دلیل مخالفت کشور های اروپایی با تغییر ساعت رسمی این است که به تغییر ساعت خواب و بیداری منجر می گردد و این موضوع روی سلامتی افراد جامعه تأثیر دارد، درحالی که در کشور های اسلامی نظیر ایران، تنظیم فعالیت های افراد علاوه بر زمان محلی با زمان خورشیدی نیز تنظیم می گردد. در ایران اسلامی، انجام فرائض دینی، مبتنی بر تغییرات طلوع و غروب آفتاب است و شروع فعالیت های روزانه افراد به اوقات شرعی نزدیکتر است.

مرکزپژوهش های مجلس اعلام نموده است: پزشکان و اطبا معتقدند، برترین زمان تنفس صبحگاهی براساس ساعات فیزیولوژیک ساعت 4 و بهینه ترین زمان شروع فعالیت روزانه ساعت 8- 7 صبح است، بنابر این به نظر می رسد، آسیب مترتب ناشی از تغییر ساعت در ایران به گستردگی کشور های اروپایی نیست. ازسوی دیگر، اجرای طرح تغییر ساعت نقش زیادی در کاهش مصرف انرژی برق دارد.

به زعم مرکزپژوهش های مجلس تغییر ساعت رسمی کشور بین یک تا 3 درصد در مصرف برق تأثیر دارد.

بازوی تحقیقاتی مجلس با استناد به این موضوع پیشنهاد نموده است قانون تغییر ساعت رسمی کشور با توجه به اثری که بر کاهش مقدار مصرف برق دارد همانند سال های گذشته اجرا گردد.

منبع: فرارو

به "تغییر ساعت رسمی کشور، چه منافع مالی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر ساعت رسمی کشور، چه منافع مالی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید