خبرنگاران روحانی: محدودیت های جدیدی از اول آذر ماه اعمال می گردد

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، تهران - خبرنگاران - رییس جمهوری گفت: ناگزیر از اعمال محدودیت های شدید هستیم. طرح محدودیت ها از اول آذر در سراسر کشور به اجرا درمی آید. در این طرح هر شهر مقرراتی خاص خود را دارد و نتیجه آن هفتگی آنالیز خواهد شد.

خبرنگاران روحانی: محدودیت های جدیدی از اول آذر ماه اعمال می گردد

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهارداشت: نزدیک 9 ماه است که با معضل شیوع ویروس کرونا رو به رو هستیم. متاسفانه موج جدید این همه گیری این ویروس در دنیا ظهور و بروز پیدا نموده و مسائل زیادی برای کشورها و مردم ایجاد شده است. بسکمک از دولت ها ناچار شدند محدودیت ها را از نو افزایش دهند، ما هم به همین دلیل در هفته های اخیر یک بار در 43 شهرستان و یک بار در 46 شهرستان و در مجموع در حدود 90 شهرستان محدودیت زیادی ایجاد کردیم. از هفته پیش در مراکز استان ها محدودیت زیادی ایجاد شد.

سواد سلامت و اعتماد مردم را بالا ببریم

رییس جمهوری اضافه کرد: هدف از این محدودیت ها این است که مردم لمس نمایند شرایط فوق العاده است و ما از شرایط عادی عبور نموده ایم. همه باید کمک نمایند که بتوانیم از این مرحله با کمترین خسارت عبور کنیم. آنچه مهم است در مرحله اول آموزش است. باید سواد سلامت مردم را بالا ببریم. مردم باید به خوبی بدانند علائم این بیماری چیست، هنوز هم در جامعه افرادی هستند که می گویند من علامتی ندارم فقط درد عضلانی دارم. باز هم از او می پرسند علامتی داری؟ می گوید چند روز است که حس چشایی و بویایی ام کار نمی نماید. معلوم است آموزش به اندازه کافی به مردم داده نشده است.

روحانی ادامه داد: مردم فکر می نمایند باید تب شدید داشته باشند. فکر می نمایند اگر مداوم سرفه نمایند این بیماری سراغ آنان آمده است. ما سطح آموزش را باید بالا ببریم.

رییس جمهوری گفت: نکته دوم این است که مردم باید اعتماد صد درصد به ستاد ملی کرونا و قرارگاه داشته باشند. این اعتماد هر چه کمتر گردد به زیان ماست. عده ای که در داخل یا رسانه های خارجی مصاحبه می نمایند و انتقادهای ناپخته را بیان مینمایند باید بدانند هر چیزی که اعتماد مردم را به ستاد ملی کرونا، قرارگاه و وزارت بهداشت کاهش دهد به ضرر جامعه است. به محض این که اعتماد کم گردد دقت مردم برای اجرای مصوبات کم می گردد و اصل موضع هم همین است. همه باید توجه کنیم برای این که پروتکل ها اجرایی گردد.

وی گفت: سوم این که دولت و آنان که به دولت کمک می رسانند به الزامات پروتکل توجه نمایند. وقتی پروتکلی اعلام می کنیم الزاماتی دارد. وقتی می گوییم ماسک بزنید، ماسک باید به وفور با قیمت کم در اختیار مردم باشد. البته هم اکنون برای تهیه ماسک مسئله ای نیست، مشکل حل شده است. دولت الکترونیک باید لحظه به لحظه توسعه یابد. وزیر بهداشت می گوید روز برای ما مهم نیست ساعت مهم است. ما باید تا حد امکان همه کارها را به فضای دیجیتال و فضای مجازی ببریم تا مردم نیازمند نباشند به ادارات مراجعه نمایند.

روحانی تاکید نمود: باید تجهیزات و امکانات در اختیار نیروهای مسلح باشد که البته در اختیار است. خستگی برای کادر درمان ایجاد شده که نیروهای مسلح می توانند آن را کاهش دهند.

روحانی اضافه کرد: همچنین تمام بیمارستان هایی که مربوط به وزارت بهداشت نیست باید همه به کار گرفته شوند.

اساس کار این است که تجمع و تردد به حداقل برسد

روحانی درباره ضمانت اجرا گفت: اگر مصوباتی تایید و ابلاغ گردد و توسط عده و اقلیتی اجرا نگردد، باید با آنها برخورد گردد. اگر برخورد نگردد، کل کار معطل می ماند. بیشترین مسئولیت در این باره با قرارگاه است.

وی با تاکید بر اینکه اساس کار این است که تجمع و تردد به حداقل ممکن برسد، توضیح داد: اگر تردد و تجمع کم گردد بسکمک از مسائل ما حل خواهد شد. در بسکمک از شهرها افزایش ابتلاها به خاطر تجمع غیرضرور و غیرقانونی است. یک تیم فوتبال پیروز شده، دلیلی بر تجمع نیست ... دو هفته بعد از هر حادثه تعداد مراجعه به بیمارستان ها زیاد شده و بعد از سه، چهار هفته مراجعه به آرامستان بیشتر می گردد.

تجمع مشهد مجوز نداشت

رئیس جمهور گفت: در شهری مانند مشهد، اجتماعی درست می گردد، رنگ و بوی مذهبی داشته ولی مجوز نداشته است. مشهد در روزهای گذشته در بعضی از روزها از نظر آماری شرایطش از تهران هم بدتر بود و از هر کسی می پرسیم می گویند مجوزی نداشتند. اصل تجمع و تردد که هر کدام ضروری نیست، باید کنار بگذاریم مورد توجه ما باشد.

روحانی مسئله بیماریابی را مهم برشمرد و اعلام کرد: در جامعه کسانی که مبتلا به ویروس می شوند، 80 درصد علامت روشن ندارند یا کم است. کسانی که علامت آشکار دارند، 20 درصد است. چون این افراد علامت ندارند، فکر می نمایند سالم هستند و دیگران را مبتلا می نمایند. باید تست تشخیصی را افزایش دهیم. وزارت بهداشت خود را برای این کار آماده نموده و دولت آماده کمک رسانی است. شرکت های دانش بنیان هم کمک می نمایند تا کیت های تشخیصی که در زمان کوتاه جواب دهند را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر جداسازی مبتلایان از افراد سالم ابراز داشت: فرد مبتلا باید از جامعه جدا گردد. برای جداسازی فرد باید در مکانی قرنطینه گردد و اگر این کار رخ نداد، باید با آن فرد برخورد کرد. در ردیابی بیماران وزارت ارتباطات باید کمک کند.

محدودیت های جدید از اول آذرماه اعمال می گردد

رئیس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: وقتی این مراحل را پیش می رویم ولی موثر نمی گردد، ناچاریم محدودیت شدیدی قائل شویم. اکنون در شرایطی هستیم که ناچار به افزایش محدودیت ها هستیم. امروز تصمیم کلی درباره محدودیت ها گرفتیم که از اول آذر این طرح اجرایی می گردد.

روحانی با بیان اینکه تصمیم محدودیت برای کل کشور است و هفتگی آنالیز می گردد، مطرح کرد: هر شهری بنا به ویژگی هایی که دارد، مقرراتی برایش مشخص می گردد. جزییاتی وجود دارد که این هفته مشخص می گردد. این طرح اساس آن تا انتها کرونا ادامه خواهد داشت و قرارگاه و وزارت بهداشت بیشترین مسئولیت را برای آن برعهده دارند.

وی با بیان اینکه مردم باید باور نمایند این بیماری و ویروس حالا مهمان ناخوانده جامعه ماست، یادآور شد: ممکن است این ویروس تا سال آینده هم باشد چون هنوز به درمان و واکسن قطعی نرسیده ایم. حرف هایی درباره داروهای موثر گفته می گردد ولی داروی قطعی و واکسن قطعی نیست و تا زمانی که به اندازه کافی به مردم نرسد و استفاده گردد نمی گردد گفت کرونا تمام شده است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه راهی جز مراقبت از خود، اقوام و خانواده خود نداریم، مطرح کرد: با این مراقبت پیش برویم و دستورالعمل ها را اجرا کنیم تا ابتلا کم می گردد، ابتلاها زودتشخیص انجام و درمان زودهنگام انجام گردد. هدف این است که فوتی ها و مرگ و میر کمتر گردد.

روحانی اضافه کرد: امروز تصمیمات کلی برای اعمال محدودیت های بیشتر اتخاذ کردیم که از شنبه آینده طرح مربوط به آن با توجه به ویژگی شهرها از نظر شرایط بیماری اجرا می گردد و تا انتها کرونا ادامه خواهد داشت. ظاهر این طرح به سبک تعطیلات بعضی از مشاغل و بخش های فرهنگی- آموزشی یا در مواردی جریمه ظهور و بروز دارد اما واقعیت این است که باید مردم احساس نمایند که این مساله مهم است و ما در یک شرایطی ویژه قرار داریم.

رییس جمهور با بیان اینکه مردم باید باور نمایند که این بیماری و ویروس همچنان میهمان ناخوانده کشور ما و بسکمک از کشورهای دنیا است و باید با این ویروس زندگی کنیم، گفت: تا زمانی که واکسن و داروی قطعی برای این بیماری معرفی نشده و در اختیار مردم قرار نگرفته راهی جز مراقبت از خود، اقوام و دوستان نزدیک خود نداریم و اگر مراقبت و دستورالعمل های بهداشتی را اجرا کنیم، ابتلا به بیکاری کاهش می یابد، بیماری زودتر تشخیص داده می گردد و درمان صورت خواهد گرفت.

سرعت انتقال ویروس 9 برابر شده است

روحانی با تأکید بر اینکه این ویروس جهش یافته و ویروس اسفند و فروردین نیست، گفت: شرایط ویروس امروز تغییر نموده و سرعت انتقال آن 9 برابر شده است و باید بیشتر رعایت کنیم بویژه کسانی که در وسایل نقلیه عمومی فعالیت می نمایند و با مردم سر و کار دارند، باید بیشتر مراعات نمایند.

رییس جمهوری گفت: خیلی مهم است که راننده سالم باشد اگر راننده ای در تاکسی یا تاکسی های الکترونیکی آلوده باشد، از صبح تا شب هر مسافری را که سوار می نماید، به این ویروس مبتلا می شوند.

روحانی اعلام کرد: ان شاءالله بعد از اینکه تست سریع آمد، باید برنامه ریزی خاصی برای افرادی که مردم بیشتر با آنها در رفت و آمد هستند، صورت بگیرد. خود بیمارستان ها، مطب ها، فروشگاه ها و جاهایی که مردم تردد بیشتری دارند، مورد مراعات قرار بگیرد تا از این مسئله عبور کنیم.

وی با اشاره به مصوبات امروز دولت اظهارداشت: امروز چهارچوب طرح مهمی را به تصویب رساندیم و تصمیماتی هم در زمینه بیمه و مالیات اتخاذ شد که سخنگوی ستاد این تصمیمات را برای مردم شرح می دهد.

رییس جمهوری در انتها گفت: امیدواریم با کمک و کمک هم و مراعات پروتکل های بهداشتی همانطور که از دور اول سرافراز بیرون آمدیم، از این دور که دور سخت تری هم هست، سرافراز عبور کنیم.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران روحانی: محدودیت های جدیدی از اول آذر ماه اعمال می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روحانی: محدودیت های جدیدی از اول آذر ماه اعمال می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید