در تابستان هرروز خیار بخورید!

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، خیار یکی از صیفی جات پرمصرف است که جایگاه خود را در بین میوه ها نیز پیدا نموده و تقریبا همه افراد تمایل به خوردن آن دارند. خیار طعم ملایمی دارد و احساس خنکی ایجاد می نماید. اما گنجاندن آن در برنامه تغذیه روزانه تاثیرات مثبتی در حفظ سلامت بدن دارد که در روزهای گرم اهمیت بیشتری خواهد داشت.

در تابستان هرروز خیار بخورید!

در ادامه این مطلب، به فواید خوردن خیار در روزهای گرم اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

تامین آب بدن

الکترولیت های موجود در خیار به پیشگیری از دهیدراته شدن بدن یاری می نماید. خیار علاوه بر اندازه آب فراوانی که دارد، منبع غنی از الکترولیت های مختلف است و به پیشگیری از اختلال آب و الکترولیت ها طی روزهای گرم یا پس از انجام تمرینات ورزشی یاری می نماید.

افزودن خیار رنده شده و کمی نعناع تازه به آب برای افرادی که تمایل به نوشیدن آب ندارند، بسیار عالی است. تامین آب مورداحتیاج بدن برای حفظ سلامت سیستم گوارش، عملکرد صحیح روده ها، جلوگیری از تشکیل سنگ های کلیه و شادابی پوست لازم است.

یاری به سلامت استخوان ها

ویتامینK در انعقاد خون و حفظ سلامت استخوان ها موثر است. یک فنجان خیار رنده شده حدود 140 گرم تقریبا 10 میکروگرم ویتامینK دارد. اندازه احتیاج روزانه بدن به این ویتامین در خانم های جوان و میانسال 90 میکروگرم است که در خصوص مردان این سن به 120 میکروگرم می رسد. هر خیار حدود 20 میلی گرم کلسیم نیز دارد. ویتامینK جذب کلسیم را بهبود می بخشد که این دو ریزمغذی در حفظ سلامت استخوان ها نقش دارند.

سلامت سیستم قلبی عروقی

فیبرها به تنظیم کلسترول خون و پیشگیری از مسائل قلبی عروقی یاری می نمایند. یک فنجان خیار حدود 190 میلی گرم پتاسیم و 17 میلی گرم منیزیوم دارد که دریافت این املاح در کنار کاهش مصرف سدیم به کنترل فشار خون یاری می نماید. وجود ترکیباتی به نام کورکوبیتاسین در خیار نیز در پیشگیری از تصلب عروق نقش دارد.

کنترل دیابت

خیار در کنترل و پیشگیری از دیابت موثر است زیرا ترکیباتی دارد که در کاهش قند خون و جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون مفید هستند. براساس یکی از تئوری ها در این زمینه، کورکوبیتاسین در تنظیم ترشح انسولین و متابولیسم گلیکوژن کبد که در تشکیل قند خون موثر است، نقش دارد. براساس مطالعات آزمایشگاهی نیز پوست خیار علائم دیابت را کاهش می دهد که ناشی از تاثیر آنتی اکسیدانی است. دیگر تاثیر خیار در کنترل دیابت به فیبرهای فراوان و شاخص گلیسمی پایین آن مربوط می گردد.

تاثیرات ضدالتهابی

بروز التهابات در بدن زمینه ساز مسائل متعدد سلامت نظیر مسائل قلبی عروقی، دیابت، بیماری های خودایمن، افسردگی و سرطان می گردد. خوردن خوراکی هایی با تاثیرات ضدالتهابی در بهبود این مسائل تاثیر دارد که خیار جزء این گروه محسوب می گردد.

شادابی پوست

برخی از مطالعات نشان می دهد ترکیبات موجود در خیار تاثیرات مثبتی بر سلامت پوست دارد. استفاده موضعی از برش های خیار به احساس خنکی پوست و تسکین تورم و التهابات پوست یاری می نماید. خیار در بهبود آفتاب سوختگی نیز نقش دارد و گذاشتن برش های خیار روی چشم ها نیز تورم و تیرگی اطراف چشم را کاهش می دهد.

منبع: سلامت

منبع: فرارو

به "در تابستان هرروز خیار بخورید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در تابستان هرروز خیار بخورید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید