ساخت 5 هزار واحد خوابگاه متاهلی در سال آینده

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، معاون وزیر علوم گفت: با توجه به اقدامات اجرا شده، انتظار این است که در سال آینده حدود 5000 واحد، خوابگاه متاهلی وجود داشته باشد.

ساخت 5 هزار واحد خوابگاه متاهلی در سال آینده

هاشم داداش پور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان درباره عملکرد دستگاه های اجرایی در اجرای قانون جوانی جمعیت و تمهیدات دیده شده برای دانشجویان متاهل گفت: با توجه به اضافه نموده شدن مقطع تحصیلات تکمیلی به دانشگاه ها از دهه 80 به بعد، ورود دانشجویان به دانشگاه ها افزایش یافت، اما با شروع این روند متاسفانه اقداماتی در مورد افزایش و بهبود شرایط خوابگاه های متاهلی در دانشگاه های کشور رخ نداد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: در سال 1400، حدود یک هزار و 269 خوابگاه متاهلی در دانشگاه های سراسر کشور وجود داشت در حالی که مقدار تقاضا حدود 87 هزار نفر است.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: از سال گذشته در وزارت علوم با توجه به رویکرد دولت سیزدهم این موضوع را مورد توجه قرار گرفته است، به همین منظور تعداد خوابگاه های متاهلی در حال حاضر به یک هزارو 500 خوابگاه رسیده است.

او اضافه کرد: در امسال بیش از 50 دانشگاه به موضوع خوابگاه های متاهلی ورود پیدا نموده اند که بر اساس آن، در دانشگاه ها حدود 900 واحد تغییر کاربری داده اند و 2500 واحد نیز به ایجاد خوابگاه های متاهلی اقدام نموده اند.

داداش پور اضافه کرد: با توجه به اقدامات اجرا شده و پیش رو، انتظار این است که در سال آینده حدود 5000 واحد، خوابگاه متاهلی وجود داشته باشد، اما با توجه به افزایش دانشجویان و تقاضای پیش رو این عدد بسیار پایین است.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه در مورد افزایش خوابگاه های متاهلی دو مانع وجود دارد، گفت: در قانون جوانی جمعیت ذکر شده است که اگر ساخت و سازی انجام می گردد دولت باید بخشی از منابع مالی آن را تامین کند و از طرفی ضروری است بانک ها تمهیداتی را برای ساخت این نوع خوابگاه ها اعتبار لازم را به دانشگاه ها ارائه دهند.

داداش پور ادامه داد: بعلاوه در قانون مربوطه دو بند اضافه شده است که به موجب آن به دانشگاه ها اجازه داده شده است تا 10 درصد از عایدی های اختصاصی دانشگاه و ده درصد از طرح های عمرانی خود را به مسئله خوابگاه های متاهلی اختصاص دهند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه مسئله ای که وجود دارد این است که متاسفانه دانشگاه ها عایدی اختصاصی قابل توجهی که به وسیله آن بتوانند به خوابگاه های متاهلی اختصاص دهند ندارند، توضیح داد: به همین منظور حدود یک ماه پیش وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری و وزیر راه و شهرسازی تفاهم نامه ای را به امضا رساندند که به موجب آن قرار شد در طول 4 سال آینده در مجموعه دانشگاه های کشور حدود 200 هزار خوابگاه متاهلی ساخته گردد.

او گفت: با توجه به اقدامات اجرا شده امیدوارم در سال های آینده تعداد خوابگاه های متاهلی به مقدار ای برسد که جوابگوی تقاضای دانشجویان متاهل باشد.

وبلاگ ادکلن شنل علمی پزشکی دانشگاه و کنکور

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ساخت 5 هزار واحد خوابگاه متاهلی در سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت 5 هزار واحد خوابگاه متاهلی در سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید