سرماخوردگی در بارداری

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، آیا سرماخوردگی در بارداری خطرناک است؟ امکان دارد سرماخوردگی در بارداری با خود درمانی رفع کرد؟ مصرف قرص سرماخوردگی و دیگر داروهای درمان سرماخوردگی در بارداری چقدر برای جنین خطرناک است؟

سرماخوردگی در بارداری

علائم سرماخوردگی در بارداری

سرماخوردگی در بارداری معمولا با گلودرد آغاز می گردد که تا دو روز ادامه دارد. با ظهور گلودرد علائم دیگر سرماخوردگی هم خود را نشان می دهند:

آبریزش بینی

عطسه فراوان

خستگی

سرفه خشک

تب بالاتر از 38 درجه سانتی گراد

درمان خانگی سرماخوردگی در بارداریاگر دچار سرماخوردگی در بارداری شدید اولین اقدام هایی که می توانید انجام دهید این است:

استراحت کنید

مایعات زیاد بخورید

قرقره با آب گرم و نمک انجام دهید

منابع غنی از ویتامین C مصرف کنید

منابع غنی از ماده معدنی روی شامل تخم مرغ، ماست و جو دریافت کنید

اگر علائم شدت یافت شما می توانید موارد زیر را دنبال کنید:

قطری بینی و اسپری سالین برای از بین بردن مخاط بینی و آرام کردن بافت بینی

بخور آب گرم یا حتی دوش آب گرم

سوپ مرغ برای یاری به کاهش التهاب و برطرف احتقان

اضافه کردن عسل و لیمو به یک فنجان چای گرم و بدون کافئین برای از بین بردن گلودرد

استفاده از پک گرم و سرد برای کاهش درد سینوس

پیشگیری از سرماخوردگی در باردارییکی از مشکلاتی که با بارداری با آن روبرو می شوید ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی ضعیف مانع از پس زدن جنین به وسیله بدن خانم باردار می گردد. به علت همین ضعف سیستم ایمنی خانم باردار بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می گیرد و حتی ممکن است دچار آنفلوآنزا و متعاقب آن برونشیت و عفونت سینوس گردد. این بیماری در بارداری معمولا با واکسن قابل پیشگیری است. به همین علت استفاده از واکسن آنفلوآنزا می تواند تا حدود زیادی این خطر را کم کند. دیگر روش های پیشگیری از سرماخوردگی در بارداری عبارتند از:

شستن مرتب دستها

خواب کافی

استفاده از رژیم غذایی سالم

اجتناب از برخورد با فرد سرماخورده

فعالیت بدنی مداوم

کاهش استرس

مصرف قرص سرماخوردگی در بارداریمصرف قرص سرماخوردگی در بارداری باید با تجویز پزشک انجام گردد. مصرف هر نوع قرص از جمله قرص سرماخوردگی پیش از هفته 12 بارداری و بعد از هفته 38 بارداری نباید خودسرانه انجام گردد. در صورت بروز احساس سرماخوردگی باید استراحتتان را بیشتر کنید و مایعات زیادی بنوشید. ممکن است شما در تشخیص سرماخوردگی دچار اشتباه شده باشید و به یک بیماری دیگر مبتلا شده باشید. اما به طور کلی مصرف داروهایی مانند لوراتادین و دیفن هیدرامین از دیگر داروهای سرماخوردگی خطر کمتری در بارداری دارند.

داروهای مجاز سرماخوردگی در بارداریبراساس مطالعات صورت گرفته بهتر است در 12 هفته اول بارداری از استفاده از هر نوع دارویی خودداری صورت گیرد زیرا این زمان، رشد ارگان های جنین انجام می گردد. بسیاری از پزشکان حتی این هشدار را بعد از هفته 28 بارداری هم می دهند. با پزشک در خصوص دارویی که می توانید در سرماخوردگی در بارداری بهره ببرید صحبت کنید. به طور کلی استفاده از بعضی داروها برای درمان سرماخوردگی در بارداری بعد از هفته 12 بارداری مجاز است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

استفاده از پماد منتول روی قفسه سینه، و زیر بینی

قلم بینی که می تواند راه هوایی را باز کند

قطره سرفه

استامینوفن برای درد و تب

ضدسرفه برای شب

اکسپکتورانت برای روز

کلسیم کربنات که برای تهوع و دل درد هم به کار می رود

شربت سرفه

دکسترومتورفان

حواستان باشد که از داروهای ترکیبی که در آنها چندین نوع دارو با هم به کار رفته به هیچ عنوان استفاده نکنید.

داروهای غیرمجاز سرماخوردگی در بارداریمصرف بعضی داروهای سرماخوردگی در بارداری غیرمجاز و خطرناک است. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آسپرین

ایبوپروفن

ناپروکسن

کدئین

آنتی بیوتیک

تفاوت سرماخوردگی در بارداری و آنفلوآنزاسرماخوردگی و آنفلوآنزا می توانند علائم متفاوتی داشته باشند:

سرماخوردگی در بارداری: حتی بدترین نوع سرماخوردگی هم از آنفلوآنزا خفیف تر است. علائم سرماخوردگی تدریجی است و معمولا با تب همراه نیست. گلودرد هم بعد از یکی دو روز از بین می رود و آبریزش بینی و سرفه از نشانه های شایع سرماخوردگی در بارداری است.

آنفلوآنزا: آنفلوآنزا جدی تر است و یک باره بروز می نماید. علائم آنفلوآنزا شامل تب بالا، سردرد، لرز و گلودرد است که معمولا از روز دوم و سوم بدتر می گردد برعکس سرماخوردگی. درد مفاصل و عضلات و ضعف عمومی و سرگیجه از دیگر علائم آنفلوآنزاست.

منبع: نی نی سایت

منبع: راسخون

به "سرماخوردگی در بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرماخوردگی در بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید