طرز تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفند در خانه و بهتر از بازار

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، حلیم یک صبحانه مقوی است که می توانید به راحتی آن را در منزل تهیه کنید. اما نکته مهمی که برای تهیه حلیم باید به آن دقت کنید استفاده از گوشت مناسب است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه حلیم بوقلمون و طرز تهیه حلیم گندم با مرغ را بررسی کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفند را به شکلی که حتی بهتر از بازار درآید بررسی خواهیم کرد.

طرز تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفند در خانه و بهتر از بازار

مواد لازم برای تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفند

  • گندم 500 گرم
  • گوشت 400 گرم
  • پیاز 1 عدد
  • زردچوبه 1 قاشق چای خوری
  • روغن به مقدار لازم
  • شکر و نمک به مقدار لازم

طرز تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفند

1. خیساندن گندم

دستور تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفند خوشمزه را با خیساندن گندم شروع کنید. برای این کار بهتر است از شب قبل گندم را در ظرف مناسبی بریزید و آب آن را پر کنید و بگذارید کاملا خیس شود.

2. پخت گندم

سپس گندم خیس خورده را آبکش کرده و در قابلمه ای که قصد پخت حلیم را دارید بریزید و حدود 6 تا 7 لیوان آب روی گندم ها بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا گندم به آرامی بپزد. برای اینکه حلیم بد مزه نکند بهتر است هر چند دقیقه یکبار گندم را خوب هم بزنید تا نچسبد.

نکته مهم: یادتان نرود که گندم را وقتی خوب پخت خوب با گوشت کوب برقی بکوبید.

3. پخت گوشت گوسفند

اکنون سراغ تهیه گوشت گوسفندی بروید و خوب آن را بشویید و داخل قابلمه مدنظرتان بریزید بعد قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و رویش را آب بریزید تا سطح گوشت را کامل بپوشاند و بعد پیازی را که به چهار قسمت تقسیم کرده اید به قابلمه حاوی گوشت اضفاه کنید و مقداری زردچوبه بریزید و بگذارید گوشت خوب بپزد. افزودن پیاز برای گرفتن بوی گوشت بسیار ضروری است.

برای پخت گوشت بهتر است در قابلمه را ببندید تا با حرارت ملایم خوب بپزد. بعد از اینکه گوشت پخته شد آن را آبکش کنید و روی صافی بگذارید تا آب اضافی گوشت گرفته شود و به دمای محیط برسد.

4. مخلوط کردن گوشت و گندم

طرز تهیه حلیم را با خرد کردن یا ریش ریش کردن گوشت گوسفند ادامه دهید و صبر کنید تا گندم خوب پوره شود سپس گوشت را در قابلمه حاوی گندم بریزید و مقداری نمک اضافه کنید. در این مرحله غذا را خوب هم بزنید یک قاشق غذاخوری روغن داخل قابلمه بریزید و دوباره به هم زدن مواد ادامه دهید تا گندم به ته قابلمه نچسبد.

ابتدا حرارت را کاملا کم کنید تا فرآیند پخت به خوبی پیش برود. به هم زدن مواد ادامه دهید تا آب اضافی داخل قابلمه کشیده شود. البته به این نکته توجه کنید که حلیم بعد از سرد شدن سفت می شود و نباید بگذارید آب آن کاملا تبخیر شود. بعد آن را از روی گاز بردارید و در ظرف مناسب بریزید و با دارچین و کنجد تزیین کنید.

نکته: برای درست کردن حلیم باید آن را مدام هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. برای این کار باید صبور باشید و اگر با حرارت ملایم پخته شود طعم بهتری خواهد داشت.

نکات تکمیلی برای تهیه حلیم گندم

استفاده از بلغور گندم به جای گندم

طرز تهیه حلیم با بلغور گندم با گوشت درست مثل طرز تهیه حلیم با گندم است تنها تفاوت این است که پخت بلغور گندم سریع تر از گندم است. بنابراین حلیم بلغور گندم نوعی حلیم فوری است که می توانید سریع آن را در منزل تهیه کنید.

نکاتی برای مزه دار کردن حلیم گندم

حلیم گندم در اصل ملایم است و می توانید آن را با نمک یا شکر و دارچین البته بسته به ذائقه تان مزه دار کنید. اگر کالری حلیم برایتان مهم نیست می توانید آن را با خامه و روغن خوشمزه تر هم بکنیذو

گوشت مناسب تهیه حلیم

برای پخت این غذا می توانید از انواع گوشت استفاده کنید مثلا می توانید حلیم را با گوشت بوقلمون تهیه کنید البته اگر از گوشت گوسفند استفاده می کنید بهترین نوع آن گوشت گردن و سینه است. دقت کنید که گوشت نقش بسیار مهمی در خوشمزه تر شدن حلیم دارد. پس مقدار آن را کم در نظر نگیرید.

ترفندهای پخت حلیم خانگی کشدار

برای داشتن حلیم چسبناک و کشدار باید حتما از گوشت مناسب استفاده کنید و خوب هم گوشت را ریش ریش کنید. ضمناً گوشت دنده گوسفند به کشسانی شدن حلیم کمک می کند. یادتان باشد گوشت حلیم را نباید قبل از پخت خرید کنید. بهتر است از دستگاه غذاساز هم استفاده نکنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفند در خانه و بهتر از بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حلیم گندم با گوشت گوسفند در خانه و بهتر از بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید