طرز تهیه مارمالاد گلابی به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، مارمالاد گلابی مثل مربای گلابی یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین انواع مارمالاد است. در مجموع مارمالادها جزو محبوب در سراسر جهان هستند که نسبت به ، بافت نرم تری دارند و علاوه بر ، به عنوان لایه رویی یا میانی، چیزکیک، و ژله های رنگارنگ هم به کار می روند. در این مقاله از در به طرز تهیه مارمالاد گلابی به 2 روش به همراه فوت و فن های پخت و نگهداری مارمالاد گلابی می پردازیم.

طرز تهیه مارمالاد گلابی به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

طرز تهیه مارمالاد گلابی (روش اول)

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان موردنیاز برای پخت: 30 دقیقه

مواد لازم برای تهیه مارمالاد گلابی با ژلاتین

گلابی: 1 کیلوگرم

شکر: 500 گرم

ژلاتین: 1 ورق

آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری

وانیل: نوک قاشق چای خوری

زعفران دم نموده غلیظ: 1 قاشق چای خوری

مراحل طرز تهیه مارمالاد گلابی با ژلاتین

برای درست کردن مارمالاد گلابی با ژلاتین به روش خانگی، ابتدا باید گلابی ها را پوست بگیرید و بپزید. سپس آن ها را با شکر مخلوط نموده و استراحت دهید. در آخر مایه مارمالاد را بپزید و بقیه مواد را به آن بیفزایید. زمان پخت مارمالاد بدون احتساب زمان استراحت گلابی با شکر، حدود 30 دقیقه است. برای جزییات بیشتر از طرز تهیه مارمالاد گلابی، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: گلابی ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مارمالاد گلابی، پوست گلابی ها را بگیرید. هسته ها و قسمت سفت وسط گلابی را جدا کنید. آن ها را به صورت خلالی و به صورت لایه های نازک خرد کنید. گلابی های خرد شده را در یک قابلمه بریزید و آبلیمو را به آن اضافه کنید.

مرحله دوم: گلابی ها را بپزید

روی گلابی ها را آب بریزید، به طوری که روی آن ها را بپوشاند. سپس قابلمه را روی حرارت میانه قرار دهید و اجازه دهید آب روی گلابی آغاز به جوشیدن کند. سپس حرارت را کم کنید و صبر کنید تا آب روی گلابی کشیده گردد و گلابی ها بپزند. سپس حرارت را قطع کنید.

مرحله سوم: شکر را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه مارمالاد گلابی با ژلاتین، گلابی هایی را که پخته شده اند با چنگال یا گوشتکوب له کنید تا کاملا پوره شوند. سپس شکر را روی گلابی ها بریزید و مواد را به هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. حدود 1 تا 2 ساعت مخلوط را استراحت دهید تا شکر به خورد گلابی برود.

مرحله چهارم: مارمالاد را با مواد دیگر بپزید

بعد از اینکه مایه مارمالاد گلابی آماده شد و استراحت کرد، آن را دوباره روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و قوام پیدا کند. ژلاتین را در کمی آب جوش حل کنید و به مارمالاد بیفزایید. سپس وانیل و در صورت دلخواه، زعفران را اضافه کنید. بعد از اینکه مارمالاد 2 یا 3 جوش خورد، شعله را خاموش کنید و مارمالاد را از روی حرارت بردارید. اجازه دهید مارمالاد سرد گردد، سپس آن را در ظروف شیشه ای درب دار تمیز و استریل بریزید.

طرز تهیه مارمالاد گلابی بدون ژلاتین (روش دوم)

برای تهیه مارمالاد گلابی بدون ژلاتین، کافی است عصاره یا ورقه های ژلاتین را از مواد لازم برای پخت این مارمالاد حذف کنید. در این روش، شربت مارمالاد باعث غلیظ شدن مارمالاد می گردد و هر چه شربت غلیظ تر باشد، خاصیت کشسانی مارمالاد بیشتر خواهد شد. البته نباید فراموش کنید که نباید مقدار شکر را خیلی زیاد کنید، چون باعث شکرک زدن مارمالاد می گردد.

بعلاوه برای غلیظ شدن مایه یا شربت مارمالاد می توانید به مقدار نصف یا یک قاشق چای خوری آرد ذرت را در کمی آب ولرم حل نموده و در مراحل پایانی پخت، به مواد مارمالاد اضافه کنید. نباید فراموش کنید که نباید آرد ذرت را بدون حل شدن در آب، به مارمالاد اضافه کنید چون این کار باعث گلوله گلوله شدن آرد می گردد و تاثیر چندانی در غلیظ تر شدن مارمالادتان نخواهد داشت.

فوت و فن های طرز تهیه مارمالاد گلابی

*در طرز تهیه مارمالاد گلابی، از گلابی های سالم، رسیده و بدون لکه بهره ببرید.

*برای درست کردن مارمالاد گلابی، حتما پوست گلابی ها را بگیرید و بعد آن را خرد کنید.

*می توانید گلابی ها را به جای پوست گرفتن و خرد کردن، رنده کنید و گوشت گلابی را با شکر مخلوط کنید.

*استفاده از ژلاتین در طرز تهیه مارمالاد گلابی، باعث شفافیت رنگ مارمالاد خواهد شد. بعلاوه ژلاتین به مارمالاد بافت ژله ای و کشسانی می دهد و کمی آن را غلیظ تر می نماید ولی وجود آن در مارمالاد ضروری نیست.

* برای اینکه عطر و طعم مارمالاد گلابی بهتر گردد، از وانیل پودری یا عصاره وانیل بهره ببرید. برای درست کردن مارمالاد استفاده از عصاره وانیل بهتر است.

*استفاده از گلاب، هل و زعفران هم در طرز تهیه مارمالاد گلابی متداول است. اگر می خواهید عطر این چاشنی ها در مارمالاد بماند، زمان افزودن آنها را به دقایق پایانی موکول کنید و چند دقیقه بعد، حرارت را قطع کنید.

*اگر از زعفران در مارمالاد استفاده می کنید، برترین زمان اضافه کردن آن، همزمان با شکر است تا زعفران رنگ خود را پس بدهد. ولی اگر از زعفران دم نموده استفاده می کنید، در آخر پخت آن را اضافه کنید.

*مارمالاد گلابی بعد از پخت باید بدون آب و غلیظ باشد تا از کپک زدن آن جلوگیری به عمل آید.

*قبل از اینکه مارمالاد گلابی را در بطری بریزید، اجازه دهید حتما از دما بیفتد و سرد گردد.

*از مارمالاد گلابی برای کیک و شیرینی از جمله پر کردن می توانید بهره ببرید.

سوالات متداول

اصول نگهداری صحیح مارمالاد گلابی چیست؟

*برای نگهداری مارمالاد، آن را در بطری های کوچک بریزید تا محتویات داخل بطری پس از باز شدن، زودتر تمام گردد. بعلاوه بهتر است از شیشه هایی بهره ببرید که دارای دیواره های صاف و یکدست هستند.

*مارمالادها را در جای خشک، خنک و به دور از تابش نور خورشید نگهداری کنید. این کار باعث می گردد رنگ مارمالاد به مرور تغییر نکند و شفافیت آن از بین نرود.

چه کار کنیم که مارمالاد گلابی شکرک نزند؟

*زمان پخت مارمالاد گلابی را تا حد ممکن کم کنید تا مارمالاد زودتر بپزد.

*از آن جایی که خود گلابی میوه ای شیرین است، شکر مارمالاد نباید زیاد باشد چون احتمال شکرک زدن آن زیاد می گردد. بهتر است به جای شکر برای غلیظ کردن مارمالاد گلابی، از کمی ژلاتین بهره ببرید.

*از کمی آبلیمو در طرز تهیه مارمالاد گلابی بهره ببرید. لیمو هم رنگ گلابی ها را حفظ می نماید و هم از شکرک زدن آن ها جلوگیری می نماید.

علت جدا شدن میوه و شیره در طرز تهیه مارمالاد گلابی چیست؟

بعضی مواقع گلابی و شیره آن انسجام کافی ندارند، به طوری که وقتی آن را در بطری می ریزید، میوه روی شیشه می ماند. علت این موضوع، یکی از این موارد است:

*گلابی را کمتر از مقدار لازم پخته اید.

*وقتی گلابی را در بطری ریخته اید، به مقدار کافی سرد نشده بوده است.

* گلابی هایی را که در طرز تهیه مارمالاد گلابی استفاده نموده اید، نارس و کال بوده اند.

برای جلوگیری از تغییر رنگ مارمالاد گلابی چه کنیم؟

*اگر می خواهید مارمالاد گلابی تیره نگردد یا تغییر رنگ ندهد، روی گلابی هایی که با شکر می پزید یا استراحت می دهید، آب یک لیموی تازه را بچکانید.

*زمان پخت مارمالاد گلابی نباید زیاد باشد.

*بعد از پخت مارمالاد، اگر برای بار دوم آن را بجوشانید، رنگش تیره می گردد.

*در هنگام پخت مارمالاد گلابی درب قابلمه را روی آن نگذارید.

*کف های روی مارمالاد را در هنگام جوشیدن با قاشق بگیرید و دور بریزید.

*بطری هایی که مارمالادها را در آن نگه می دارید باید در جایی به دور از تابش نور خورشید باشند.

*برای پخت مارمالاد گلابی مثل سایر انواع مارمالاد از ظروف تفلون استفاده نکنید.

برترین ظرف برای پخت مارمالاد چیست؟

*برای پخت مارمالاد بهتر است از قابلمه های لعابی یا استیل بهره ببرید تا در نهایت مارمالادتان تغییر رنگ ندهد.

*مقدار ظرفی که مارمالاد را در آن می پزید باید متناسب با مقدار موادی باشد که برای درست کردن مارمالاد به کار می برید. مقدار ظرف باید به قدری باشد که وقتی شکر و گلابی را در آن می ریزید، یک سوم حجم آن خالی باشد.

مارمالاد گلابی را برای چه مدت می توان نگه داشت؟

مدت زمان ماندگاری مارمالاد گلابی در یخچال، اگر به صورت اصولی و در بطری های شیشه ای دربسته قرار داده گردد، به یک سال هم می رسد.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه مارمالاد گلابی به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مارمالاد گلابی به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید