علت برگزار نشدن جلسات شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، علت برگزار نشدن جلسات شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری بررسی شد.

علت برگزار نشدن جلسات شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری

داستان چیست؟

شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری آخرین بار آذر سال 1398 تشکیل جلسه داد، یعنی حدود 9 ماه پیش و درست در زمانیکه صنعت گردشگری کشور با گرانی بنزین روبرو شده و در آستانه کاهش حجم سفرهای داخلی قرار گرفته بود. ریاست آن جلسه را معاون رئیس جمهور به عهده داشت و سه مصوبه هم خروجی آن بود: 1- تصویب فهرست 21 مجموعه ملی برای اداره و نگهداری به صورت هیأت امنایی در اجرای ماده 5 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ماده 3 آئین نامه اجرایی ماده مذکور. 2- تائید برنامه جامع مدیریت بحران بازارهای تاریخی و تامین تجهیزات و ساماندهی تاسیسات شهری و روستایی ارزشمند در برابر حوادث و مخاطرات بطئی و محیطی. 3- اصلاح عنوان و موادی از آئین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها.

این شورا بر اساس ماده 3 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب مجلس در سال 1382 ایجاد شد که ریاست آن به رئیس جمهور محول شده است، اما در بیشتر مواقع شورا با حضور معاون رئیس جمهور تشکیل جلسه می دهد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دبیر این شورا است و عالی ترین مقام ها در وزارتخانه های کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقتصاد و دارایی، خارجه، راه و شهرسازی، علوم و تحقیقات، و آموزش و پرورش و سازمان های صدا و سیما، برنامه و بودجه و حفاظت محیط زیست اعضای حقوقی آن هستند. شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سه عضو حقیقی هم دارد که با حکم رئیس جمهور انتخاب می شوند. مجلس هم یک عضو ناظر در این شورا دارد که بتازگی انتخاب شد. اصلی ترین وظایف شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصویب سیاست ها، خط مشی و برنامه های راهبردی و کلان در این سه حوزه و جلب هماهنگی، همکاری و حمایت بخشهای دولتی و خصوصی است.

با وجود چنین جایگاهی، شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا به امروز منظم و پیوسته تشکیل جلسه نداده و چه بسا غیبت های طولانی چندساله هم داشته است. در سال 1398 با وجود تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه و تحولات داخلی و بحرانهای بین المللی، این شورا فقط یکبار در سطح کلان تشکیل جلسه داد. طبق اظهارات ناظر پیشین مجلس، این شورا در فاصله سالهای 1396 تا 1398 هرگز جلسه ای نداشت.

محمدحسین ایمانی خوشخو، یکی از اعضای شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به ضرورتِ تشکیل جلسه در وضع موجود معتقد است، درباره کارآمدی شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بحران اخیر که هر سه حوزه را تحت تاثیر قرار داده، گفت: گردشگری لطمه های سنگینی از کووید 19 دیده است، شاید لازم باشد این شورا با توجه به جایگاه و ترکیب اعضایی که دارد سریع تر تشکیل شود. به هر حال یک حمایت بالاسری محسوب می شود، مخصوصا آنکه وزارتخانه ها و سازمان های دیگر عضو آن هستند و می توان از چنین ظرفیتی در سیاستگذاری ها و جلب حمایتها استفاده کرد و به راهکار هایی رسید.

او تاکید کرد: شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جایگاه مهمی دارد و باید از آن استفاده شود، می تواند حمایت کننده باشد و سیاستگذاری های تشویقی داشته باشد. به هر حال در شرایط موجود باید از همه توانمندی ها و ظرفیت بخشها برای جبران خسارتها و جلب حمایتها استفاده کرد.

میزان خسارت واردشده از ویروس کرونا به صنعت گردشگری ایران تا مرداد بنابر اعلام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، 12 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. پیش بینی علی اصغر مونسان بر این است که بیکاری نگرانکننده ای در انتظار صنعت گردشگری است. دست اندرکاران و متولیان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، تا به امروز جلسانی را با معاون اول رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس داشته و پیشنهادهایی را برای اصلاح بسته حمایتی دولت، جبران بخشی از خسارتهای کرونا از جمله اختصاص وام با سود تک رقمی، بخشش اقتصادیاتی و تعویق اقساط تسهیلات بانکی به مدت یک سال مطرح کرده که هنوز پذیرفته نشده است.

منبع: همگردی

به "علت برگزار نشدن جلسات شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت برگزار نشدن جلسات شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید