غذاهای مغذی که تمرکز و حافظه ما را تقویت می نمایند

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، در این مطلب قصد داریم بدون هیچ مقدمه ای به چندین میوه و غذا اشاره کنیم که برای تقویت تمرکز و هوشیاری ما بسیار مفید و کارسازند.

غذاهای مغذی که تمرکز و حافظه ما را تقویت می نمایند

1- جینسینگ، ماهی، انواع توت ها و کافئین

اگر به صحبت ها، نوشته ها و اطلاعاتی که در خصوص این گونه غذاها گفته می گردد گوش دهیم، به این باور می رسیم که این مواد غذایی می توانند فواید بسیاری از تقویت تمرکز تا افزایش حافظه، گستردگی توجه و افزایش عملکرد مغز را داشته باشند.

اما آیا این غذاها واقعا کارساز هستند؟ هیچ شکی در این مساله نیست که با افزایش سن ما، سن بدن ما نیز بالا می رود. خبر خوب این است که شما می توانید شانس حفظ یک مغز سالم را افزایش دهید، اگر غذاها و نوشیدنی های مغزی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

2- کافئین می تواند شما را هوشیارتر کند

هیچ قرص جادویی برای افزایش IQ یا باهوش تر شدن فرد وجود ندارد - اما بعضی عناصر خاص، مانند کافئین، می توانند انرژی شما را بالا ببرند و به افزایش تمرکز شما یاری نمایند. کافئین که در قهوه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و بعضی داروها یافت می گردد، می تواند شما را از خواب و گیجی بعد از خواب بیرون بیاورد، هرچند اثر آن کوتاه مدت است. بعلاوه مصرف زیاد کافئین می تواند شما را مضطرب، عصبی و نگران کند.

3- قند می تواند هوشیاری شما را افزایش دهد

قند، منبع سوخت ترجیحی مغز شما است. بدن شما گلوکز را از قندها و کربوهیدرات هایی که می خورید فراوری می نماید. به همین علت است که یک لیوان آب پرتقال یا آب میوه های دیگر می توانند باعث تقویت حافظه، تفکر و توانایی ذهنی در کوتاه مدت شوند.

با اینحال، مصرف زیاد آن می توند حافظه و دیگر ارگان های بدن را تخریب کند. بعلاوه آبمیوه هایی که به آن شکر اضافه شده است را مصرف نکنید چرا که این نوع آبمیوه ها با بیماری های قلبی و دیگر شرایط خاص مرتبط هستند.

4- برای فراهم کردن سوخت مغز، حتما صبحانه بخورید

آیا قصد نخوردن صبحانه را دارید؟ مطالعات نشان داده اند که خوردن صبحانه می تواند حافظه کوتاه مدت و توجه را بهبود بخشد. بعلاوه معین شده است کارایی و عملکرد دانش آموزانی که صبحانه می خورند بهتر از افرادی است که نمی خورند.

مواد غذایی که در بالای فهرست سوخت مغز دانشمندان قرار دارند شامل دانه های فیبر بالا، لبنیات و میوه ها هستند. فقط زیاده روزی نکنید؛ محققان بعلاوه دریافته اند که صبحانه های کالری بالا باعث ممانعت از تمرکز می گردد.

5- ماهی، واقعا یک غذای مغز است

یک منبع پروتئین که با افزایش تقویت مغز در ارتباط است، ماهی است. این غذا غنی از اسید های چرب امگا 3 است که کلیدی برای سلامت قلب به شمار می رود. این چربی های سالم، قدرت مغز را به طرز شگفت انگیزی بالا می برند. یک رژیم حاوی اندازه زیادی ماهی با کاهش زوال عقلی و ریسک های سکته مغزی در ارتباط است؛ علاه بر این، ماهی می تواند نقشی حیاتی در تقویت حافظه، بخصوص در افراد بزرگسال داشته باشد.

برای سلامت مغز و قلب خود، در هفته 2 وعده ماهی بخورید.

6- روزانه اندازهی آجیل و شکلات بخورید

آجیل و دانه ها منبع خوبی از آنتی اکسیدان ویتامین E هستند که در بعضی مطالعات با جلوگیری از کاهش عملکرد های شناختی در افراد سن بالا مرتبط است. شکلات تلخ نیز دارای خواص آنتی اکسیدان قوی است و بعلاوه شامل محرک های طبیعی مانند کافئین است که می تواند تمرکز را افزایش دهد.

روزانه یک مشت آجیل (حدود 30 گرم) و شکلات تلخ بخورید تا همه مزایایی که بدن شما احتیاج دارد- بدون هیچ گونه کالری، چربی یا قند اضافه - را دریافت کنید.

7- تمام حبوبات

هر عضو بدن به جریان خون، به خصوص قلب و مغز بستگی دارد. رژیم غذایی حاوی انواع حبوبات و دانه ها می تواند خطر بیماری قلبی و کلسترول بد را کاهش دهد. این رژیم، خطر فراوری پلاک را کاهش می دهد و جریان خون را تقویت می نماید و یک روش ساده و خوشمزه برای انرژی بخشیدن به سلول های مغز را ارائه می دهد.

انواع دانه ها مانند دانه ذرت، گندم، جو و انواع لوبیا حاوی فیبر و ویتامین E هستند که به جریان خون سالم یاری می نمایند.

8- انواع توت ها

تحقیقات در حیوانات نشان می دهد که خانواده توت ها (توت، توت فرنگی، تمشک، بلوبری) می تواند به محافظت از مغز در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد یاری نمایند و می توانند اثرات شرایط مرتبط با سن مانند بیماری آلزایمر یا زوال عقل را کاهش دهند. مطالعات بعلاوه نشان می دهد که رژیم های غذایی حاوی توت ها، یادگیری و عملکرد عضلانی موش های سن بالا را بهبود می بخشد و آنها را از نظر ذهنی با موش های خیلی جوان تر برابر می نماید.

9- مزایای یک رژیم غذایی سالم

اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد، می تواند به توانایی تمرکز کردن شما صدمه بزند. خوردن بیش از حد یا خیلی کم می تواند تمرکز شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. یک وعده غذایی سنگین ممکن است باعث خستگی شما گردد، در حالی که کالری کم نیز می تواند منجر به پریشانی های گرسنگی گردد.

مفید برای مغز: در پی یک رژیم غذایی متعادل حاوی طیف وسیعی از غذاهای سالم باشید.

10- ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها

قفسه های فروشگاه ها مملو از مکمل هایی هستند که سازندگان آن ادعا می نمایند می تواند سلامت را بهبود بخشد. اگر بسیاری از گزارش ها در خصوص قدرت مکمل ها برای بهبود و تقویت مغز مانند ویتامین های B، C، E، بتاکاروتن و منیزیم امیدوار نماینده هستند، اما مکمل ها تنها برای افرادی مفید هستند که رژیم غذایی آنها فاقد بعضی مواد و ارزش های غذایی است.

بعضی از محققان به طور محتاطانه در خصوص جینسنگ، جینکو، ویتامین، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی و تاثیر آنها بر مغز خوشبین هستند، اما مدارک بیشتری مور احتیاج است.

11- برای یک روز بزرگ حاضر شوید

آیا می خواهید توانایی خود را برای تمرکز کردن تقویت کنید؟ با یک وعده غذایی شامل آبمیوه 100 خالص، یک نان درست شده از غلات، ماهی، و یک فنجان قهوه آغاز کنید. کارشناسان علاوه بر خوردن یک غذای متعادل، این توصیه ها را نیز ارائه می دهند:

  • شب ها خواب خوبی داشته باشید
  • هیدراته بمانید (روزی 7 تا 8 لیوان آب بخورید)
  • برای یاری به فکر کردن بهتر و بازتر، ورزش کنید
  • برای آرامشبخشی و روشن اندیشی، مدیتیشن کنید
منبع: فوت و فن / webmd.com

به "غذاهای مغذی که تمرکز و حافظه ما را تقویت می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای مغذی که تمرکز و حافظه ما را تقویت می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید