فتح اللهی: توسعه جزیره قشم کاریکاتوری بود، باید به توسعه و نوسازی بخش حمل و نقل کالا بپردازیم

به گزارش وبلاگ ادکلن شنل، سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: توسعه قشم، یک نوع توسعه کاریکاتوری را ایجاد نموده و باید برنامه کوتاه مدت و بلند مدت و میان مدت شکل بگیرد.

فتح اللهی: توسعه جزیره قشم کاریکاتوری بود، باید به توسعه و نوسازی بخش حمل و نقل کالا بپردازیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی وبلاگ ادکلن شنل، سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بر اساس هدف گذاری که تا افق 1404 اجرا شده، باید به جایگاه نخست صادراتی کشور برسیم و بستر ها را برای افرایش قدرت جذب سرمایه های داخلی و خارجی ایجاد کنیم.

فتح اللهی در ابتدای سخنان خود با اشاره به ظرفیت های جزیره قشم گفت: جزیره قشم به وسعت 1500 کیلومتر مربع در دهانه تنگه هرمز واقع شده است. بزرگ ترین جزیره ایران و منطقه بوده و از 20 کشور هم بزرگ تر است. متاسفانه طی سال های گذشته، این منطقه به میزان کافی رشد ننموده است. ظرفیت های مختلفی در حوزه لجستیک حمل و نقل و نفت و گاز دارد.

بر اساس اسناد بالا دستی که در سیاست های اقتصاد مقاومتی، حساسیت این جزیره را بیان می نماید. توسعه قشم، یک نوع توسعه کاریکاتوری را ایجاد نموده و باید برنامه کوتاه مدت و بلند مدت و میان مدت شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نقشه راهی داریم که می تواند آینده قشم را تعیین کند. برنامه ای که تدوین کردیم منطبق بر واقعیت های کشور است و البته برنامه کاملی نخواهد بود و باید کارشناسان در خصوص آن نظر دهند. هدف گذاری تا افق 1404 اجرا شده که بر اساس آن کسب جایگاه نخست صادراتی کشور و افرایش قدرت جذب سرمایه های داخلی و خارجی، پیوند اقتصاد ملی و جهانی، انتقال فرهنگ ملی از جزیره قشم به بیرون مرزها، ارتقا کیفیت زندگی مردم جزیره قشم است. اهم برنامه های بلند مدت و میان مدت مرتبط با رهبرد های توسعه منطقه آزاد قشم بدین شکل است، تکمیل پروژه پل خلیج فارس، تامین زیرساخت های انرژی آب و برق ساکنان جزیره قشم، احداث و توسعه بنادر بزرگ چند منظورهو … است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: ما احتیاج به دیپلماسی اقتصادی فعالی داریم تا بتوانیم این جزیره را به هاب انرژی تبدیل کنیم و بعلاوه احتیاج به بسته های ویژه سرمایه داخلی و خارجی داریم. ما از ابزار های نوین تامین اقتصادی بی بهره بودیم. برنامه دیگر، تبدیل جزیره قشم به هاب شرکت های دانش بنیان و نوآور است. در بند هفتم این برنامه، توسعه ظرفیت اشتغال منطقه است و باید نرخ بیکاری را کاهش دهیم. نرخ رسمی بیکاری در این جزیره 10 درصد است و طبیعتا بیشتر از این میزان بیکاری وجود دارد. در حال حاضر با توجه با اینکه قشم، منطقه آزاد است، هزینه های زندگی مردم بالاست، اما عایدی مردم به آن میزان رشد ننموده است و برنامه دیگر تمرکز بر تغییر رویکرد برای توسعه اقتصاد دریا محور مدرن است.

فتح اللهی در انتها سخنان خود گفت: ما یک سری برنامه های کوتاه مدت را هم تا انتها 1401 داریم. باید فرایند های صدور مجوز را شفاف کنیم و به توسعه نوسازی بخش حمل و نقل کالا بپردازیم. باید مدیریت و توسعه پرورش آبزیان به شیوه مدرن انجام گردد. علاوه بر آن، تقویت ایمنی و امنیت دریانوردی و حمایت از توسعه فعالیت های بازاریابی تخصصی و شرکت های دانش بنیان، تشکیل کنسرسیوم های صادراتی، رونق گردشگری و بوم گردی و… است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فتح اللهی: توسعه جزیره قشم کاریکاتوری بود، باید به توسعه و نوسازی بخش حمل و نقل کالا بپردازیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فتح اللهی: توسعه جزیره قشم کاریکاتوری بود، باید به توسعه و نوسازی بخش حمل و نقل کالا بپردازیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید